Analisis Antrian Pendekatan Sistematis Untuk Mengurangi Waktu Tunggu di Klinik Kecantikan Rantauprapat
Abstract
Queues that occur at beauty clinics are often the main factor that causes inconvenience to customers, one of which is long waiting times. This study aims to analyze the queues at the Rantauprapat Beauty Clinic and propose a systematic approach to reduce waiting times. The method used in this study is queue analysis with a queuing theory approach, where customer arrival time and service time data are collected through direct observation at the clinic. The results of the analysis show an imbalance between the rate of customer arrivals and the available service capacity, which results in queue congestion. Therefore, it is recommended to implement a schedule-based queue management system or appointment system, add service personnel during peak hours, and improve the service system to speed up the process. By implementing these solutions, it is expected to reduce customer waiting time, increase operational efficiency, and provide a better experience for customers at the Rantauprapat Beauty Clinic.
Full Text:
PDFReferences
Sutrisno, E. (2020). Teori Antrian dan Penerapannya dalam Sistem Pelayanan.
Septyani, A. N., Rosyid, M. J., Maharani, Y., Wahyuayunda, Y., & Hertadi, C. D. P. (2023). Penetuan Sistem Layanan Kesehatan Klinik Xyz Menggunakan Simulasi Arena. Journal of Industrial Innovation and Safety Engineering (JINSENG), 1(2), 101–111. https://doi.org/10.35718/jinseng.v1i2.1028
Hartono, C. (2023). PP Kualitas Pelayanan dan Kecepatan Pelayanan terhadap Loyalitas Pasien dengan Kepuasan Pasien Sebagai Mediasi di Klinik Kecantikan L’Viors Simprug. Neraca Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 2(3), 302–318.
Pertiwi, R. I., & M., L. T. (2020). Model Petri Net Dari Antrian Klinik Kecantikan Serta Aplikasinya Pada Aljabar Maxplus. MAP Journal, 34–40.
Putra, N. P. (2017). Analisis Sistem Antrian Tandem (Single Channel Phase pada Proses Pengadaan Jasa di PT Pupuk Kaltim.
DOI: https://doi.org/10.36987/jcoins.v6i1.6965
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Journal of Computer Science and Information System(JCoInS) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JCoInS/index
Journal DOI: 10.36987/jcoins
E-ISSN: 2747-2221
Alamat Redaksi :
Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Sains dan Teknologi,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418