Pengelolaan Pembelajaran Akidah Akhlak di MAN Pematangsiantar

Nursuciana Andriyani

Abstract


The aim of this research is to find out how learning is managed at MAN Pematangsiantar,whether learning planning, learning implementation, and learning supervision have been carried out and implemented effectively or not. This type of research uses qualitative methods using a descriptive approach where the data collected is not in the form of numbers but interview scripts, field notes and pictures.to obtain accurate data, researchers used data collection methods in the form of observation, interviews and documentation. The research result obtained are as follows:the first is the management of Aqidah Akhlak learning at MAN Pematangsiantar, how is the learning planning carried out by teachers in learning aqidah akhlak.  Second, how is the implementation of learning carried out by the teacher, whether it is good and conveyed to the students. Third, how to supervise the learning of the Aqidah akhlak conducted by the teacher during the learning procces, as well as what are the solutions and efforts of the teacher in overcoming the obstacles that exist during the learning process is in progress.


Full Text:

PDF

References


Ahmadi, A., Pendidikan, I., & Qomar, M. (2001). Ilmu Pendidikan. 1–15.

Ananda, D. R. (2019). PERENCANAAN PEMBELAJARAN (Amiruddin (ed.)). Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Arifin, M., Islam, I. P., Pembelajaran, P., & Agama, P. (2008). Ilmu Pendidikan Islam Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan. 1–13.

Arikunto, S. (2007). Evaluasi Program Pendidikan. Bumi Aksara.

Buchari, A. (2018). Peran Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra’, 12(2), 106. https://doi.org/10.30984/jii.v12i2.897

Diding Nurdin, I. S. (2015). Pengelolaan Pendidikan Dari Teori Menuju Implementasi (1st ed.). PT Raja Grafindo Persada.

Dr. Sudaryono. (2021). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan mix menthod.

Duri, P., & Jabung, T. (2022). Pengelolaan Pembelajaran Akidah Akhlak Di Madrasah MIS Nurul Ihsan Pangkal Duri Tanjung Jabung Timur. 2, 143–154.

Eliyanti, M. (2016). Pengelolaan Pembelajaran dan Pengembangan Bahan Ajar. Pedagogi Jurnal Penelitian Pendidikan, 04(01), 59–69.

Erwinsyah, A. (2016). Pengelolaan Pembelajaran Sebagai Salah Satu Teknologi Dalam Pembelajaran. 4, 80–94.

Fakultas, D., & Islam, A. (2017). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Group Investigation Pada Mata Kuliah Psikologi Pendidikan di Program Studi Pendidikan Agama Islam FAI UMSU 2016-2017.

Farid, H. (2018). Pendekatan Fenomenologi (Suatu Ranah Penelitian Kualitatif). Pendekatan Fenomenologi, 1–9.

Gemnafle, M., & Batlolona, J. R. (2021). Manajemen Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Indonesia (Jppgi), 1(1), 28–42. https://doi.org/10.30598/jppgivol1issue1page28-42

Ginanjar, M. H., & Kurniawati, N. (2017). PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK DAN KORELASINYA DENGAN PENINGKATAN AKHLAK AL-KARIMAH Pembelajaran Akidah Akhlak … Pembelajaran Akidah Akhlak …. 0(12).

Gürbilek, N. (2013). Kajian Pustaka Pembelajaran Akidah Akhlak. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Iii, B. A. B. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. 57–69.

Ivor K, D. (1989). PENGELOLAAN BELAJAR. Rajawali.

M.Taufiq. (2004). Praktik Manajemen Berbasis Al-Qur`an. GEMA INSANI.

M.Yatimin Abdullah. (2007). Studi Akhlak dalam Prespektif Al-Qur`an (M. Dzikrullah (ed.)). AMZAH.

Nurussalami. (2017). Pengelolaan Pembelajaran Pendidikan Akidah Akhlak Pada MTsS Darul Aman Aceh Besar. Jurnal Intelektualita, 4(1), 123–139.

Oemar Hamalik. (2008). PERENCANAAN PENGAJARAN BERDASARKAN PENDEKATAN SISTEM (6th ed.). Bumi Aksara.

Pembelajaran, P. P. (2014). KAJIAN TEORI A . Pengelolaan Pembelajaran. 7–46.

Pendidikan, G. M., Pendidikan, K., & Islam, A. (2017). Yogyakarta 2017.

Profesional, P., Pai, G., Kinerja, D., Kelas, P., Prestasi, T., Lil-banat, P. D. D. I., & Afny, A. (2019). FAKULTAS TARBIYAH INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI ( IAIN ) PAREPARE.

Ramadhan, H. N., & Pujiriyanto, P. (2020). Pengelolaan pembelajaran akidah akhlak di Madrasah Aliyah Negeri Kota Magelang. Epistema, 1(1), 39–50. https://doi.org/10.21831/ep.v1i1.32324

Ritonga, S. (2018). Pengelolaan Pembelajaran Akidah Akhlak. Ihya Arbaiyah, 4(1), 94–112. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ihya/article/view/1476/1207

Sari, N. I. A. N., Islam, F. A., Muhammadiyah, U., & Utara, S. (2022). Analisis Komptensi Profesi Guru Akiadah Akhlak Dalam Mengelola Kelas Di Mas Plus Al Ulum Medan.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.

TEMA 11. (2018). “kitab (Al-Qur’an) ini tidak ada keraguan padanya, petunjuk bagi mereka. Journal of Materials Processing Technology, 1(1), 1–8.

Tohirin. (2013). Metode Penelitian Kualitatif Dalam Pendidikan dan Bimbingan Konseling.

Universitas, A. K. D. I., & Fanreza, R. (2017). Pendidikan Agama Islam Dalam Keluarga Dosen Tetap Al-Islam Kemuhammadiyahan Di Universitas Muhamadiyah Sumatera Utara.




DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v3i4.4972

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI: 10.36987/jumsi
E-ISSN: 2774-4221

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418