Pengaruh Pengetahuan Dan Lingkungan Sosial Terhadap Job Preference Pada Alumni Perbankan Syariah FEBI UINSU

Rabiatul Hadawiyah Ritonga, Mustapa Khamal Rokan, Mawaddah Irham

Abstract


In choosing a job (job preference) every human being has the right to choose each according to what he wants. However, to form this order, certain factors are needed which are considered important in determining which profession to choose. These factors are knowledge and the social environment related to the desired job. Statistical data states that none of the Islamic banking graduates work in Islamic banking, and there are even Islamic banking graduates who work in conventional banks. Therefore, graduating students need to have knowledge and a social environment in the career field they are interested in so that it can encourage them to choose a career (job preference). This study aims to determine the effect of knowledge and the social environment on job preference in UINSU FEBI graduates. The method used in this study was a quantitative method using 121 respondents taken from FEBI UINSU graduates in 2018 and 2019. The data in this study were collected using a questionnaire which had previously been tested for validity and reliability. The data analysis used was Multiple Linear Regression Analysis which was tested using IBM SPSS Statistic 26 Software. The results showed that Knowledge had an effect on Job Preference in Islamic Banking graduates FEBI UINSU, Social Environment had an effect on Job Preference in Islamic Banking graduates FEBI UINSU, Knowledge and The social environment simultaneously influences Job Preference for Islamic Banking graduates of FEBI UINSU.


Full Text:

PDF

References


Astuti, A. (2014). Faktor-faktor yang mempengaruhi mahasiswa akuntansi dalam memilih karir sebagai akuntan publik pada mahasiswa akuntansi universitas kristen stya wacana salatiga. 1–28.

Dalyono. (2005). psikologi pendidikan. PT Rineka Cipta.

Kotler, philip. (2000). Manajemen Pemasaran Jilid 2. Prenhalindo.

Mahmud. (2010). Psilkologi Pendidikan. CV Mustika Setia.

Meliano. (2007). MPKT Modul. FEVI.

Notoatmodjo, S. (2012). Pendidikan dan perilaku kesehatan. Rineka Cipta.

Philip, K. (2000). Manajemen Pemasaran. PT. Indeks Kelompok Gramedia.

Rahayu, S. (2003). Persepsi Mahasiswa Akuntansi Mengenai Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pemilihan Karir. Simposium Nasional Akuntansi IV.

Sholihah, D. R., & Wulansari, A. S. (2021). Pengaruh Persepsi dan Preferensi Karyawan Terhadap Keputusan Penggunaan Jasa Daycare di Lingkungan Kerja. Jurnal IKRA-ITH Ekonomika, 4(2), 11–19.

Yustinus, Y. (2019). MENILIK PREFERENSI PEKERJAAN (JOB PREFERENCES ) PADA KELOMPOK GENERASI X. Business Management Journal,15.




DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v3i2.4099

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI: 10.36987/jumsi
E-ISSN: 2774-4221

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418