Analisis Tingkat Literasi Keuangan Agen Asuransi Syariah di PT. Bumiputera 1912 Medan

Dita Aprilia, Yusrizal Yusrizal, Wahyu Syarvina

Abstract


This study aims to determine and analyze agent knowledge, agent behavior and agent attitudes towards sharia insurance at PT Bumiputera 1912 Medan. The research method used is a qualitative method used by researchers, namely primary, including distributing questionnaires to interview agents at PT Bumiputera 1912 Medan. Based on the research results obtained regarding the analysis of the level of financial literacy of Islamic insurance agents, namely, even though the knowledge level of Islamic insurance agents is in the moderate category or sufficiently understanding, the knowledge level of Islamic insurance agents should be in the understanding category. Besides that, the role of agents is also very much needed by the community, one of which is educating the public to know, know, understanding, utilize and enjoy sharia insurance services. And the level of agent knowledge, agent behavior and agent attitudes have a positive influence on Bumiputera 1912 Islamic insurance Medan. It is evident from the questionnaire distributed to the Bumiputera 1912 Medan agents, then from the results of the average velue of the level of agent knowledge and agent behavior and agent attitudes produce different values where the agent’s knowledge is lower than the agent’s behaviour and attitude of sharia insurance agents in Bumiputera 1912 Medan.


Full Text:

PDF

References


CHEN, H. (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 7(2), 107–128. https://doi.org/10.1016/s1057-0810(99)80006-7

DSN, M. (2014). Undang-undang nomor 40 tahun 2014 tentang perasuransian. Ojk.Go.Id, 3.

Husna, A., & dkk. (2021). Analisis Tingkat Literasi Nasabah Bank Syariah pada Kontrak Murabahah. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen Teknologi (EMT), 5(2), 112–123.

Kamisa. (1997). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Kartika.

Kasmir. (2012). Manajemen Perbankan (Ed.rev). RajaGrafindo Persada.

Marisa, D., & Atika. (2022). Analisis Faktor yang Mendorong Nasabah Asuran Membeli Produk Asuransi Pendidikan (PT Asuran Jiwa Syariah Bumiputera Cabang Medan). Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen (JIKEM), 2(1), 1061–1067.

Prihantono, M. W. (2001). Manajemen Pemasaran dan Tata Usaha Asuransi. Kanisius.

RI, O. J. K. (2016). Rancangan Peraturan Otoritas Jasa Keuangan Tentang Peningkatan Literasi dan Inklusi Keuangan Di Sektor Jasa Keuangan Untuk Konsumen dan/atau Masyarakat.

Rochmah, N. F. (2020). Analisis Tingkat Literasi Investasi Syariah AgenAsuransi Syariah Pada Produk Unit Link Di PT.Asuransi Jiwa Generali Indonesia. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Rorizki, F., & Yusrizal, Y. (2022). Analisis Efektivitas Pendaftaran Calon Nasabah Baru pada PT Asuransi Jiwa Syariah Bumiputera Cabang Medan. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 4(2), 364–374. https://doi.org/10.47467/elmal.v4i2.1396

Sakinah, & Aslami, N. (2022). Peranan Strategi Pemasaran Dalam Upaya Meningkatkan Penjualan Jasa Asuransi Pada PT Asuransi Umum Bumiputera Muda 1967 Medan. Visa Journal of Visions and Ideas, 1(1), 29–45. https://doi.org/47467

Salwa, N., Rahma, T. I. F., & Nasution, J. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Financial Technology Terhadap Inklusi Keuangan Mahasiswa UINSU. JURNAL MANAJEMEN AKUNTANSI (JUMSI), 2(4), 762–773.

Sendra, K. (2004). Konsep dan Penerapan Asuransi Jiwa. Bayu Indra Grafika.

Wahyuni, S. (2012). Moslem Community Behavior in The Conduct of Islamic Bank: The Moderation Role of Knowledge and Pricing. Procedia-Social and Behavioral Sciences,57, 290–298. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.1188

Wijaya, F., & Atika. (2022). Faktor yang Mempengaruhi Tekanan Bekerja Terhadap Kinerja Agentasuransi Jiwa Syariah Bumiputera Cabang Medan. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen (JIKEM), 2(1), 861–874.




DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v3i2.4026

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI: 10.36987/jumsi
E-ISSN: 2774-4221

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418