Analisis Peran YouTube Sebagai Media Komunikasi Dakwah Dalam Pengembangan Masyarakat Islam
Abstract
The purpose of this study is to analyze the role of YouTube as a Da'wah Communication Media in the Development of Islamic Society. Da'wah is the process of changing one's thoughts, behavior and feelings for the better. YouTube is a strategic communication medium for conveying da'wah to the Islamic community today. This type of research is qualitative with data collection methods using library research. The results of the study show that the use of YouTube as a means of da'wah communication is quite helpful in the development of today's Islamic society.
Â
Full Text:
PDFReferences
Aisyah, S. (2017). “Video Blog Sebagai Media Representasi Diri Vlogger di Kota Makassarâ€. LTA S-I Kearsipan Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Hassanudin.
Chandra, E. (2017).“Youtube: Citra Media Informasi Interaktif atau Media Penyampaian Aspirasi Pribadiâ€, Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, Vol. 1, No. 2, hlm. 407.
Daulay, H., & Septiani T. H., E. (2020). Komunikasi dan Dakwah: Strategi Komunikasi dalam Penguatan Wawasan keislaman Remaja. Kalijaga Journal of Communication, 2(1), 17–32.
Dianto, I. (2018). PERANAN DAKWAH DALAM PROSES PENGEMBANGAN MASYARAKAT ISLAM. Hikmah, 12(1), 90.
Faiqah, F., Nadjib, Muh., & Amir, A. S. (2016). YOUTUBE SEBAGAI SARANA KOMUNIKASI BAGI KOMUNITAS MAKASSARVIDGRAM. Jurnal Komunikasi KAREBA, 5(2), 259–272.
https://www.cnnindonesia.com/teknologi/20180406202852-213-288967/YouTube-jadi-aplikasi-media-paling-populer-di-indonesia
Jim Ife dan Frank Tesorier. (2008). Community Development : Alternatif Pengembangan Masyarakat di Era Globalisasi Edisi Bahasa Indonesia, (Yogyakarta, Pustaka Pelajar, Cetakan Pertama), h. 206
Mulyana, Deddy. (2015). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung : PT Remaja Rosda Karya.
Nanih Machendrawaty dan Agus Ahmad Syafei. (2001). Pengembangan Masyarakat Islam Dari Ideologi, Strategi sampai Tradisi, (Bandung, PT Remaja Rosdakarya), h. 29
Sari, A. (2020). ETIKA KOMUNIKASI. TANJAK : Journal of Education and Teaching, 1(2), 127-135.
Wahyullahi. (2010). Komunikasi dakwah. Bandung : PT Remaja Rosda karya.
Zaini, A. (2016). Peranan Dakwah dalam Pengembangan Masyarakat Islam, Community Development : Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, Volume 1, Nomor 1, hlm. 140.
DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v4i1.4754
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI: 10.36987/jumsi
E-ISSN:Â 2774-4221
Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418