Peran Mahasiswa Pengelolaan Pembelajaran (PP) Program Studi PPKn sebagai Guru Pengganti dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMAN 4 Kota Blitar
Abstract
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
An, S., Chen, Y., & Lee, T. (2020). The impact of student community engagement on civic responsibility. International Journal of Educational Management, 34(5), 897-912
Anwar, M. M. S., Rahman, S. A., & Ahmad, H. (2022). Student involvement in global issues: Perspectives on social responsibility. Global Education Review, 9(3), 45-59.
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1-9. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1951
Banks, J. A. (2017). Citizenship education and global migration: Implications for theory, research, and teaching. American Educational Research Association.
Brown, J., & Smith, L. (2019). Leadership and Communication Skills in Education Students. Journal of Educational Studies, 21(2), 89-105.
Darmawan, D. (2021). Peran budaya organisasi dan efikasi diri untuk menentukan kepuasaan kerja karyawan. Jurnal Baruna Horizon, 4(1), 43-53. https://doi.org/10.52310/jbhorizon.v4i1.56
Hamalik, O. (2015). Manajemen Pendidikan: Pengembangan Kurikulum Pendidikan Tinggi. Jakarta: Rineka Cipta.
Jahidi, J. (2017). Kualifikasi dan kompetensi guru. Administrasi Pendidikan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pascasarjana, 2(1), 23-30. http://dx.doi.org/10.25157/adpen.v2i1.189
Jannah, N., & Sulanti, W. (2021). Peran Mahasiswa dalam Peningkatan Sumber Daya Manusia. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 22-34.
Jones, A., & Richards, B. (2019). Management Skills Development in Teaching Internships. Teaching and Learning Journal, 15(4), 123-137.
Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi. (2017). Peraturan Menteri Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Nomor 55 Tahun 2017 tentang Standar Guru. Jakarta: Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia.
Kurniasari, D. (2016). Kompetensi Calon Guru dalam Pembelajaran yang Efektif. Jurnal Pendidikan Guru, 8(3), 45-60.
Kurniasari, S., Yunus, M., Nuralim, S., Mantulangi, T., & Habibi, M. A. A. (2023). Peran Mahasiswa Kampus Mengajar Untuk Peningkatan Literasi Numerasi Siswa. Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 4(2), 325-330.
Lee, W. O. (2018). Developing global citizenship through international education: Theory and practice in a globalized world. Global Citizenship Education Review, 6(2), 131-144.
Lestari, M., et al. (2021). Teknologi Pendidikan dalam Peningkatan Literasi Digital Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 17(1), 33-44.
Lister, R., Smith, N., & Brooks, R. (2019). Global citizenship education in action: A cross-country comparison. International Journal of Educational Development, 64, 12-24.
Luo, Q., Chen, L., Yu, D., & Zhang, K. (2023). The mediating role of learning engagement between self-efficacy and academic achievement among Chinese college students. Psychology Research and Behavior Management, 1533-1543. https://doi.org/10.2147/PRBM.S401145
Mahmood, M. A. M., Hussain, S., & Ali, R. (2016). The role of university students in social change: A study in social responsibility. Journal of Educational Research, 8(2), 123-134.
Meme, R. (2024). Pelaksanaan PP II Sebagai Upaya Meningkatkan Literasi, Numerasi Dalam Pembelajaran IPA Menyenangkan di SDI Rawe. Rawe: Universitas Negeri Yogyakarta
Mulyadi, T. (2023). Pengabdian Mahasiswa sebagai Motivator dalam Pendidikan Formal. Jurnal Pendidikan, 18(2), 67-79.
Nugraha, Y., Rahardjo, T., & Triyanto, R. (2021). Challenges in Civic Education: Efforts to Improve Civic Engagement in Indonesia. Indonesian Journal of Civic Education, 10(2), 134-150.
Nurhasanah, S. (2021). Peran Mahasiswa Program Kampus Mengajar Dalam Meningkatkan Kompetensi SDN 48 Bengkulu Tengah. Bengkulu: Universitas Bengkulu.
Pratama, A., & Yanti, F. (2020). The Role of Pancasila Education in Character Building in Indonesia. Journal of Indonesian Ideology Studies, 8(1), 67-80.
