Faktor-Faktor Yang Menyebabkan Masyarakat Non Muslim Menjadi Nasabah di PT. Bank Syariah Indonesia KCP Medan Marelan

Aswan Nawawi Harahap, Atika Atika

Abstract


Non-Muslim community services in the Marelan area are currently one of the best services provided by banks to support banking operations to be more effective and efficient. The aim is to facilitate the performance of bank service products, so as to increase customers based on the number of Bank Syariah Indonesia customers who use Junior Savings reaching around 50%. Responding to this, Bank Syariah Indonesia is trying to improve and maintain the quality of services provided to attract customers. The problem in this study is what the Bank's strategy is that is an obstacle in improving the quality of Junior Savings services. The purpose of this research is to find out the strategy of Bank Syariah Indonesia in improving service quality and to find out what are the constraints of Bank Syariah Indonesia in improving the quality of junior savings services and to find out what are the solutions for Bank Syariah Indonesia in facing obstacles to improving the quality of junior savings services. Banking. The method used in this study is a field study, this method is used to determine the extent to which the suitability between the theory used and the actual state of the object under study. In this field research using interviews and observation. And the type of research used is descriptive qualitative research as a whole. It can be concluded from this research that Bank Syariah Indonesia's strategy is to improve service quality, namely launching "Bank Syariah Indonesia's New Savings".


Keywords


Strategy,Quality, Service.

Full Text:

PDF

References


Abhimantra, A., Maulina, A. R., & Agustianingsih, E. (2013).Analisis Faktor- Faktor yang Mempengaruhi Nasabah (Mahasiswa) dalam Memilih Menabung pada Bank Syariah.Prosiding Pesat, 5.

Adhipratama, A. A. (2018).Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Non-Muslim Untuk Menggunakan Bank Syariah (Master's thesis, Universitas Islam Indonesia).

Andespa, R. (2017). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat nasabah dalam menabung di bank syariah. Al-Masraf: Jurnal Lembaga Keuangan dan Perbankan, 2(1), 43-57.

Alam, A. P., & Lubis, J. (2021).Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Non Muslim Menjadi Nasabah Bank Syariah Indonesia Di Medan. Islamic Circle, 2(1), 16-27.

Farid, M. (2014).Analisis Tingkat Kepuasan Nasabah Non Muslim terhadap Kualitas Pelayanan pada Bank Syariah di Kota Medan.Ekonomi dan Keuangan, 1(11).

Herawati, A., & Listyawati, L. (2017).Faktor Penentu Keputusan Nasabah Muslim dan Non Muslim Memilih Jasa Bank Syariah di Surabaya. FAKTOR PENENTU KEPUTUSAN NASABAH MUSLIM DAN NON MUSLIM MEMILIH JASA BANK SYARIAH DI SURABAYA, 14(2), 205-221.

Marimin, A., & Romdhoni, A. H. (2015).Perkembangan bank syariah di Indonesia.Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 1(02).

Marlina, L. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Non Muslim Menjadi Nasabah Bank Syariah Di Tasikmalaya.Eqien-Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 7(1), 33-40.

Mutawalli, M. H. A. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Minat Nasabah Non Muslim dalam Menggunakan Jasa Bank Syariah di Makassar (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).




DOI: https://doi.org/10.36987/ebma.v4i1.4463

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Ekonomi Bisnis Manajemen dan Akuntansi (EBMA) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Ekonomi Bisnis Manajemen dan Akuntansi (EBMA)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/ebma/index
Journal DOI: 10.36987/ebma
e-ISSN : 2746-2137

p-ISSN : 2746-5330

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418