Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumtif Dalam Berbelanja Online di E-Commerce (Studi Kasus Mahasiswa FEBI UINSU)

Muhammad Arif Hidayah, Muhammad Ridwan, Muhammad Ikhsan Harahap

Abstract


This study aims to analyze the factors that affect consumptive behavior in online shopping in E-Commerce (Case Study of FEBI Uinsu students), while the independent variables in this study are motivation, lifestyle and advertising. This study uses primary data, with multiple linear regression data analysis method with SPSS tool.15.The respondents in this study amounted to 1001 people, using the sampling method with purposive sampling technique. Based on the results of the first hypothesis test, it is known that the significant value of motivation is 0.001 < 0.05 with a calculated t value of -3.348 < 1.985. The second hypothesis test showed the significance of lifestyle of 0.014 < 0.05 with a calculated t value of 9,254 > 1,985. And the third hypothesis test, it is known that the significant value of advertising is 0.000 < 0.05 with a calculated t value of 9,254 > 1,985. Based on the results of the fourth hypothesis test, it is known that a significant value of 0.000 < 0.05 with a calculated t value of 48.937 greater than F table 2.699 (F count > F table). The results of this study showed that motivation, lifestyle, and advertising simultaneously have a significant effect on well-being.


Full Text:

PDF

References


Chrisnawati, D. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumtif Remaja Terhadap Pakaian ( Studi Kasus Pada Remaja Berstatus Sosial Ekonomi Rendah ). Syria Studies, 7(1), 37–72.

Engel Dkk. (1995). Perilaku Konsumen. Binarupa Aksara.

Faizah, A. (2020). Pengaruh Kemudahan E-Commerce Shopee Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa: Dalam Tinjauan Teori Mcdonaldisasi George Ritzer. Uin Sunan Ampel Surabaya, 1(1), 1–96.

Hartoyo, A. &. (2014). Analisis Sosiologis Perilaku Konsumtif Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa Fisip Universitas Lampung). Jurnal Sosiologi, Vol. 15, N.

Jannah, N. R. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumtif Mahasiswa Kos Di Jalan Buluh Cina Kelurahan Simpang Baru Ditinjau Menurut Ekonomi Islam. 9–25.

Kaparang, O. (2013). Analisa Gaya Hidup Remaja Dalam Mengimitasi Budaya Pop Korea Melalui Televisi. Revista Cubana De Medicina General Integral, 2(5).

Kotler, P. (2010). Manajemen Pemasaran Edisi Milenium. Prenhallindo.

Nuning Kristiani. (2017). Analisis Pengaruh Iklan Di Media Sosial Dan Jenis Media Sosial Terhadap Pembentukan Perilaku Konsumtif Mahasiswa Di Yogyakarta. Jurnal Bisnis Dan Ekonomi (Jbe), 24(2), 196–201.

Ragil Anggriani, A. (2017). Pengaruh Motivasi Konsumen, Persepsi Kualitas, Dan Sikap Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Produk Ponsel Samsung (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Surakarta). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Yafiz, M., Harahap, I., & Cahyanti, S. (2020). Consumption Behavior Of Bidikmisi Scholarship Students With Religiosity As A Moderating Variable. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam (Journal Of Islamic Economics And Business), 6(2), 239. Https://Doi.Org/10.20473/Jebis.V6i2.22122.




DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v3i2.4059

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI: 10.36987/jumsi
E-ISSN: 2774-4221

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418