Implementasi Sistem Manajemen Hotspot Berbasis Mikrotik untuk Optimalisasi Akses Internet di Pesantren
Abstract
This study aims to examine the implementation of a Mikrotik-based hotspot management system to optimize internet access at Pondok Pesantren An-Nur, Ogan Komering Ilir, South Sumatra. The central issue addressed is the limited and uneven internet management within a boarding school environment. A qualitative case study approach was employed to explore both the technical and social dimensions of the system's implementation. Data were collected through semi-structured interviews, participatory observations, and document analysis, involving informants such as the network administrator, teachers, boarding school administrators, and active students. Data analysis revealed three main themes: (1) the design of a Mikrotik RB750-based network system with centralized authentication and proportional bandwidth allocation; (2) users’ perceptions and responses to access control and connection stability; and (3) the digital cultural transformation within the pesantren resulting from structured technological regulation. The findings indicate that the system not only improves network performance but also promotes digital discipline and content supervision in alignment with pesantren values. This research contributes to the understanding of technology integration in value-based educational institutions and proposes a practical, efficient, and contextual network management model. The practical implications are relevant for pesantren managers and policymakers in digital education. Further research is recommended to explore similar implementations across different religious institutions using a comparative approach.
Full Text:
PDFReferences
Albar, A., & Sukmawati, R. (2020). Pengembangan Infrastruktur Jaringan Hotspot Berbasis Mikrotik pada Sekolah Menengah Atas. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 8(2), 105–113.
Arroyan, M., Muhlisin, M., & Nasrudin, M. (2024). Kebijakan Pendidikan dan Masa Depan Pondok Pesantren Dalam Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Intelek dan Cendekia Nusantara, 2(1), 44–60.
Carroll, J. M., Rosson, M. B., Chin, G., & Koenemann, J. (2002). Requirements development in scenario-based design. IEEE Transactions on Software Engineering, 24(12), 1156–1170.
Haris, M. A. (2023). Urgensi Digitalisasi Pendidikan Pesantren di Era Society 5.0. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 211–228.
Kemkominfo. (2023). Statistik Akses Internet di Sektor Pendidikan Tahun 2022–2023. Jakarta: Kementerian Komunikasi dan Informatika.
Muchasan, A., & Rohmawan, D. (2024). Pemanfaatan Teknologi di Pesantren: Dampak dan Solusi dalam Konteks Pendidikan. Jurnal Inovatif: Penelitian Pendidikan Islam, 5(1), 76–89.
Purnamasari, S., & Nurwidodo. (2021). Efektivitas Penggunaan Mikrotik dalam Pengelolaan Akses Internet di Lingkungan Sekolah. Jurnal EduTech, 10(1), 56–66.
Sari, R. D., & Kartowisastro, S. (2022). Pengelolaan Bandwidth Menggunakan Mikrotik Router untuk Meningkatkan Kualitas Layanan Internet di Sekolah Berbasis Boarding. Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi Pendidikan, 4(1), 22–30.
DOI: https://doi.org/10.36987/jcoins.v6i3.7892
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Journal of Computer Science and Information System(JCoInS) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JCoInS/index
Journal DOI: 10.36987/jcoins
E-ISSN: 2747-2221
Alamat Redaksi :
Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Sains dan Teknologi,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418