Rahardjo, M. (2017). Studi kasus dalam penelitian kualitatif: konsep dan prosedurnya. Program Pascasarjana, 1-20, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Rahmadiyani, D., Hariani, I., & Yudiono, T. (2020). Kompetensi Guru dalam Perspektif Pendidikan Kontemporer. Yogyakarta: Media Pendidikan.
Rahman, A. (2021). Civic Education as a Tool for Developing Nationalism in Indonesia. Journal of Social and Political Education, 5(3), 201-216.
Rahman, H., & Yusuf, M. (2023). Integrasi Teknologi dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(2), 99-112.
Rahmawati, A. (2023). Peran Strategis Mahasiswa dalam Peningkatan Kualitas SDM. Jurnal Sosial dan Pendidikan, 7(1), 12-23.
Rahmawati, D. (2023). Peranan Pengenalan Lapangan Persekolahan (PP) dalam Meningkatkan Minat Menjadi Guru (Studi pada Mahasiswa Pendidikan Administrasi Perkantoran Universitas Negeri Surabaya). Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 10435-10442. https://j-innovative.org/index.php/Innovative
Ramdhani, R., Suryadi, S., & Kurniawan, D. (2021). Pancasila Education and Its Role in Building Social Harmony in Indonesia. Journal of Moral and Civic Education, 7(4), 325-338.
Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa (The impacts of students’ learning interest and motivation on their learning outcomes). Jurnal pendidikan manajemen perkantoran, 1(1), 79-92. http://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper/article/view/00000
Setyadi, A., et al. (2021). Pendidikan Berkualitas sebagai Landasan Pembentukan Generasi Muda. Jurnal Pendidikan Nasional, 10(1), 5-15.
Setyadi, Y. D., Wulandari, D., Lestari, L. D., Meliasari, W. O., & Sari, I. N. (2021). Peran Mahasiswa Kampus Mengajar 2 Sebagai “Agent Of Change dan Social Control”. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(6), 1542-1547.
Smith, J. (2018). Student engagement and social justice: The role of higher education in promoting active citizenship. Journal of Social Issues, 74(2), 227-245
Sugiyono. (2019). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D (Edisi ke-1). Alfabeta.
Suryana, R. (2022). Kontribusi Mahasiswa dalam Pemberdayaan Masyarakat. Jurnal Pemberdayaan dan Sosial, 9(3), 45-58.
Tam, K., & Chuang, Y. (2021). Inovasi Pembelajaran dalam Pendidikan Tinggi. Asian Journal of Education, 6(1), 77-89
Trowler, V. (2015). Student Engagement in Higher Education: Theory, Context, and Practice. London: Routledge.
Universitas Negeri Surabaya. (2022). Buku Panduan PP-MBKM Universitas Negeri Surabaya. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Wang, J. S., & Donkin, C. (2024). The neural implausibility of the diffusion decision model doesn’t matter for cognitive psychometrics, but the Ornstein-Uhlenbeck model is better. Psychonomic Bulletin & Review, 31(6), 2724-2736.
Westheimer, J., & Kahne, J. (2020). Educating the “good” citizen: Political choices and pedagogical goals. Journal of Citizenship Studies, 24(5), 693-710.
White, P., & Chu, K. (2018). Innovation in Classroom Practices through Teacher Interns. International Journal of Education Innovation, 9(4), 143-156.
Wicaksono, A., & Hidayat, R. (2021). Pengembangan Kreativitas dalam Metode Pembelajaran Mahasiswa. Jurnal Pendidikan, 13(1), 22-31.
Winantha, S., & Setiawan, D. (2020). Psikologi Pendidikan: Motivasi Belajar Siswa. Bandung: Alfabeta.
Yulianti, A., et al. (2022). Peran Mahasiswa PP dalam Meningkatkan Motivasi Belajar di Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 11(2), 56-69.
Yusuf, I., & Arifin, Z. (2023). Pendekatan Berbasis Kebutuhan Siswa dalam Proses Pembelajaran. Journal of Educational Psychology, 10(3), 112-124.
Zimmerman, B. J. (2023). Dimensions of academic self-regulation: A conceptual framework for education. In Self-regulation of learning and performance (pp. 3-21). Routledge.
DOI: https://doi.org/10.36987/civitas.v11i2.7867
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
INDEXED BY :
Publisher:
LPPM Universitas Labuhanbatu
Editorial Address:
Jln.S.M. Raja No.126 A Aek Tapa Rantauprapat, Kab. Labuhanbatu Sumatera Utara, Indonesia

This work is licensed under a Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)