Indexing metadata

ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS BERDASARKAN LANGKAH-LANG KAH POLYA DITINJAU DARI ADVERSITY QUOTIENT TIPE QUITTER, CAMPER DAN CLIMBER PADA SISWA KELAS VIII SMP


 
Dublin Core PKP Metadata Items Metadata for this Document
 
1. Title Title of document ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS BERDASARKAN LANGKAH-LANG KAH POLYA DITINJAU DARI ADVERSITY QUOTIENT TIPE QUITTER, CAMPER DAN CLIMBER PADA SISWA KELAS VIII SMP
 
2. Creator Author's name, affiliation, country Maria Naimnule; Pendidikan Matematika, Universitas Timor
 
2. Creator Author's name, affiliation, country Yohanes Jefrianus Kehi; Pendidikan Matematika, Universitas Timor
 
2. Creator Author's name, affiliation, country Dominifridus Bone
 
3. Subject Discipline(s)
 
3. Subject Keyword(s)
 
4. Description Abstract

Abstract

Mathematical problem solving is a process to overcome a problem encountered and to solve it requires a number of strategies. This study aims to analyze students' mathematical problem solving abilities based on Polya's steps in terms of students' Adversity Quotient. The research method used is descriptive qualitative. The subjects of this study were students of class VIIIB of the Mimbar Budhi Manufui Private Middle School, totaling 3 people. Data collection techniques used are tests and interviews. The instruments in this study were researchers, test questions, interview guidelines and documentation. The results of the study obtained a description of problem solving abilities in terms of adversity quotient in the high, medium and low categories obtaining varying results. Quitter students can only carry out one step of Polya's problem solving well, namely understanding the problem. Campers students can carry out only three problem solving steps, namely understanding the problem, making problem plans, carrying out problem planning and not being able to re-examine the results and processes they have written. Meanwhile, climbers students can carry out all four steps of solving the Polya problem in question.

Keywords: Mathematical Problem Solving Ability, Adversity Quotient, Polya

Abstrak

Pemecahan masalah matematis merupakan proses untuk mengatasi suatu masalah yang ditemui dan untuk menyelesaikannya diperlukan sejumlah strategi. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa berdasarkan langkah-langkah Polya ditinjau dari Adversity Quotient siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIIIB SMP Swasta Mimbar Budhi Manufui yang berjumlah 3 orang. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes dan wawancara. Instrumen dalam penelitian ini adalah peneliti, soal tes, pedoman wawancara dan dokumentasi.  Hasil penelitian diperoleh deskripsi kemampuan pemecahan masalah ditinjau dari adversity quotient dalam kategori tinggi, sedang dan rendah memperoleh hasil yang bervariasi. Siswa quitters hanya dapat melaksanakan satu langkah-langkah pemecahan masalah Polya dengan baik yaitu memahami masalah. Siswa campers dapat melaksanakan tiga langkah pemecahan masalah saja yaitu memahami masalah, membuat perencanaan masalah, melaksanakan perencanaan masalah dan tidak mampu melakukan pemeriksaan kembali terhadap hasil dan proses yang sudah ditulisnya. Sedangkan siswa climbers dapat melaksanakan semua empat langkah pemecahan masalah Polya yang dimaksud.

Kata Kunci: Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis, Adversity Quotient, Polya

 
5. Publisher Organizing agency, location Universitas Labuhanbatu
 
6. Contributor Sponsor(s)
 
7. Date (YYYY-MM-DD) 2022-08-01
 
8. Type Status & genre Peer-reviewed Article
 
8. Type Type
 
9. Format File format PDF
 
10. Identifier Uniform Resource Identifier https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/eduscience/article/view/2957
 
10. Identifier Digital Object Identifier (DOI) https://doi.org/10.36987/jes.v9i2.2957
 
11. Source Title; vol., no. (year) JURNAL EDUSCIENCE; Vol 9, No 2 (2022): Jurnal Eduscience (JES)
 
12. Language English=en en
 
13. Relation Supp. Files ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS BERDASARKAN LANGKAH-LANG KAH POLYA DITINJAU DARI ADVERSITY QUOTIENT TIPE QUITTER, CAMPER DAN CLIMBER PADA SISWA KELAS VIII SMP (600KB)
 
14. Coverage Geo-spatial location, chronological period, research sample (gender, age, etc.)
 
15. Rights Copyright and permissions Copyright (c) 2022 Maria Naimnule, Yohanes Jefrianus Kehi, Dominifridus Bone
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.