Pemanfaatan Instagram Sebagai Sarana Dakwah Bagi Mahasiswa Prodi Komunikasi Dan Penyiaran Islam Stambuk 2018 UIN Sumatera Utara
Abstract
The general purpose of this study was done to find and find the utilization of Instagram as a means of da'wah by communication and broadcasting Islamic structures 2018 UIN Sumatera Utara.The special purpose of this study is to see how students' communication and broadcasting Islam stamuk 2018 in utilizing Instagram as a means of da'wah; Packaging content of da'wah done; Factors support and dilution in jam. This study using qualitative research is described in descriptive form to obtain a deep data description. The data is analyzed, then researchers choose samples from the population based on certain considerations. The data collection method used in this research is by observation, wandsonasi does not directly use WhatsApp to obtain and dig the data clearly and concrete, and documentation containing screenshots (photographs of screenshots during interviews online). The results of the study obtained that: (1) The utilization of Instagram as a means of da'wah for KPI students is considered able to become a debtion message that is relevant to the development of technology and communication. (2) The form of packaging content da'wah uploaded such as image messages, da'wah videos, and caption. (3) supporting factors and inhibitors because the environment or community, is easily accessible, and encouragement from within themselves that feel that conveying the duty task is the duty of every Muslim who has been Baligh. While the factor of its inhibitors because it does not take the time, as well as the lack of science about the da'wah material to be delivered to Mad'u / Audience.
Full Text:
PDFReferences
Agus Eka Pratama, Putu. 2020. Social Media Dan Social Network. Bandung: Informatika.
Ardiansyah Irfan, Anastasya Maharani. 2018. Optimalisasi instagram Sebagai Media Marketing. Bandung: CV Cendekia Press.
Arief, Barda Nawawi. 2003. Kapita Selekta Hukum Pidana. Bandung: Citra Aditya Bakti.
Arifin, Muhammad. 2006. Dakwah Multi Media. Surabaya: Graha Ilmu Mulia Surabaya.
Arifin, Zainal. 2018. Tafsir Inspirasi: Inspirasi dari Kitab Suci Alquran. Medan: Duta Azhar.
Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.
Basit, Abdul. 2013. Filsafat Dakwah. Depok:Rajawali Pers.
Databoks Katadata, Berapa Pengguna Instagram dari Indonesia. https://databoks.katadata.co.id. Diakses pada 25 Juni 2022.
Dhifa Nabila, dkk. Peradaban Media Sosial di Era Industri 4,0. Malang: PT. Cita Intrans Selaras.
G. Sevilla Consuelo, dkk, penerjemah Alimuddin Tuwu. 2006. Pengantar Metode Penelitian. Penerbit Universitas Indonesia Jakarta.
Handriatmaja, Clara Devi. 2013. Skripsi. “Citizen Journalism dalam Pemberitaan Bencana di Instagramâ€.
Munir Amin, Samsul. 2014. Sejarah Dakwah. Jakarta: Amzah.
Narbuko Cholid, Ahmadi. 2010. Metode Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara.
Nasrullah, Rulli. 2015. Media Sosial:Prespektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi, Bandung: Simibosa Rekatama Media.
Pahlawan Kayo, Khatib. 2007. Manajemen Dakwah. Jakarta: Amzah.
Pengertian Mahasiswa, https://www.gurupendidikan.co.id/ pengertianmahasiswa, diakses pada 3 Juli 2022, pukul 22.41 WIB.
Setiawan Rizki, Nurul Audie. 2020. Jurnal Community. Media Sosial Instagram Sebagai Presentasi Diri Pada Mahasiswa Pendidikan Sosiolog FKIP UNITRA.
Silalahi, Ulber. 2015. Metode Sidiq, Anwar. 2017. Skripsi. “Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Dakwah (Study Akun @Fuadbakh)â€. Penelitian Sosial Kuantitatif.Bandung: PT Refika Aditama.
Siregar, Sofyan. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif dilengkapi dengan Perbandingan Perhitungan Manual & SPSS Edisi Pertama.Jakarta: Kencana.
Sukardi. 2008. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Sulthon, Muhammad. 2003. Desain Ilmu Dakwah. Semarang: Pustaka Pelajar.
Suryabata, Sumadi. 2008. Metodologi Penelitian. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Syahputra, Wahidin. 2011. Pengantar Ilmu Dakwah. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Syaifuddin.2020. Teori Komuniaksi Massa Dan Perubahan Masyarakat. Malang: Intrans Publishing Group.
Usman Husaini, Punomo Setiady. 2009. Metodologi Penelitian Sosial.Jakarta: Bumi Aksara.
DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v4i1.4844
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.
Â
Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL:Â https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI:Â 10.36987/jumsi
E-ISSN:Â 2774-4221
Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418