Analisis Tingkat Kepuasan Masyarakat Terhadap Kebijakan Tarif Tol Medan Tebing Tinggi

Muhammad Hafif Fandy Rangkuty, Azhari Akmal Tarigan

Abstract


This study was conducted to evaluate the level of satisfaction of toll road users with regard to the tariffs set by the Government regarding the determination of the Medan - Tebing Tinggi Toll Road to the total volume of vehicles that pass. The research uses quantitative methods by applying survey techniques by distributing questionnaires. Sampling using purposive sampling technique with a sample of 150 respondents. Respondents' perceptions were measured using a Likert scale of 1-4. The Community Satisfaction Index (IKM) is calculated based on the PAN Ministerial Regulation Number 14 of 2017 concerning Guidelines for Compiling a Community Satisfaction Survey. The calculation results show that the IKM regarding the Medan-Tebing Tinggi toll tariff policy is 71.00 (included in the category B or Good value). This is because the service element that is considered good is Cost/Tariff compared to other service elements that get the highest interval value, namely 3.5 (Satisfied). So that the costs incurred to take the Medan-Tebing Tinggi toll road are considered affordable and still comparable to the distance traveled by the toll road. The recommendation in this study is that the government should further improve the quality of the roads, coupled with the number of uneven road connections.


Full Text:

PDF

References


Afiyat, Ahmad Afif. Rosalina, Bietrix. Arifin M. Zainul. Wicaksono, Achmad. (2015). Kajian Kinerja Pelayanan Dan Tarif Kereta Api Eksekutif Jurusan Malang – Jakarta (Studi Kasus Kereta Api Eksekutif Bima). Jurnal Mahasiswa Jurusan Teknik Sipil Universitas Brawijaya, 1 (2).

Firdiansyah, Hamdan, (2006), Pengaruh Kenaikan Tarif Tol Terhadap Lalu Lintas Harian Di Jalan Tol Semarang, Semarang.

Kusuma, Edi Wijaya. Suryoko, Sri. Budiatmo, Agung. (2014). Pengaruh Tarif dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap di RSUD Raa Soewondo Pati. Jurnal Ilmu Administrasi Undip, 3 (4).

Malik, A. (2017). Analisis Karakteistik Lalulintas Jalan Tol Trans Sumatera (Studi Kasus Ruas Jalan Tol MedanBinjai). Jurnal APTEK (9)1.

Panjaitan, I. F., & Surbakti, M. S. (2013). Analisa Tarif Jalan Tol Berdasarkan Pendekatan Willingness To Pay (WTP) Dan Ability To Pay (ATP) (Studi Kasus : Rencana Jalan Tol Medan - Binjai). Jurnal Teknik Sipil USU, 2(3).

Petracia, P. (2012). STUDI PENENTUAN TARIF TOL RENCANA RUAS JALAN MANADO-BITUNG. Jurnal Sipil Statik, 1(1), (27-33).

Samputra, P. L. (2019). Analisis Tingkat Kepuasan Masyarakat terhadap Kebijakan Tarif Tol Becakayu (Bekasi-Cawang-Kampung Melayu) di Jakarta-Bekasi. JPED (Jurnal Perspektif Ekonomi Darussalam)(Darussalam Journal of Economic Perspectives).

Wahab, W. (2015). Analisis Nilai Pertumbuhan Lalu Lintas dan Perkiraan Volume Lalu Lintas Dimasa Mendatang Berdasarkan Volume Lalu Lintas Harian Rata-rata (Studi Kasus Ruas Jalan Sp. Lago - Sorek Jalan Lintas Timur). JOM FTEKNIK (2)1.

Zaini Rohmad, 2015. Indeks Kepuasan Masyarakat dalam Pelayanan Publik di Kabupaten Magetan. Laporan Penelitian, Unpublished. LPPM UNS Surakarta




DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v2i2.2604

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI: 10.36987/jumsi
E-ISSN: 2774-4221

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418