Potensi Makanan Tradisional Bolu Kemojo Sebagai Daya Tarik Wisata di Pekanbaru

M. Fadli Chaniago, Annio Indah Lestari Nasution, Juliana Nasution

Abstract


This study aims to determine (1) the potential of Bolu Kemojo as a tourist attraction in Pekanbaru, and (2) the implementation of SWOT analysis to the potential of Bolu Kemojo as traditional food to attracts tourists in Pekanbaru. This study used  qualitative approach. The research subjects in this study were the owners of traditional Bolu Kemojo food shops and it’s consumers. Data collection techniques in this study using the interview method, observation, and documentation. This study uses SWOT Analysis as data analysis technique. The results of the study stated that Bolu Kemojo has great potential as a tourist attraction in Pekanbaru, by reason of Bolu Kemojo is a traditional Malay food that is still dense of culture and becomes a culinary tourism destination in the traditional culinary category. The results of the IE (Internal-External) matrix for the Bolu Kemojo business in Pekanbaru are located in cell number 1, namely concentration through vertical Integration which indicates that the cake is in a strong condition. The results of the SWOT obtained are in quadrant I, namely a position that indicates a growing organization (growth). From the analysis that has been carried out, it is recommended that the Bolu Kemojo  Business in Pekanbaru carry out an aggressive strategy, namely by optimizing Strengths and taking advantage of large Opportunities for business development.


Full Text:

PDF

References


Amalia, S. (2018). Analisis Potensi Wisata Syariah di Kota Pontianak. Prosiding SATIESP 2018 FEB Universitas Tanjungpura Tahun, 112–126.

Bachruddin Saleh Luturlean, D. (2019). Strategi Bisnis Wisata. Humaniora.

Fatma Dwi Oktaria, Muhammad Idris, & Suriadi, A. (2021). Tinjauan Historis Akulturasi Budaya Dalam Kuliner Palembang Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah. Penerbit Lakeisha.

Harahap, R. D., Harmain, H., & H, M. (2022). Pengaruh Total Hutang, Modal Kerja dan Penjualan Terhadap Laba Pada Perusahaan Hotel, Restoran dan Pariwisata yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia. Ekonomi Bisnis Manajemen Dan Akuntansi, 3(8.5.2017), 2003–2005.

Hartini, S. A., & Swasty, W. (2018). Perancangan logo dan kemasan bolu Kemasan Monalisa. E-Proceeding of Art & Design, 5(3), 1870–1877.

Imsar, I., Marliyah, M., & Harahap, F. H. (2021). Strategi Pemasaran Warung Kopi Di Kota Medan Dengan Game Theory. HUMAN FALAH: Jurnal Studi …, 20–32. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/humanfalah/article/view/9783

Indrianeu, T., Fadjarajani, S., & Singkawijaya, E. B. (2021). Analisis Potensi Pariwisata Di Kabupaten Cianjur. JURNAL GEOGRAFI Geografi Dan Pengajarannya, 19(1), 73. https://doi.org/10.26740/jggp.v19n1.p73-90

Khairani, Z., & Lubis, N. (2017). Efektivitas Straegi Bauran Promosi Oleh_Oleh Makanan Khas Riau (Studi Kasus Pada Wisatawan Di Kota Pekanbaru). Jurnal Daya Saing, 315–319.

Mabrurin, A., & Latifah, N. A. (2021). ANALISIS PENGEMBANGAN POTENSI PARIWISATA SYARIAH DALAM MENINGKATKAN PEREKONOMIAN MASYARAKAT (Studi Pada Wisata Religi Di Makam Gus Miek Kabupaten Kediri dan Mbah Wasil Kota Kediri). Ar Rehla: Journal of Islamic Tourism, I(1), 63–88. http://ejournal.iain-tulungagung.ac.id/index.php/arrehla

Muliani, L. (2019). Potensi Bubur Ase Sebagai Daya Tarik Wisata Kuliner Jakarta. Destinesia : Jurnal Hospitaliti Dan Pariwisata, 1(1), 49–56. https://doi.org/10.31334/jd.v1i1.485

Nasution, A. I. L., Ridwan, M., & Silfana, C. (2022). ANALISIS DAMPAK PEMANFAATAN SUMBER DAYA INSANI DALAM MENDUKUNG GREEN ECONOMY (Studi Kasus Wisata Waduk Jeulikat Kota Lhokseumawe). EKSYA : Jurnal Ekonomi Syariah, 3(2), 272–281. https://doi.org/10.21608/pshj.2022.250026

Nasution, J., Fathoni, M., Maisaroh, & Rengganis, A. M. (2022). Pengembangan Home Industri Kripik Jambu Kristal Sebagai Produk Oleh-Oleh Khas Tanjung Anom. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 1(4), 197–205.

Nurhayati, N. (2017). Karakteristik Sensori Kopi Celup dan Kopi Instan Varietas Robusta dan Arabika Sensory Characteristics Of Coffee Bag and Instan Coffee Of Robusta and Arabika Varieties. Jurnal Ilmiah Inovasi, 17(2).

Popon Srisusilawati, D. (2022). Manajemen Pariwisata. Widina Media Utama.

Purnomo, A., Sudirman, A., Hasibuan, A., Sudarso, A., Sahir, S. H., Salmiah, Salmiah, Mastuti, R., Chamidah, D., Koryati, T., & Simarmata, J. (2020). Dasar-Dasar Kewirausahaan: Untuk Perguruan Tinggi dan Dunia Bisnis. Yayasan Kita Menulis.

Putri, L. T., & Irfandi, N. (2019). Analisis Daya Tarik Wisata Kuliner Malam (WKM) terhadap Kunjungan Wisatawan di Kota Pekanbaru. Ikraith Ekonomika, 2(2).

Ramdani, A. (2022). Bolu Kemojo Oleh-Oleh Khas Pekanbaru. Tribun Pekanbaru Wiki.Com.

Saputra, H. A. (2019). Analisis Pemasaran Bolu Kemojo (Studi Kasus Pada Usaha Kecil Bolu Kemojo Kota Makmur) Di Kota Pekanbaru.

Sudirman, A., Amruddin, Dewi, R. D. L. P., Walenta, A. S., Merta, I. K., Pratiwi, R., Hanafiah, H., Dwianto, S. B., Sukatin, Usadha, I. D. N., Pasaribu, P. N., & Abidin, N. (2022). Manajemen Strategik (Konsep, Teori dan Praktik). Media Sains Indonesia.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Syamsul, R. (2021). Pengembangan Industri Kuliner Berbasis Makanan Tradisional Khas Sulawesi. Deepublish.

Widagdyo, K. G. (2017). Pemasaran, Daya Tarik Ekowisata, dan Minat Berkunjung Wisatawan. Esensi: Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 7(2), 261–276. https://doi.org/10.15408/ess.v7i2.5411.

Wijayanti, A. (2020). Wisata Kuliner sebagai Strategi Penguatan Pariwisata di Kota Yogyakarta Indonesia. Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 11(1), 33. https://doi.org/10.31294/khi.v11i1.7998.




DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v3i2.4084

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI: 10.36987/jumsi
E-ISSN: 2774-4221

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418