Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Tiktok Pada Mata Pelajaran Informatika Kelas X TKJ

Rahmi Wahyuni, Irsyadunas Irsyadunas, Adlia Alfiriani

Abstract


The rapid development of technology at this time, educators are expected to be able to create interesting and innovative learning media for students. So that it has an impact on student learning outcomes later. One of the learning media that can be utilized is the TikTok application. The TikTok application is an application in the form of short videos that are packaged properly. And the majority of users are millennials and school children. The purpose of this study was to determine the effectiveness of TikTok-based learning media used in informatics class X TKJ at SMK Negeri 2 Padang. The method used is an experiment. By using One Group Pretest-Posttest Design. The sample is determined by simple random sampling technique. For data analysis techniques using the analysis prerequisite test, namely the normality test, hypothesis testing using the paired sample test with a result of 0.000, and the N-Gain test. Based on the results of the N-Gain test in the experimental class, it was obtained at 63,765 or 63.7%. In the interpretation of the N-Gain percentage category if 56-75% is said to be quite effective. So the N-Gain score of 63.7% is said to be quite effective. So that the effectiveness of TikTok-based learning media in class X TKJ informatics subjects at SMK Negeri 2 Padang is quite effective.


Keywords


Effectiveness, Instructional Media, Learning Outcomes, TikTok.

Full Text:

PDF

References


Adam, S., Kom, S., Msi, M., Syastra, M. T., Kom, S., & Si, M. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X Sma Ananda Batam. CBIS, 3(2), 78–90.

Ardiyanti, H., Kustandi, C., & Cahyadi, A. (2021). Efektivitas model pembelajaran daring berbasis tiktok. Komunikasi Profesional, 5(3), 285–293.

Ari, Y. (2015). Metode Bermain Peran (Role Playing) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips. Cakrawala Pendas, I(1), 53–57.

Aryadillah, M. ., & Fitriansyah, F. (2017). TEKNOLOGI MEDIA PEMBELAJARAN (Teori & Praktik) (Vol. 15, Issue 2).

Citra, A., & Dwi, D. (2021). Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh Pada Mahasiswa Universitas Indraprasta PGRI. Eduactio, 7(3), 1127–1134. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1317

Farell, G., Ambiyar, A., Simatupang, W., Giatman, M., & Syahril, S. (2021). Analisis Efektivitas Pembelajaran Daring Pada SMK Dengan Metode Asynchronous dan Synchronous. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1185–1190. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/521

Irsyadunas, I. (2020). Kontribusi Motivasi Belajar terhadap Kepuasan Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Pemrograman Web. Vol 7, No.

Irsyadunas, I., Mary, T., Maizeli, A., & Lina, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pemahaman Sintak Model Pembelajaran Abad 21 Berbasis Mobile. Jurnal Riset Fisika Edukasi Dan Sains, 8(1), 46–59. https://doi.org/10.22202/jrfes.2021.v8i1.4845

Juhandra, S., Mulyono, H., & Irsyadunas. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Dasar Desain Grafis dengan Strategi Edutainment berbantuan CD Pembelajaran Interaktif untuk Kelas X Multimedia SMK N 4 Padang.

Jumadi, F., Agung, A., & Putra, N. (2021). Efektivitas Pembelajaran PJOK pada Teknik Dasar Passing Bawah Permainan Bolavoli Melalui Media Daring pada Masa Pandemi Covid-19. Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 7(2), 423–440.

Kurniawan, A., & Pusptaningtyas, Z. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif. Pandiva Buku.

Marsuki , Sukma, M. N. (2021). Efektivitas Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh Dalam Meningkatkan Kemampuan HSKK Peserta Didik. Mandarin Learning and Teaching, 4(2), 70–74.

Nur Ainun Hasibuan. (2019). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tai (Team-Assisted Individualization) Terhadapkemampuan Komunikasi Matematika Siswa Di Smp Negeri 3 Padangsidimpuan. MathEdu (Mathematic Education Journal), 2(1), 33–41.

Prianto, A., Winardi, & Umi, Q. (2021). Tentang Efektivitas Pendidikan dan Kewirausahan di SMK. PUSTAKA ILMU.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Komunikas Pendidikan, 2(2), 103–114.




DOI: https://doi.org/10.36987/informatika.v11i2.4228

Hasil gambar untuk committee on publication ethics logo

Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE)dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). INFORMATIKA berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.

 

INFORMATIKA
Journal URL: https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/informatika
Journal DOI: 10.36987/informatika
P-ISSN: 2303-2863
E-ISSN: 2615-1855

Alamat Redaksi :
Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Sains dan Teknologi,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418