Analisis Penggunaan Fasilitas Masjid Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di MAS Nahdhatul Islam Mancang Kecamatan Selesai Kabupaten Langkat

Supia Pratiwi, Mahmud Yunus Daulay

Abstract


This research aims to analyze how the mosque functions as a facility in Islamic religious education which is located at the MAS Nahdhatul Islam Mancang School, Finish District, Langkat Regency. The focus of this research is how school management functions in the functioning of school mosques for the development of Islamic religious education, whether school management has provided implementation capable of developing mosques as a means for the development of Islamic religious education. In its implementation, researchers used descriptive analysis. The samples used were the principal of the Mas Nahdhatul Islam Mancang school, teachers and students of class VII MAS Nahdhatul Islam Mancang. Data collection was carried out by researchers in the form of observations, interviews, documentation taken when students were studying Islamic religion in the mosque and doing triangulation to find the validity of the data obtained. The results of the study show that the role and management carried out by teachers and schools in the functioning of mosques as the development of Islamic religious education is developing by filling in various additional activities such as learning tausyiah, memorizing the Koran, and tahsin training. With the efforts of school management and teachers' efforts to function mosques as the development of Islamic religious education, it can have a big impact on students at the school and especially in class VII aliyah. Apart from learning, the character of students is also formed to be more religious, more moral.


Full Text:

PDF

References


Anisa Widiarti, Nurul Ulfatin, Wildan Zulkarnain, (2019). Perencanaan Pembelajaran Berbasis Masjid Dan Alam Untuk Pemenuhan Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan. Vol. 2. No. 4

Fiha Majhifah Purba, Khairuddin Lubis, Halimatun Syakdiah, (2022). Pembentukan Perilaku Keagamaan Melalui Budaya Sekolah Smps Islam Terpadu Al-Fauzi Di Jalan Garu Medan. Jurnal Pendidikan Agama Islam. Vol. 1. No. 2

Gani Surya Miarsih, (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berkunjung Wisatawan Ke Obyek Wisata Religi Masjid Gedhe Kauman Togyakarta. Journal Of Tourism And Economic. Vol 1. No. 2.

Laila Wardati, Nurul Husna, Ade Khairunnisa, Hagustina Lubis, (2020). Pola Kerjasama Guru Dan Orang Tua Pada Masa Pandemic Covid Ra Masjid Agumng Medan Polonia. Jurnal Pendidikan Islam. Vol. 1. No. 2

Leni Layyinah, (2017). Menciptakan Pembelajaran Fun Learning Based On Scientific Approach Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Pada Pembelajaran Pai. Jurnal Of Islam Education. Vol. 4. No. 1

M Arif Khoiruddin, Dina Dahniary Sholekah, (2019). Implementasi Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Rekigius Siswa. Jurnal Pendidikan. Vol. 6. No. 1

Sepyi Nurjanah, Nurilatul Rahma Yahdiyani, Sri Wahyuni, (2020). Analisis Metode Pembelajaran Akidah Akhlak Dalam Meningkatkan Pemahaman Dan Karakter Peserta Didik. Jurnal Of Education Psycology And Counseling. Vol. 2. No. 1

Slamet Sholeh, Mimin Maryati, (2021). Peran Guru Pai Dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. Vol. 6. No. 2

Zaenal Abidin, Ilman, Ahmad Sopiyan (2022). Analisis Penggunaan Fasilitas Masjid Dalam Peningkatan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Isla. Vol. 7. No. 1

Zida Haniyyah, (2021). Peran Guru Pai Dalam Pembentukan Karakter Islami Siswa Di Smpn 03 Jombang. Jurnal Studi Kemahasiswaan. Vol. 1. No. 1.




DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v3i4.4975

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI: 10.36987/jumsi
E-ISSN: 2774-4221

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418