The Influence of Contextual Teaching and Learning (CTL) Models on Student Activities and Learning Outcomes on Plant Seeds Material in First Grade (X Class) Senior High School
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amega. (2013). Strategi Belajar dan Pembelajaran. Jakarta:Unindra Press. 112 halaman.
Dewi, L., & dwikoranto. (2021). Analisis Pendekatan Pembelajaran Contextual Teaching and Learning ( CTL ) terhadap Peningkatan Hasil Belajar Fisika dengan Metoda Library Research. 5(2), 237–243.
Hamzah, Amir. (2019). Metode Penelitian Dan Perkembangan. CV. Literasi Nusantara Abadi, 26-27.
Hasnidar, & Elihami. (2019). Pengaruh Pembelajaran Contextual Teaching And Learning Terhadap Hasil Belajar Pkn Murid Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 42–47.
Herlina, H. (2020). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Kimia dengan Pendekatan Contextual Teaching Learning di Kelas X SMAN 7 Rejang Lebong. PENDIPA Journal of Science Education, 4(1), 24–30. https://doi.org/10.33369/pendipa.4.1.24-30
Indarti, S. (2019). Investigasi Implementasi Model Discovery Learning Berbasis Pendekatan Saintifik Dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA. IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education, 1(2), 100-110. https://doi.org/10.29300/ijisedu.v1i2.2244
Jumiati, A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (Ctl) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Biologi. Journal Of Applied, Social And Education Studies, 1(2), 42–54.
Kasmawati, at al. (2017). "Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar." Jurnal Pendidikan Fisika. 5(2), 70-75.
Kusuma, D., Triatna, C., & Permana J. (2011). Pendidikan Karakter Kajian Teori Dan Praktik Di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya
Siregar, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) terhadap Hasil Belajar Kognitif dan Literasi Sains Siswa. Jurnal PhysEdu Pendidikan FISIKA IPTS, 5(6), 64–71. https://doi.org/10.36312/jupe.v5i6.1596
Nurdalilah. (2020). Contextual Teaching and Learning Matematika. Jurnal MathEducation Nusantara, 3(2), 1–7.
Nurlelasari, S., Ilmiyati, N., & Setia, dan B. (2022). Studi Dokumenter Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bioteknologi Di Man 1 Pangandaran. J-KIP (Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan), 3(1), 155. https://doi.org/10.25157/j-kip.v3i1.6400
Riska, K., Nurmaliah, & Cut Djufri. (2017). Pengaruh Penerapan Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar Dan Aktivitas Siswa Pada Materi Keanekaragaman Hayati. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unsyiah, 2(2), 23–29.
Riyanto, P. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Biologi Dengan Metode Problem Based Learning Pada Siswa Kelas Xii – Mipa 3 Sma Negeri 19 Surabaya Semester Ganjil 2018/2019. Jurnal Ilmiah Pendidikan Eksakta, 6(4), 393–407.
Sagala, S. (2003). Konsep Dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta, 16-18.
Sanjaya, W. (2006). Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: Fajar Interpratama Offiset. 112.
Surya, S. (2020). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Melalui Pendekatan Kontekstual (Contekstual Teaching and Learning(CTL)) pada Materi Besaran-Besaran pada Gerak Melingkar di Kelas X.IPA.4 SMAN 2 Batanghari. Journal Education of Batanghari, 2(8), 306–307.
Sugiono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung : Alfabeta, 220.
Talibonso, D., Repi, R. A., & Lihiang, dan A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Direct Instruction Berbasis Pemecahan Masalah Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Biologi SMA N 2 Langowan. Jurnal Sains Pendidikan Biologi, 1(2), 30–37.
Wiyono, B. H., & Budhi, W. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Ctl Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Viii Ditinjau Dari Kemampuan Berkomunikasi. 5(1), 11–18.
Wina S. (2006). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Jakarta: Kencana, 80.
DOI: https://doi.org/10.36987/jpbn.v8i2.2868
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Tri Anggraini, Syarifah Widya Ulfa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pembelajaran dan Biologi Nukleus (JPBN) by LPPM Universitas Labuhanbatu is under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - SA 4.0). Official contact: Rivo +6281362238917