Pengaruh Modal Kerja Dan Transaksi Online (E-Commerce), Dan Labelisasi Halal Terhadap Pendapatan UMKM Muslim Di Kota Medan Dalam Konsep Mashlahah

Dinda Putri Hafira, Nur Ahmadi Bi Rahmani, Laylan Syafina

Abstract


This study aims to find out the effect of working capital and online transactions (e-commerce), and halal labeling on the income of Muslim umkm in Medan city in the concept of Mashlahah. This research uses quantitative methods, primary data collection techniques by distributing questionnaires which have a sample of 100 respondents consisting of all Muslim MSMEs in Medan City. This study uses the SPSS statistical tool. Data were analyzed using multiple linear regression analysis method. The results of this study indicate that working capital has a positive and significant effect on income. This is evidenced by the tcount value for the Working Capital variable (2.434) which is greater than ttable (1.984) and the sig value 0.017 <0.05, Online/E-Commerce Transactions have a positive and significant effect on Income. This is evidenced by the tcount value for the Online/E-Commerce Transaction variable (4.514) which is greater than ttable (1.984) and a sig value of 0.000 <0.05, and Halal Labeling has a positive and significant effect on income. This is evidenced by the tcount value for the Halal Labeling variable (3.787) which is greater than ttable (1.984) and a sig value of 0.027 <0.05. And based on the F test Working Capital, Online/E-Commerce Transactions, and Halal Labeling have a simultaneous and significant positive effect on Revenue. This is evidenced by the Fcount value of (22.691) greater than Ftable (2.70) and a sig value of 0.000 <0.05. And from the results of testing the coefficient of determination shows that the value of R Square is 0.415. This shows that the independent variables, namely Working Capital, Online/E-Commerce Transactions, and Halal Labeling, are able to explain the dependent variable, namely Income of 41.5%, the remaining 58.5% is explained by other variables outside the regression model.


Full Text:

PDF

References


Ali, Z. (2008). Hukum Ekonomi Islam. Jakarta: Sinar Grafika.

Arif, M., & Hardiyanti, H. (2020). Pengaruh Pembiayaan Mikro Terhadap Perkembangan Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm). Tansiq: Jurnal Manajemen Dan Bisnis Syariah, 3(2).

Bi Rahmani, N. A. (2016). Metodologi Penelitian Ekonomi. Medan: Febi Press Uinsu.

Daud Ali, M. (1988). Sistem Ekonomi Islam Zakat Dan Wakaf. Jakarta: Uii Pres.

Depdikbud, K. B. B. I., & Kedua, C. (1990). Balai Pustaka. Jakarta.

Ghozali, I. (2017). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program Spss Jakarta: Salemba Empat.

Gonibala, N., Masinambow, V. A. J., & Maramis, M. T. B. (2019). Analisis Pengaruh Modal Dan Biaya Produksi Terhadap Pendapatan Umkm Di Kota Kotamobagu. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 19(01).

H Timotius, C. (2017). Pengantar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Andi.

Harahap, R. D., Harahap, M. I., Syari, M. E., & Medan, J. W. I. P. V. (2019). Pengaruh Dau Dan Pad Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Dengan Belanja Daerah Sebagai Variabel Intervening. At-Tijaroh: Jurnal Ilmu Manajemen Dan Bisnis Islam, 5, 247–260.

Haryanti, S. (2010). Rancang Bangun Sistem Informasi E-Commerce Untuk Usaha Fashion Studi Kasus Omah Mode Kudus. Speed-Sentra Penelitian Engineering Dan Edukasi, 3(1).

Hasibuan, A. K. (2021). Analisis Perbandingan Kinerja Keuangan Pt Jasa Marga Tbk Sebelum Dan Sesudah Akuisisi. Iain Padangsidimpuan.

Helmalia, H., & Afrinawati, A. (2018). Pengaruh E-Commerce Terhadap Peningkatan Pendapatan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kota Padang. Jebi (Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam), 3(2), 237–246.

Huda, N. (2018). Ekonomi Makro Islam: Pendekatan Teoritis. Prenada Media.

Ikhsan, A. (2014). Metodologi Penelitian Bisnis: Untuk Akuntansi Dan Manajemen. Citapustaka Media.

Imsar, I. (2021). Strategi Home Industri Konveksi Dalam Meningkatkan Pendapatan Rumah Tangga Masyarakat Kota Binjai (Studi Kasus Abu Bakar Konveksi Mencirim Binjai Timur). Jurnal Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan (Jimk), 1(2), 48–59.

Indonesia, K. A. R. (2019). Al-Qur’an Terjemah Tafsir Bil Hadis. Bandung: Cordoba.

Isa Beekum, R. (2004). Etika Bisnis Islam. Yogyakarta: Pustakar Pelajar.

Kamilah, K., & Nst, A. I. L. (2019). Peran Industri Lembaga Keuangan Mikro Syariah Dalam Mengatasi Masalah Kesenjangan Dan Distribusi Pendapatan Di Kota Medan. Human Falah: Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, 1(6).

Kasmir, K. (2018). Pengantar Manajemen Keuangan Edisi Kedua. Jakarta: Prenadamedia Group.

Labara, M. D. (2017). Pengaruh Modal Kerja Dan Jenis Usaha Terhadap Pendapatan Bersih Pedagang Kaki Lima Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada Pedagang Kaki Lima Di Pasar Way Halim Bandar Lampung Tahun 2017). Uin Raden Intan Lampung.

