Program Kerja Dinas Perpustakaan Dan Arsip Daerah Kabupaten Padang Lawas Utara Dalam Pembinaan Perpustakaan Sekolah

Armen Natohong Hasibuan, Sori Monang, Khairul Jamil

Abstract


According to the Indonesian National Standard, a school library is a library located in a formal education unit in primary and secondary education which is an integral part of the school's activities and is a learning resource center to support the achievement of the school's educational goals. From the above understanding until now, the existence of the school library has not functioned as expected. because in reality the library is still nothing more than a place to store books. Because school students are less interested in going to the library to find information. One of the efforts or actions to develop the school library is to carry out coaching activities. This study uses qualitative research with the type of research that is descriptive research. The purpose of this study is first, to find out the work program of the Regional Library and Archives Office of North Padang Lawas Regency in fostering school libraries. Second, to find out the obstacles faced by the Regional Library and Archives Office of North Padang Lawas Regency in carrying out work programs on school library development. The findings in this study are first, the development of library materials processing, the forms of library materials processing i.i. carried out by the iDinas iLibrary and iArchives in the form of checking library materials, the cataloging of library materials, iphysical completion, idevelopment of work staff in the school library. Second, the obstacle faced in fostering school libraries is the lack of human resource competence.


Full Text:

PDF

References


Arifuddin M, Hamka. (1983) Tafsir Al Azhar Jus XXIII.Jakarta: Pustaka Panjimas Bafadal, I. (2015). Pengelolaan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Basuki, S. (1991). Pengantar Ilmu Perpustakaan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Bungin, B. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana Prenamedia Group.

Darmono. (2017). Perpustakaan Sekolah: Peningkatan Aspek Manajemen dan tata kerja. Grasindo.

Fitriani. (2019). Peranan Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Kabupaten Kepulauan Selayar Pada Program Kerja Pengelolaan dan Pembinaan Perpustakaan sekolah. UIN Alauddin Makassar. Dikutip melalui hhtp://repository.uin-alauddin.ac.id.

Hartono. (2016). Manajemen Perpustakaan Sekolah: Menuju Perpustakaan Modern dan Profesional. Ar-Ruzz iMedia.

Hetzer, E. (1983). Program Kordinator Kerja. Yogyakarta.

Lexy J. Moleong. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Ma‟sum, Muhammad Kharits. (2015). “Pengelolaan Perpustakaan sebagai Sumber Belajar di SD Negeri 1 Pogung Kecamatan Cawas Kabupaten

Klaten.†Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 3 , 2015: 7. iRosdakarya.

Nana Sudjana, I. (1995) Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Jakarta : Rajawali Press.

Nandani, A. Nulad (2016) Pembinaan Perpustakaan Sekolah Dasar (SD) idi Kabupaten Purworejo. Universitas Negeri Yogyakarta. Dikutip melalui hhtp://eprints.uny.ac.id.

Pawit, M. Yusuf dan Suhendar, Y.(2005). Pedoman Penyelenggaraan Perpustakaan Sekolah. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Puspita Sari, Dwi dan Rohmiyanti, Y. (2019). Peran Pembinaan Perpustakaan Pada Eksistensi Perpustakaan Desa Di Kecamatan Kunduran Kabupaten Blora. Jurnal Universitas Diponegoro. Dikutip melalui hhtp://ejpurnal3.undip.ac.id.

Rahman, Musdalifah M. (2015). Mengaktifkan Perpustakaan Sekolah. Junal Ilmu Perpustaka (2) 181-199. Dikutip melalui hhtp://journal.iainkudus.ac.id.

Soesanto. (1995). Belajar Sendiri Pemrograman Dengan Bahasa Assembly, Cetakan Kedua. Elex Media Komputindo.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta. Suharsimi. Arikunto (1990), Manajemen Penelitian, Rineka Cipta, (Jakarta: Reneka Cipta.

Sutarno NS. (2006). Perpustakaan dan Masyarakat. Jakarta: iSagung Seto.

Tusakdiyah N. Halimah (2017) Pengelolaan Perpustakaan Dalam Upaya Peningkatan Minat iBaca Siswa Di Sekolah Dasar Negeri Kauman 1 Malang. UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Dikutip melalui http://etheses.uin-malang.ac.id.

Umar, Husein. (2014). Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Jakarta: Rajawali Pers.




DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v3i3.4315

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI: 10.36987/jumsi
E-ISSN: 2774-4221

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418