PERLINDUNGAN HUKUM BAGI NASABAH ATAS KEHILANGAN SALDO DALAM LAYANAN BANK DIGITAL DI INDONESIA
Abstract
Despite offering conveniences, digital bank services also pose a risk to customers, one of which is loss of balance. This research aims to analyze the forms of losses experienced by customers as well as the legal protection available to customers in cases of balance loss. The method used is normative juridical research with uses normative juridical research through a statutory regulation approach, case approach and conceptual approach. Data is collected through literature study and analyzed descriptively. The research results show that the forms of loss resulting from the loss of customer balances are material losses and immaterial losses, but the bank only provides responsibility in the form of compensation for material losses after a court decision states that the bank must be responsible for its actions. On the other hand, forms of legal protection for customers are provided through preventive and repressive efforts. Preventive protection is provided through statutory regulations and the Bank Agreement. On the other hand, repressive protection is provided through the imposition of sanctions to restore the situation, such as providing compensation to administrative sanctions. This research is expected to contribute to enhancing knowledge of customer rights and encourage a comprehensive regulation and protection mechanism to ensure customer protection.
Keywords: Legal Protection, Customers, and Digital Bank Services
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Buku
Abdulkadir Muhammad, Perjanjian Baku dalam Praktik Perusahaan Perdagangan, Bandung: PT. Citra Aditya Bakti, 1992.
Bayu Prawira, Panduan Transformasi Digital Bank di Indonesia, Malang: Media Nusa Creative, 2015.
Hermansyah, S. H., Hukum Perbankan Nasional Indonesia, Jakarta: Ed. 2 Kencana, 2005.
J. Widijantoro & dkk, Hukum Perlindungan Konsumen Jasa Keuangan di Era Otoritas Jasa Keuangan, Yogyakarta: Cahaya Atma Pustaka, 2019.
Nahdhah, Buku Ajar Hukum Perbankan, Banjarmasin: Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al-Banjary Banjarmasin, 2022.
Philipus, M. Hadjon, Perlindungan Hukum Bagi Rakyat Indonesia, Surabaya: Bina Ilmu, 1987.
Subrata & Kubung, Kamus Hukum Internasional & Indonesia, Jakarta: Permata Press, 2015.
Suyanto, Mengenal Dompet Digital di Indonesia, Banten: CV. AA Rizky, 2023.
Andika Persada P., Hukum Perbankan, Surabaya: PT. Scopindo Media Pustaka, 2019.
Peraturan Perundangan
Kitab Undang-Undang Hukum Perdata.
Undang-Undang Nomor 10 Tahun 1998 tentang Perubahan atas Undang-Undang Nomor 7 Tahun 1992 tentang Perbankan.
Peraturan Otoritas Jasa Keuangan (POJK) No. 38/POJK.03/2016 tentang Penerapan Manajemen Risiko Dalam Penggunaan Teknologi Informasi oleh Bank Umum.
Peraturan Otoritas Jasa Keuangan Nomor 12 /POJK.03/2018 Tahun 2018 tentang Penyelenggaraan Layanan Perbankan Digital Oleh Bank Umum.
Peraturan Otoritas Jasa Keuangan Nomor 12/POJK.03/2021 Tahun 2021 tentang Bank Umum.
Peraturan Otoritas Jasa Keuangan Nomor 21 Tahun 2023 tentang Layanan Digital Oleh Bank.
Peraturan Otoritas Jasa Keuangan Nomor 22 Tahun 2023 tentang Perlindungan Konsumen Dan Masyarakat Di Sektor Jasa Keuangan.
Jurnal
Arnanto, K. R. & Puspitosari, H. Perlindungan Hukum atas Inkonsistensi Penerapan Unsur “Persamaan pada Pokoknya” dalam Penegakan Hukum Sengketa Merek. UNES Law Review, 6(4) 2021, 11857-11868. DOI: https://doi.org/10.31933/unesrev.v6i4.2153.
Candrawati, N. N. A. Perlindungan hukum terhadap pemegang kartu e-money sebagai alat pembayaran dalam transaksi komersial. Jurnal Magister Hukum Udayana, 3(1) 2014, 1-16.
Djatmiko, A. A., Setyaningrum, F., & Zainudin, R. Implementasi Bentuk Ganti Rugi Menurut Burgelijk Wetboek (Kitab Undang-Undang Hukum Perdata) Indonesia. Jurnal Penelitian Ilmu Hukum, 2(1) 2022, 1-10. DOI: https://doi.org/10.56393/nomos.v1i7.350.
Firmanda, M. Esza Maulana, dkk. Analisis Kebijakan Perlindungan Nasabah Pada Bank Digital Syariah di Indonesia. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 2(4) 2024, 1-7. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13998659.
Hamamah, F. & Abdullah, A. Pertanggungjawaban Korporasi Bank Dan Penyelesaian Ganti Rugi Terhadap Nasabah Penyimpanan Dana Yang Dirugikan. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia, 5(5) 2020, 84-97. doi: 10.36418/syntax-literate.v5i5.1138.
Lombogia, R. Analisis Komparasi Kinerja Keuangan Berdasarkan Risiko Kredit, Risiko Pasar, Risiko Likuiditas, dan Liquidity Coverage Ratio (Studi Kasus Pada Bank BUMN Go Public Sebelum dan Sesudah Pemberlakuan OJK). Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 3(3) 2015, 744-877. DOI: https://doi.org/10.35794/emba.3.3.2015.9612.
Yustisia, Melia Prabangasta. Perlindungan Bagi Nasabah Dalam Penyelenggaraan Layanan Perbankan Digital di Indonesia. “Dharmasisya” Jurnal Program Magister Hukum Fakultas Hukum Universitas Indonesia, 2(2) 2022, 795-812.
Mokoagow, M. I. Penerapan Asas Kehati-hatian Bank Untuk Perlindungan Hukum Bagi Nasabah Penyimpan Dana (Studi Kasus Transaksi Elektronik Bank). Jurnal Fakultas Hukum Lex Privatum, 3(1) 2024.
Putre, Kadek Adi & Dwijayanthi, Putri Triari. Perlindungan Hukum Dana Nasabah yang Hilang Pada Bank Digital. Jurnal Kertha Desa, 10(9) 2022, 934-942.
Sukarini, E. E., & Juliastuti, S. Penerapan Prinsip Kehati-Hatian Bank Dalam Pencairan Dana Nasabah Dihubungkan Dengan Undang-Undang Tentang Perbankan. Jurnal Yustitia, 7(1) 2021, 98-120. DOI: https://doi.org/10.31943/yustitia.v7i1.136.
Tarigan, H.A.A.B. & Paulus, D.H. Perlindungan Hukum Terhadap Nasabah Atas Penyelenggaraan Layanan Perbankan Digital. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 1(3) 2019, 294-307. DOI: https://doi.org/10.14710/jphi.v1i3.294-307.
Tasman & Ulfanora. Perlindungan Hukum Terhadap Nasabah Bank Digital. UNES Law Review, 6(1) 2023, 1624-1635. DOI: https://doi.org/10.31933/unesrev.v6i1.962.
Website
https://www.seabank.co.id/pusat-bantuan/artikel/10068-apa-itu-aplikasi-seabank accessed on September 2024.
https://www.seabank.co.id accessed on Desember 2024.
https://www.seabank.co.id/perusahaan/info/seabank accessed on Desember 2024.
https://www.seabank.co.id/info/syarat-layanan-perbankan accessed on Januari 2025.
DOI: https://doi.org/10.36987/jiad.v13i4.7576
Refbacks
- There are currently no refbacks.
<










