Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Proses Pembelajaran Komputer dan Jaringan Dasar Pada Kelas XI SMKN 1 Ranah Ampek Hulu Tapan

Dhantik Fermata Zari, Adlia Alfiriani, Bernediv Nurdin

Abstract


This research aims to determine the level of student learning difficulties in learning computers and basic networks in class Xl at SMKN 1 Ranah Ampek Hulu Tapan for the 2023/2024 academic year. This research is descriptive using a quantitative approach using a questionnaire. The population in this study was class Xl students at SMKN 1 Ranah Ampek Hulu Tapan using a saturated sampling technique. The results of this research show that the learning difficulties of class, 5) Family skills at 72%, 6) Community skills at 75%. The results showed that class Xl students at SMKN 1 Ranah Ampek Hulu Tapan. The 2023/2024 school year has a level of student learning difficulty in the "Good" category, with the lowest percentage of family skills getting a score of 72%, while the highest percentage of school skills gets a score of 87%. Based on the ANOVA output, it is known that the significance value (sig) is 0.743 > 0.05, so it can be concluded that the average learning difficulty of students from each occupational group of farmers, traders and entrepreneurs is "SAME" in significance.


Full Text:

PDF

References


Anzar, S. F., & Mardhatillah. (2017). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas V SD Negeri 20 Meulaboh Kabupaten Aceh Barat Tahun Ajaran 2015/2016. Bina Gogik, 4(1 Maret 2017), 53–64.

Cahyono, H. (2019). Faktor-Faktor Kesulitan Belajar Siswa Min Janti. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 1. https://doi.org/10.24269/dpp.v7i1.1636

Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan MedFebrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding DPNPM Unindra 2019, 0812(2019), 181–188.ia Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding DPNPM Unindra 2019, 0812(2019), 181–188.

Gagne, Amaliyah, M., Suardana, I. N., & Selamet, K. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Dan Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Ipa Siswa Smp Negeri 4 Singaraja. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 4(1), 90–101. https://doi.org/10.23887/jppsi.v4i1.33868

Hanifah Salsabila, U., Irna Sari, L., Haibati Lathif, K., Puji Lestari, A., & Ayuning, A. (2020). Peran Teknologi Dalam Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 17(2), 188–198. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v17i2.138

Heryani, N. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Biologi Di Kelas XI MIPA SMA Negeri 2 Pekanbaru Tahun Ajaran 2017 / 2018. Skripsi, 69–75.

Indra. (2018). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Siswa Kelas XI Jurusan Teknik Kendaraan Ringan Pada Mata Pelajaran PSKO Di SMK Muhammadiyah 1 Salam. 16.1.2018.

Maryani, I., & Fatmawati, L. (2018). Pendekatan scientific dalam pembelajaran di sekolah dasar. Deepublish.

Pai, I., Cara, D. A. N., Di, M., Gowa, F., Somba, K., & Kabupaten, O. P. U. (2017). GOWA Skripsi Oleh :

Ramadoni, & Mustofa. (2022). Enhancing Flipped Classroom with Peer Teaching to Promote Students’ Conceptual Understanding and Self-Efficacy in Calculus Courses. Pegem Egitim ve Ogretim Dergisi, 12(3), 154–168. https://doi.org/10.47750/pegegog.12.03.17

Riduwan. (2012). Metode dan teknik menyusun proposal penelitian. Alfabeta.

Riyanto, A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Materi Dengan Menggunakan Media Mind Mapping. VOCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.51878/vocational.v1i1.30

Sari, W. (2019). PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARANMEANS-ENDS ANALYSIS (MEA) TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS DITINJAU PADA KEMAMPUAN AWAL SISWA DI SMP.

Sri, D., Yuli, E., & Si, M. (2018). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Kompetensi Pembuatan Belahan Dua Lajur Pada Mata Pembeljaran Teknologi Menjahit Siswa Kelas X SMK Karya Rini YHI Kowani Yogyakarta. 1, 4–13.

Studi, P., & Ekonomi, P. (2021). RAMA_87203_06031281722044_0001017402_0013038305_01_front_ref.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (2nd ed.). 26 Oktober 2017.

Yakina, Y., Kurniati, T., & Fadhilah, R. (2017). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia Kelas X Di Sma Negeri 1 Sungai Ambawang. AR-RAZI Jurnal Ilmiah, 5(2), 287–297. https://doi.org/10.29406/arz.v5i2.641.




DOI: https://doi.org/10.36987/jcoins.v4i3.5012

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Journal of Computer Science and Information System(JCoInS) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Journal of Computer Science and Information System(JCoInS)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JCoInS/index
Journal DOI: 10.36987/jcoins
E-ISSN: 2747-2221

Alamat Redaksi :
Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Sains dan Teknologi,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418