Implementasi Etika Bisnis Islam dan Dampaknya Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Unit Usaha Aqiqoh Nurul Hayat Medan

Ilham Tri Wardana, Sri Ramadhani

Abstract


The purpose of this study is to determine how the implementation of Islamic Business Ethics and its impact on customer loyalty in the foundation Aqiqah Nurul Hayat Medan. This study uses qualitative methods. The purpose of the use of qualitative methods is to understand the phenomenon of what is experienced by the subject of research, in the subject under study there are several types of data, namely internal and external, in the internal subject, namely employees who are in the division of the business Unit in charge of carrying out Marketing Operations at the foundation Aqiqah Nurul Hayat Medan, while the external data subject is the customer of the foundation Aqiqah Nurul Hayat Medan. Another external research subject is a customer who has subscribed or purchased Aqiqah services at the Nurul Hayat Medan Aqiqah Foundation to provide information about how the implementation of Islamic Business Ethics at the Nurul Hayat Medan Aqiqah Foundation. Data collection in this study using interview techniques to find out and get the desired data continued with documentation techniques and direct observation. The results of this study show that the implementation of Islamic Business Ethics has a significant impact on increasing customer loyalty in the Aqiqah Nurul Hayat Medan Foundation, such as customer satisfaction through honest employee performance and attention to the halality of the products sold.


Full Text:

PDF

References


Al-Qur’an Kemenag. Kemenag.Go.Id. Published 2021. Accessed March 13, 2021. Https://Quran.Kemenag.Go.Id

Fahmi, Moch. Choirul. 2019. “Penerapan Etika Bisnis Islam Dalam Membangun Loyalitas Pelanggan Di Toko Bursa Sajadah Surabaya.†: 1–95.

Prameswary, Titan Nia Et Al. 2020. “Volume 3 Nomor 2 , Tahun 2020 Penerapan

Prinsip Etika Bisnis Islam Di Lazizaa Chicken & Pizza Kedungturi Sidoarjo†3: 54–66.

Amalia, F. (2013). Etika Bisnis Islam: Konsep Dan Implementasi Pada Pelaku Usaha

Kecil. Etika Bisnis Islam: Konsep Dan Implementasi Pada Pelaku Usaha Kecil, 95, 116–125.

Augustia, S. Y. (2016). Analisis Pengaruh Etika Kerja Islam Terhadap Komitmen Profesi Internal Auditor, Komitmen Organisasi, dan Sikap Perubahan Organisasi. Thesis Universitas Diponegoro, 2(2), 1–113.

Mulyadi, A. (2018). The Effect Of Service Quality , Price And Credibility Quality Of Customer Loyalty With Customer Satisfaction As Intervening Variable ( Study On Honda Semarang Mahasiswa Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Pandanaran Semarang Dosen Fakultas Ekonomika. Ekonomika Dan Bisnis, 1–14.

Risma, Ahmad, & Abrista. (2019). Pengaruh Etika Bisnis Islam Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan Hotel Syariah Di Bogor. Jurnal Ekonomi Syariah, 11(2).

Rusydi, B. U., Ihsan, M., & Abdullah, W. (2018). Implementasi Prinsip Ekonomi Islam Oleh Pedagang Dalam Melakukan Penimbangan Sembako Di Pasar Soppeng. An- Nisbah: Jurnal Ekonomi Syariah, 5(1), 381–396. https://doi.org/10.21274/an.2018.5.1.399-414

Sampurno, W. M. (2016). 9671-19329-1-Sm. Sampurno, Journal of Islamic Economics

Lariba, 2(1), 13–18.

Sardiyanto, S. (2019). Analisis Pengaruh Promosi Dan Etika Bisnis Islam Terhadap Loyalitas Konsumen Resto Kampoeng Banyumili Salatiga. Institut Agama Islam Negeri Salatiga.




DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v2i3.2718

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI: 10.36987/jumsi
E-ISSN: 2774-4221

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418