Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 38 Medan

Surya Darma Damanik

Abstract


A problem is an obstacle or problem that cannot be solved so that achieving the goal is hampered and not optimal. The aim of this research is to identify the problems of implementing the Independent Curriculum in Islamic Religious Education Learning at SMP Negeri 38 Medan. This type of research is case study research with a descriptive qualitative approach, data processing techniques in the form of observation, interviews, documentation. The informants who will be studied are Islamic Education teachers, Principals, Head of Curriculum at SMP Negeri 38 Medan. The results of the research show that there are problems with PAI teachers at SMP Negeri 38 Medan. The lack of teachers in understanding the independent curriculum causes the implementation of the independent curriculum to be less than optimal and has an impact on the learning process, while teachers’ problems in creating teaching modules and analyzing learning outcomes are caused by compiling learning outcomes which must be really careful because they are made in phases. Teachers do not fully understand the learning because the planning is very different from the previous curriculum, namely the 2013 curriculum. The solution to overcome the problems surrounding the independent curriculum is that teachers must participate in socialization, workshops and MGMP forums which aim to overcome the problems they face.


Full Text:

PDF

References


Ariga, S. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Pasca Pandemi Covid-19. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 662–670.

Aritonang, K. (2018). Minat dan Motivasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, 3(10), 11–21.

Azkiya, S. (2018). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Di SMA Negeri 29 JAKARTA. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. (Vol. 3,

Faiqoh, Q. (2023). Penerapan kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas X di SMA negeri 1 Panji Situbondo Tahun Pelajaran 2022/2023.

Fatmawati, N. (2023). Analisis Problematika Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Kelas Vii Sekolah Menengah Pertama Negeri 24 Gresik. In Khazanah: Journal of Islamic Studies (Vol. 2, Issue 1). Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.

Frimayanti, A. I. (2017). Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), Hal. 240.

Hasbullah, Juhji, & Maksum, A. (2019). Strategi Belajar Mengajar dalam Upaya Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 17–24.

Leny, L. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Sekolah Menengah Kejuruan Pusat Keunggulan. Sentikjar, 1(1), 38–49.

Nurlela. (2018). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membina Akhlak Peserta Didik Di Smk Teknika Grafika Kartika Gadingrejo Kecamatan Gadingrejo Tahun Pelajaran 2017/2018. In Transcommunication (Vol. 53, Issue 1).

Susilowati, E. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembentukan Karakter Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 1(1), 115–132.

Thahery, R. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka Dalam Menghadapi Era Society 5.0. Technical and Vacational Education International Journal Februari 2023, 3(1), 2721–9798.




DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v3i4.4989

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo
 

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI: 10.36987/jumsi
E-ISSN: 2774-4221

Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418