Lubis K, S. (2004). Hukum Ekonomi Islam. Jakarta: Sinar Grafika.

Mannan Abdul, M. (2012). Hukum Ekonomi Syariah. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Marliyah, M., & Sari, P. A. (2022). Analysis Of The Effectiveness Of Distribution Of Zakat Funds At Baznas Of North Sumatra Province. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi Dan Keuangan, 3(3), 921–928.

Monica, L. (2016). Pengelolaan Modal Kerja. Bina Ekonomi, 3(2).

Mumtahana, H. A., Nita, S., & Tito, A. W. (2017). Pemanfaatan Web E-Commerce Untuk Meningkatkan Strategi Pemasaran. Khazanah Informatika: Jurnal Ilmu Komputer Dan Informatika, 3(1), 6–15.

Nasution, J., & Nasution, M. I. (2021). Pemanfaatan Digital Fundraising Dalam Meningkatkan Penghimpunan Zakat Di Masa Pandemi Covid-19. Al-Urban: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Filantropi Islam, 5(1), 55–74.

Nisa, K., & Hasibuan, R. R. A. (2022). Analisis Efektivitas Penyaluran Dana Zakat Pada Laznas Inisiatif Zakat Indonesia Sumatera Utara. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 232–241.

Nurbiaty, N., Putro, T. S., & Mayes, A. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penyaluran Pembiayaan Berbasis Bagi Hasil Pada Bank Syariah Mandiri Indonesia Periode 2003-2015. Riau University.

Purba, Y. A. B., Yafiz, M., & Irham, M. (2021). Pengaruh Modal Kerja Dan Penggunaan Aplikasi E-Commerce (Shoptimize) Terhadap Pendapatan Umkm Di Kota Medan. Islamic Circle, 2(2), 76–86.

Rahman Ghazaly, A. (2016). Figh Muamalah. Yogyakarta: Kencana Prenada Media Group.

Rahmi, I. (2014). Pengaruh Modal Kerja Terhadap Pendapatan Umkm Kelompok Usaha Bersama (Kube) Melati I Di Kabupaten Bantaeng. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Rianto Al- Arif, M. N. (2017). Pengantar Ekonomi Syariah Teori Dan Praktek. Bandung: Cv Pustaka Setia.

Ridha, A. (2014). Pintar Mengelola Keuangan Keluarga Sakinah. Cetakan Ke-1. Solo: Tayiba Media.

Rivai, V. (2011). Islamic Transaction Low In Business. Pt. Bumi Aksara.

Rizwanto, N. (2016). Analisis Pengaruh Akuntabilitas Dan Transparansi Pengelolaan Keuangan Daerah Terhadap Kinerja Pemerintah Daerah Kabupaten Jember Analysis. Artikel Ilmiah Mahasiswa.

Rosadi, E. (2019). Pengaruh Modal Dan Tenaga Kerja Terhadap Pendapatan Bersih Perusahaan Dalam Persepektif Ekonomi Islam (Studi Pada Home Industri Krupuk Kemplang Skip Rahayu Kec. Bumi Waras Teluk Betung Kota Bandar Lampung). Uin Raden Intan Lampung.

S. Praja, J. (2012). Ekonomi Syariah. Bandung: Pustaka Setia.

Sinulingga, S. (2015). Metodologi Penelitian. Medan: Usu Press.

Siregar, S. (2016). Statistika Deskriptif Untuk Penelitian. Jakarta: Rajawali Press.

Sitio, A. (2001). Koperasi: Teori Dan Praktek. Erlangga.

Sudiarti, S. (2018). Fiqh Muamalah Kontemporer.

Sukirno, S. (2005). Mikro Ekonomi Teori Pengantar (Edisi Keti). Jakarta: Pt Raja Grafindo Persada.

Sukirno, & Sadono. (2004). Pengantar Teori Makro Ekonomi. Edisi Ketiga. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sulianto. (2006). Metode Riset Bisnis. Yogyakarta: Cv. Andi Offset.

Suma Amin, M. (2008). Menggali Akar Mengurai Serat Ekonomi Dan Keuangan Islam. Jakarta: Kholam Publishing.

Supriadi, D. (2017). Ekonomi Mikro Islam/Sukarno Wibowo.

Supriyanto, A. S. (2010). Metodologi Riset Manajemen Sumber Daya Manusia. Uin-Maliki Press.

Syafina, L. (2018). Panduan Penelitian Kuantitatif Akuntansi. Medan: Febi Press.

Syahbudi, M., & Ma, S. E. I. (2021). Ekonomi Kreatif Indonesia: Strategi Daya Saing Umkm Industri Kreatif Menuju Go Global (Sebuah Riset Dengan Model Pentahelix). Merdeka Kreasi Group.

Tambunan, T. T. . (2009). Umkm Di Indonesia. Bogor: Ghalia Indonesia.

Umar, H. (2008). Metode Penelitian Untuk Skripsi Dan Tesis Bisnis Edisi Kedua. Jakarta: Pt Rajagrafindo Persada.

Undang-Undang Nomor Tahun 2008 Tentang Umkm, Bab Iv Pasal 6. (N.D.).

Yafiz, M., Arif, M., & Naser Daulay, A. (2016). Pengantar Ilmu Ekonomi. Medan: Febi Press UINSU.




DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v3i3.4286

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI: 10.36987/jumsi
E-ISSN: 2774-4221

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418