Analisis Peran Ekonomi Kreatif Dalam Meningkatkan Pendapatan Pengrajin Dan Pengembangan Usaha Perspektif Ekonomi Islam (Studi Kasus : Pengrajin Toto Jaya Bingkai Di Kecamatan Medan Area)

Reni Hermila Hasibuan, Muhammad Arif, Atika Atika

Abstract


This study aims to (1) determine the role of the creative economy in increasing the income of Toto Jaya Frame craftsmen (2) determine the role of the creative economy in increasing business development for Toto Jaya Frame craftsmen (3) determine the role of the creative economy in increasing the income of craftsmen and business development of Toto Jaya Frame according to the perspective of Islamic economics. The method used in this study is a qualitative method with a descriptive approach. The data obtained in this study are in the form of primary data and secondary data. The data collection techniques used are through interviews, observation and documentation. The results of this study indicate that: (1) after the existence of Toto Jaya Frames in Kotamatsum II Village, Medan Area Regency, it can be seen that as many as 6 craftsmen have experienced an increase in income in 2020-2021 and already have a steady income (2) Toto Jaya Frames can also provide a role in an effort to develop the Toto Jaya Frame craftsman business by implementing several efforts/strategies, namely production, price, location and distribution, and promotion. From the several strategies that have been implemented, it is expected to be able to increase production levels and increase the income of craftsmen. (3) As well as in managing their business, Toto Jaya Frame craftsmen have also applied the principles of Islamic Economics such as the principle of divinity/monotheism, the principle of justice, the principle of responsibility and the principle of truth so that it does not harm either party.

Full Text:

PDF

References


Alma, B. (2019). Kewirausahaan. Alfabeta.

Arif, M. (2015). Sukses Berwirausaha Jambu Madu. FEBI UINSU Press.

Azizah, S. N. (2017). Pengembangan Ekonomi Kreatif Berbasis Kearifan Lokal Pandanus Handicraft dalam Menghadapi Pasar Modern Perspektif Ekonomi Syariah ( Study Case di Pandanus Nusa Sambisari Yogyakarta ). APLIKASIA: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 17(2), 63–78.

Buchari Alma. (2016). Manajemen Pemasaran dan Pemsaran Jasa. Alfabeta.

Creswell, J. W. (2013). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed. Pustaka Pelajar.

Firdausy, C. M. (2017). Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif Di Indonesia. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Harahap, S. (2016). Pengantar Manajemen: Pendekatan Integratif Konsep Syariah. FEBI UINSU Press.

Imsar. (2018). Analisis Produksi dan Pendapatan Usahatani Kopi Gayo (Arabika) Kabupaten Bener Meriah. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Imsar. (2018). Analisis Strategi Pengembangan Usaha Ucok Durian Medan. Tansiq, Vol.1 No.2, 49.

Innayah, A., & Atika. (2022). No TitleStrategi Pemasaran Produk Mitra Ekawarsa untuk Siswa pada PT Asuransi Jiwa Syariah Bumiputera Cabang Medan. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen (JIKEM), 2 no. 1, 969.

Isnaini Harahap, Zuhrinal M Nawawi, E. S. (2022). Industri Kreatif UMKM (Usaha Mikro Kecil dan Menengah) di Kota Medan Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, Vol 8 No 2, 1994.

Kasmir. (2012). Analisis Laporan Keuangan. Rajagrafindo Persada.

Manurung, R. P. dan M. (2010). Teori Ekonomi Mikro. Lembaga Universitas Indonesia.

Mardani. (2011). Hukum Ekonomi Syariah Di Indonesia (pp. 1–2). PT Refika Aditama.

Muis, A. R. C. (2019). Ekonomi Kreatif Indonesia dalam Dinamika Perdagangan Internasional. CV. Budi Utama.

Mulyadi. (2010). Sistem Akuntansi. Salemba Empat.

Nurrohmah, I. (2015). Analisis Perkembangan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Sebelum Dan Sesudah Menerima Pembiyaaan Musyrakah Pada Koperasi Jasa Keuangan Syariah BMT (Studi Kasus: BMT Beringharjo Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.

Nursandy, M. R. (2013). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Pengusaha Tape di Desa Sumber Tengah Kecamatan Binakal Kabupaten Bondowoso. Jurnal Universitas Jember, 9(1), 93.

Nuryadhyn, A. (2020). Tiga Masalah Yang Dihadapi Bangsa. Www.Bangkapos.Com.

Purbadharmaja, K. S. dan. (2017). “Pengaruh Modal dan Bahan Baku terhadap Pendapatan Melalui Pengerajin Patung Kayu di Kecamatan Sukawati Kabupaten Gianyar.†Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana, 6 No. 9, 163.

Purnomo, R. A. (2016). Ekonomi Kreatif Pilar Pembangunan. Nulisbukuku.com.

Rahmani, N. A. B. (2016). Metodologi Penelitian Ekonomi. Febi UIN-SU Press.

Rekha. (2021). Analisis Peran Ekonomi Kreatif Dalam Peningkatan Pendapatan Pengrajin Ditinjau Dari Ekonomi Islam (Studi Pada Industri Bordir Kecamatan Indrajaya Kabupaten Pidie). Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.

Rohmah, U. (2017). Analisis Peran Ekonomi Kreatif dalam Peningkatan Pendapatan PengrajinDitinjau dari Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada Industri Anyamna Bambu Desa Tulungagung Kecamatan Gadingrejo Kabupaten Pringsewu). Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Rusby, Z. (2017). Ekonomi Islam. Pusat Kajian Pendidikan Islam FAI UIR.

Sudaryono. (2018). Metodologi Penelitian. Rajawali Pers.

Suryana. (2013). Ekonomi Kreatif, Ekonomi Baru: Mengubah Ide dan Menciptakan Peluang. Salemba Empat.

Tutut Adi Kusumadewi, Imam Hanafi, W. Y. P. (2013). Kemitraan BUMN Dengan UMKM Sebagai Bentuk Corporate Social Responsbility (Csr). Administrasi Publik, Vol. 1 No., 955.




DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v3i1.3952

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI: 10.36987/jumsi
E-ISSN: 2774-4221

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418