Pengaruh Faktor Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Pada Toko Harapan Sukses Desa Sei Rakyat
Abstract
Nowadays consumers are more selective in spending their money to buy products. Products that have good quality will be chosen by consumers. This causes the company to try even harder so that its products can be accepted by consumers, therefore it is very important for the company to know what is needed and desired by consumers of a product through consumer responses or responses so that the company benefits through consumer satisfaction that exceeds its expectations.Research so as not to lose direction in conducting research. The purpose of this study is to analyze the influence of social factors on purchasing decisions data collection is done by distributing questionnaires and distributed to consumers Toko Harapan Sukses Desa Sei Rakyat as many as 77 respondents. Data analysis in this study using the help of SPSS version 21. Data testing techniques conducted in this study include validity test, reliability, classical assumption Test, simple linear regression analysis partial testing and determinant coefficient. The results showed that the social factor variable t count value of 5.215 greater 1.906 significance level of 0.29< 0.5 and the coefficient of determinant value of R Square is equal to 0.375 or 37.5%, meaning the influence of promotion to the purchase decision of 37.5% while the rest is 62.5% is the influence of other factors.
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, R., Yulianto, E., & Mawardi, M. (2017). PENGARUH SIKAP, FAKTOR PRIBADI, DAN FAKTOR SOSIAL TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN (Survey pada Konsumen Kartu Perdana SimPATI di GraPARI Malang). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 42(1), 110–114.
Agus, M. Ikha Widiyanto. (2013). Statistika Terapan. Konsep dan Aplikasi dalam Penelitian Bidang Pendidikan, Psikologi dan Ilmu Sosial Lainnya.Jakarta: PT Elex Media Komputindo. PT Elex Media Komputindo.
Anwar, S. (2016). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Pustaka Pelajar.
Armstrong, Gary dan Kotler, Philip (2012) . Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT INDEKS Kelompok Gramedia.
Assauri. (2014). Manajemen Pemasaran. Rajawali Pers.
Engel. Blackwell, Miniard. (2012). Perilaku Konsumen. Tangerang: Binarupa Aksara.
Ghozali, Iman. (2012). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS. Yogyakarta: Universitas Diponegoro. Universitas Diponegoro.
Hakimi, Husna. (2015). Pengaruh Faktor Pribadi dan Faktor Psikologis Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen di Kentucky Fried Chicken Singaraja. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, 5(1), 1–11.
Kotler,Philip dan Amstrong, Gary. (2015). Dasar-dasar Pemasaran. Jilid 1, Alih Bahasa Alexander Sindoro dan Benyamin Molan. Jakarta: Penerbit Prenhalindo..
Kotler Philip dan Keller. (2012). Manajemen Pemasaran. Edisi 12. Jakarta: Erlangga.
Kotler Philip. (2012). Manajemen Pemasaran Perspektif Asia, Buku Dua, Edisi Pertama,. Andy.
Noviasari dan Ikram. (2013). Pengaruh Faktor Sosial Dan Faktor Pribadi Terhadap Keputusan Pembelian Kamera DSLR Canon Di Kota Pekanbaru. Jurnal Sosial Ekonomi Pembangunan, 3(9), 1–15. https://jsep.ejournal.unri.ac.id/index.php/JSEP/article/view/2443/2403
Nugraha, Y. A. (2018). KEPUTUSAN PEMBELIAN SEPATU ADIDAS ( Studi pada Mahasiswa Administrasi Niaga Politeknik Negeri Malang ). 403–408.
Peter, J., & Olson, J. C. (2013). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. Buku 1. Edisi 9. Jakarta. Salemba Empat. Salemba Empat.
Santoso, D. T. T., & Purwanti, E. (2013). Pengaruh Faktor Budaya, Faktor Sosial, Faktor Pribadi, Dan Faktor Psikologis Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Dalam Memilih Produk Operator Seluler Indosat-M3 Di Kecamatan Pringapus Kab. Semarang. 6(12), 112–129.
Schiffman, L. G. dan K. (2012).. Consumer Behaviour. USA : New Jersey Prentice Hall.
Setiadi.Nugroho, J (2013). Perilaku Konsumen(edisi revisi). Jakarta : Kencana Perdana Media Grup..
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: . Alfabeta.
Tjiptono, F. (2014). Pemasaran Jasa – Prinsip, Penerapan,dan Penelitian Yogjakarta. Andi Offset,.
DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v1i2.2774
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.
Â
Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL:Â https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI:Â 10.36987/jumsi
E-ISSN:Â 2774-4221
Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418