Analysis of Digital Marketing Literacy, Product Legality On Purchasing Decisions With Consumer Protection As Mediation For Smes In Labuhanbatu

Yanto Zelibu

Abstract


This research aims to analyze the relationship between digital marketing literacy, product legality on purchasing decisions and connect the mediating role of consumer protection. This research is a quantitative descriptive research, the population in this research is all visitors to the Gelugur Labuhanbatu Market, while the sample used is specifically consumers at the Gelugur Labuhanbatu Market, totaling 150 respondents. Data collection was carried out by distributing questionnaires and direct interviews. Data analysis used in this research uses Structural Eqation Model (SEM) with the help of the SmartPLS application. The results of this research show that digital marketing literacy has a positive and significant effect on purchasing decisions. Furthermore, product legality was also found to have a positive and significant influence on purchasing decisions. Finally, this research found that consumer protection was able to mediate the relationship between digital marketing and purchasing decisions and consumer protection was also able to mediate the relationship between product legality and purchasing decisions. This means that consumers who understand consumer protection will predominantly consider the type of marketing used and consider the legality of the product before making a purchase.


Keywords


Digital Marketing Literacy, Product Legality, Purchasing Decisions, Consumer Protection.

Full Text:

PDF

References


Abdul Halim Barkatullah,(2010), Hak-Hak Konsumen (Bandung: Nusa Media).

Agit, A., Julyana, S. A., & Ma'Ruf, B. (2023). Tinjauan literatur pada pengaruh literasi digital terhadap perkembangan bisnis online di era digital. In Prosiding Seminar Nasional Amikom Surakarta (pp. 624-634).

Antiko, B., Hidayati, N., & Basalamah, M. R. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Kemasan Dan Legalitas Produk (PIRT) Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen UMKM “Srikandi” KOTA BATU (Study Kasus Pada Desa Gondorejo Kecamatan Batu Kota Batu). E-JRM: Elektronik Jurnal Riset Manajemen, 10(06).

Arfan, N., & Hasan, H. A. (2022). Penerapan Digital Marketing Dalam Upaya Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah. ILTIZAM Journal of Shariah Economics Research, 6(2), 212-224.

Donoriyanto, D. S., Indiyanto, R., AR, N. R. J., & Syamsiah, Y. A. (2023). Optimalisasi Penggunaan Media Sosial sebagai Sarana Promosi Online Store pada Pelaku UMKM di Kota X. Jurnal Abdimas Peradaban, 4(1), 42-50.

Dwijayanti, A., Komalasari, R., Harto, B., Pramesti, P., & Alfaridzi, M. W. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi dan Pemasaran pada UMKM Sablon Anggi Screen di Era Digital. Ikra-Ith Abdimas, 6(2), 68-75.

Fadhilah, A. C., Putri, A. Y. W., Azizah, A. T. E. N., Putri, A. M., Puspita, A. P., & Hafshah, B. E. (2024). Peran Literasi Digital dan Finansial untuk Meningkatkan Keberlanjutan UMKM di Desa Kenep, Sukoharjo. VISA: Journal of Vision and Ideas, 4(3), 1561-1567.

Haris, M. S., Kusuma, W. T., & Anshori, M. (2022). Peningkatan Literasi Teknologi Pemasaran Digital Petani Kopi Gapoktan Mekar Tani Desa Jambuwer Kecamatan Kromengan Kabupaten Malang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bhinneka, 1(2).

Hartanti, M. F. P., Mardita, C. N., Tirta, M., Putra, A. R. A., & Setyaningrum, I. (2023). Literasi Pemasaran Digital dan Teknologi Keuangan Sebagai Sarana Peningkatan Omset UMKM di Probolinggo. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 8(1), 113-118.

Indika, D. R., & Jovita, C. (2017). Media sosial instagram sebagai sarana promosi untuk meningkatkan minat beli konsumen. Jurnal Bisnis Terapan, 1(01), 25-32.

Karim, N. K. (2022). Peranan literasi digital dalam keberlanjutan usaha pedagang pakaian di Pasar Butung Kota Makassar/Nurfadilah Karim (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).

Maulidasari, C. D., & Hidayat, M. R. (2019). Media Sosial Sebagai Sarana Pemasaran. Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajemen, 3(2).

Nurfitriya, M., Fauziyah, A., Koeswandi, T. A. L., Yusuf, I., & Rachmani, N. N. (2022). Peningkatan Literasi Digital Marketing UMKM Kota Tasikmalaya. Acitya Bhakti, 2(1), 57.

Pertiwi, M. P., Isnaini, M., & Girsang, L. R. M. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Komunikasi Pemasaran Untuk Meningkatkan Brand Addiction. Journal of Management and Bussines (JOMB), 4(1), 253-266.

Ulum, A. S., Theressa, T. D., Firmansyah, A., & Rohman, F. (2022). Peningkatan Kualitas Produk Umkm Melalui Digital Marketing Dan Legalitas Produk Di Desa Cerme. Jurnal Terapan Abdimas, 8(1), 16-24.

Ulya, W., Pratiwi, A. R., & Utami, N. (2023). Implementasi Hukum Perlindungan Konsumen Melalui Literasi Pemasaran Digital dan Legalitas Produk UMKM di Kabupaten Purbalingga. Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 7(02), 127-144.

Urva, G., Pratiwi, M., & Syarief, A. O. (2022). Optimalisasi Media Sosial Sebagai Penunjang Digital Marketing. ABDINE: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 56-61.

Vernia, D. M. (2017). Optimalisasi Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Bisnis Online Bagi Ibu Rumah Tangga Untuk Meningkatkan Perekonomian Keluarga. UTILITY: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Ekonomi, 1(2), 105-118.




DOI: https://doi.org/10.36987/ebma.v5i2.6200

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Ekonomi Bisnis Manajemen dan Akuntansi (EBMA) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Ekonomi Bisnis Manajemen dan Akuntansi (EBMA)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/ebma/index
Journal DOI: 10.36987/ebma
e-ISSN : 2746-2137

p-ISSN : 2746-5330

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418