Implementasi Pendidikan Karakter Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak di SMP IT Swasta Ashabul Yamin Aceh Tenggara

Laili Maulidah, Mawaddah Nasution

Abstract


The aim of this research is to find out how the process of implementing moral aqidah learning is carried out and how the methods of habituation, advice and example are in character formation, supporting factors and inhibiting factors in learning moral aqidah. This research uses a qualitative approach method. Data collection techniques using interview, observation and documentation methods. Data analysis techniques using methods data collection, Data reduction, data presentation and data conclusion. The results of this research include: The implementation of aqidah akhlak learning at the private Asbabul Yamin IT Middle School in Southeast Aceh is running well in accordance with the existing curriculum, The method of habituation, advice and example is running well Supporting factors from This implementation is parents and the inhibiting factor for this implementation is the inadequate facilities and infrastructure of the school which causes students to lack understanding of the learning provided, Effect of Implementation Methods of habituation, advice and example in learning moral beliefs have a good influence, namely students are more disciplined and active in studying, respectful and polite to teachers and parents, get used to obeying the rules in the madrasa and there are no more students fighting.


Full Text:

PDF

References


Ahsanulkhaq, M. (2019). Membentuk Karakter Religius Peserta Didik Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 2(1). https://doi.org/10.24176/jpp.v2i1.4312

Amin, A. (1988). Al-Akhlak (Cetakan Ke). Bulan Bintang.

Aminudin. (2002). Pendidikan Agama Islam. Ghalia Indonesia.

Arifin, M, A. (2020). Akidah Akhlak (Berbasis Humanistik). Lakeisha.

Dimas, M. R. (2005). Kiat Mempengaruhi Jiwa dan Akal Anak. Syamil Cipta Media.

Elfiyatussholihah. (2021). Membentuk Karakter Religius Siswa di Madrasah Aliyah Negeri 1 Malang. Skripsi, 104. http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/28157

Fatimatuzahroh, F., Nurteti, L., & Koswara, S. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Melalui Metode Lectures Vary. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 35. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.362

Haidar, P. H. (2014). Pendidikan Islam dalam perspektif filsafat. Kencana.

Huda, M Sukri Afkharul., Sariman, and Khasanuddin, M. (2022). Strategy Of Islamic Religious Education Teachers In Improving The Islamic Character Of Students. Pustaka Pelajar.

Irawan, S. (2019). Strategi Dakwah Dalam Membentuk Karakter Santri.

Jannah, M. (2020a). Peran Pembelajaran Aqidah Akhlak Untuk Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter Siswa. Jurnal Ilmiah, 4(2).

Jannah, M. (2020b). Peran Pembelajaran Aqidah Akhlak Untuk Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter Siswa. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 237. https://doi.org/10.35931/am.v4i2.326

Marwiyati, S. (2020). Penanaman Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan. 9(2).

Moleong, J. L. (2009). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosda Karya.

Moleong, L. J. (2005). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosda Karya.

Mu’in, F. (2011). Pendidikan Karakter Teoritik dan Taktik. Ar-Ruz Media.

Mulyasa E, . (2011). Manajemen Pendidikan Karakter. Bumi Aksara.

Mulyasa. (2020). Manajemen Pendidikan Karakter. Bumi Aksara.

Nizar, Samsul dan Hasibuan, Z. E. (2011). Hadits Tarbawi: Membangun Kerangka Pendidikan Ideal Perspektif Rasulullah. Kalam Mulia.

Putra, P. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak (Studi Multi Kasus di MIN Sekuduk dan MIN Pemangkat Kabupaten Sambas). Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(2), 147–156. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v9i2.14

Rahman. (2018). Kiat-kiat Menulis Karya Ilmiah Remaja. CV Pilar Nusantara.

RI, D. A. (2016). Al-Qur’an dan Terjemahannya. Al-Qur’an Cordoba.

RI, M. K. (2019). No TitleΕΛΕΝΗ. Αγαη, 8(5), 55.

Salsabila, H., Zuhri, M. S., Rahmandhani, A., & Alimi, A. W. (2020). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Berbasis Aqidah Akhlak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Aqidah Akhlak, 02(02), 21–34.

Samani, Muchlas., H. (2011). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. PT Remaja Rosdakarya.

Sani, R. (2011). Pendidikan Karakter di Pesantren. Cita Pustaka Media Perintis.

Siyoto, S., & Sodik, M, A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media Publishing.

Sugiono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sukma Dinata, N. S. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosda Karya.

Tohirin. (2005). Psikologi Pembelajaran PAI. Raja Grafindo Persada.

Wahyudi, D. (2017). Pengantar Akidah Akhlak dan Pembelajaranya. Lintang Rasi Aksara Book.

Wahyunianto, S. (2012). Implementasi Pembiasaan Diri dan Pendidikan Karakter. Grup CV Budi Utama.

Yaumi, M. (2016). Pendidikan Karakter Landasan Pilar dan Implementasi. Perdana Group.

Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter. Kencana.




DOI: https://doi.org/10.36987/josdim.v4i1.5382

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Journal of Student Development Informatics Management (JoSDIM) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Journal of Student Development Informatics Management (JoSDIM)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JoSDIM/index
Journal DOI: 10.36987/josdiM
E-ISSN: 2774-8219

Alamat Redaksi :
Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Sains dan Teknologi,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418