Pengembangan E-Module Berbasis Flip PDF Professional Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema 5 Kelas III SD Negeri 018445 Hessa Perlompongan
Abstract
The purpose of this research is to determine the validity, practicality and effectiveness of professional flip pdf based e-modules. This research method is the ADDIE development model. The data collection used was interviews, questionnaires and test instruments. The data analysis techniques used are qualitative and quantitative. Validation was carried out by material experts, media experts and practitioner experts by class III educators. The results of the analysis show that the product developed in the form of an e-module falls into the very feasible category. Based on validation: 1) Learning material experts get an average percentage of 85%; 2) Learning Media Expert with an average percentage of 81%; 3) Expert Practitioner with an average percentage of 92%. And continued with the distribution of Pre-Test and Post-Test questions to Class III with a total of 20 students, an average Pre-Test score of 56.5 was obtained, increasing from the average Post-Test result of 85.75. From the data obtained, it can be concluded that the professional flip pdf based e-module developed is effective in improving learning outcomes.
Full Text:
PDFReferences
Andini, M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Index Card Match Dalam Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV MIN 39 Aceh Besar (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Fakultas Tarbiyah dan Keguruan).
Anggraeni, Yuli., dkk. (2021). Wondershare Filmora Pada Pelajaran Matematika Materi Nilai Mutlak Kelas XdI Sekolah Menengah Kejuruan Pada MasaCovid-19.Jurnal Teknologi., 4, 80-90
Daryanto. (2013). Menyusun Modul: Bahan Ajar Untuk Persiapan Guru Dalam Mengajar. Yogyakarta: GavaMedia
Diani, R., & Hartati, N. S. (2018). Flipbook berbasis literasi Islam: Pengembangan media pembelajaran fisika dengan 3D pageflip professional. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 4(2), 234-244.
Dompas, S. C., Alghadari, F., & Rosuwulan, R. A. (2019, December). Perbedaan Hasil Belajar Matematika Siswa antara Pembelajaran Peer Tutoring dan Number Heads Together. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara.
Effendi, Mohammad. 2009. Kurikulumm dan Pembelajaran: Pengantar Ke Arah Pemahaman KBK, KTSP dan SBI. Malang : FIP Universitas Negeri Malang
Insani, F. D. (2019). Sejarah perkembangan kurikulum di Indonesia sejak awal kemerdekaan hingga saat ini. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 8(1), 43-64.
Kemendikbud. (2013). Bahan Sosialisasi Kurikulum 2013. Jakarta: Pusat Kurikulum Kemendikbud.
Tanjung, Nella A. (2021). PENGEMBANGAN E-MODULE BERBASIS PROJECT BASED LEARNING PADA TEMA 8 LINGKUNGAN SAHABAT KITA KELAS V SDN 101771 TEMBUNG (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Medan).
Tarigan, D., dkk (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Realistic Mathematics Education (RME) Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas V SDS Salsa Cinta Rakyat. ELEMENTARY SCHOOL JOURNAL PGSD FIP UNIMED, 8(4), 242-259.
Trianto. (2010). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
DOI: https://doi.org/10.36987/jcoins.v4i3.5007
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Journal of Computer Science and Information System(JCoInS) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.
Â
Journal of Computer Science and Information System(JCoInS)
Journal URL:Â https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JCoInS/index
Journal DOI:Â 10.36987/jcoins
E-ISSN:Â 2747-2221
Alamat Redaksi :
Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Sains dan Teknologi,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418