IMPLEMENTASI NON PERFORMANCE LOAN ANALYSIS PADA PT.BANK RAKYAT INDONESIA (Persero) Tbk

Hayanuddin Safri

Abstract


Non Performance Loans are an indicator of the soundness of a commercial bank. Because the high NPL shows the inability of commercial banks in the appraisal process up to the disbursement of credit to debtors, on the other hand NPL also causes high cost of capital (cost of capital) which is reflected in the operational costs of the commercial bank concerned. With the high cost of capital, it will affect the net profit from the bank. Based on calculations to find the NPL ratio, it will produce a ratio value, which describes the conditions currently being experienced by banks regarding credit problems. In this regard, Bank Indonesia has determined a fair ratio of NPLs of 5% of its total loan portfolio. In this case, a bank with an NPL ratio below 5% is still considered normal in its credit activity. The smaller the NPL ratio, the lower the risk of bad credit in a bank and the better its credit activity performance is in line with the theory attached above. The NPL ratio value generated by PT Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk from 2013 to 2017 shows the value; 1.27%; 1.26%; 1.17%; 0.05% and 1.10%. This means that the rating value achieved is 1, which is very healthy.


Keywords


Non Performing Loans, Total Credit, NPL

Full Text:

PDF

References


Chang-e,S. (2006). The Causes and Salvation Ways of Financial Distress Companies: An Empirical Research on the ListedCompanies in China.†Bejing University.

Copeland, Weston. (1992). Financial Theory and Coeporate Policy, Addison Weshley PublishingCompany, USA.

Dahlan Siamat, Manajemen Bank Umum, Jakarta: Penerbit Intermedia, 1993.h.266.

Didik J. Rachdini, Suwidi Tono, (2000), Banl Indonesia Menuju Independensi Bank Sentral, Penerbit PT.Mardi Mulyo, Jakarta

Djaelani, Aunu Rofiq.2013. Teknik Pengumpulan Data dalam Penelitian Kualitatif. Majalah Ilmiah Pawiyatan, Volume XX Nomor.1.82-92.

Dwi Nuraini Ilhamdan Sharfina Putri Kartika, Potensi Kebangkrutan Pada Sektor Perbankan Syariah untuk Menghadapi Perubahan Lingkungan Bisnis, Jurnal Ekonomi ,Vol 14 No.2 Oktober 2015, hlm 114.

Departemen Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia, (Jakarta:PT.Gramedia Pustaka Utama, 2008), hlm 1096.

Didin Hafifuddin, dan Henri Tanjung,Ph.D, Pengantar Manajemen Syariah, hal.43

Effendi, Moh Ariel. 2008. The Power Of Good Corporate Governance. Jakarta: Salemba Empat.

Ensiklopedia Indonesia, Departeman Pendidikan dan Kebudayaan, (Jakarta :Pakhi Pamungkas, 1997), hlm, 358

Fauzia, Ika Yunia.“Mendeteksi Kebangkrutan Secara Dini Perspektif Ekonomi Islamâ€, Jurnal Ekonomi dan Keuangan . Maret 2015.Vol.19No.1

Hanafi (2008), Manajemen Keuangan, Edisi Kesatu BPFE Yogyakarta .

Hanafi, Mamduh M dan Abdul Halim, 2009. Analisis Laporan Keuangan, Edisi Keempat.,UPP STIM YKPN,Yogyakarta.

Hilman Abrori, Analisis Perbandingan Risiko Kebangkrutan pada Bank Syariah Devisa dan Non Devisa dengan menggunakan Metode Altman Z-Score, (Semarang:UIN Walisongo, 2015) hlm.8

Harmono (2015) Manajemen Keuangan (Berbasis Balanced Scorecard: Pendekatan Teori, Kasus dan Riset Bisnis), Cetakan Ke-empat, PT.Bumi Aksara Jl.Sawo Raya No.18, Jakarta, hal, 115,

Jumingan (2006), Analisis Laporan Kuangan, Jakarta. PT.Bumi Aksara, hal .242.

Jogiyanto (2000), Teori Portofolio dan Analisi Investasi, BPEE UGM, Yogyakarta, hal 570. Karim, Adiwarman. (2013). Bank Islam: Analisis Figh dan Keuangan. Jakarta, Raja Grafindo

Persada.

Kasmir (2012), Bank dan Lembaga Keuangan Lainnya, PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta, Edisi Revisi.

Kuncoro, Mudrajat, (1990), Metode Riset Untuk Bisnis dan Ekonomi, Edisi Kedua, Penerbit:

Erlangga Jakarta.

Kordestani,dkk, (2011). Ability of Combinations of Cash Flow Components to Predict Financial Distress. Business : Theory and Practice , 277-285.




DOI: https://doi.org/10.36987/ebma.v1i2.2157

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Ekonomi Bisnis Manajemen dan Akuntansi (EBMA) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Ekonomi Bisnis Manajemen dan Akuntansi (EBMA)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/ebma/index
Journal DOI: 10.36987/ebma
e-ISSN : 2746-2137

p-ISSN : 2746-5330

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418