Identification of Misconceptions In Second Class (XI) MA PPKP Darul Ma’la Winong Pati Senior High School Students In Circulation System Materials Using Three Tier Diagnostic Instruments

Silviani Indah Wahyuni

Abstract


Misconception is a problem where an individual experiences a misinterpretation related to an understanding that has been agreed upon and is considered correct by experts. The circulation system is one of the biology learning materials with complex concepts and has the potential to create gaps for misconceptions. This study aims to identify misconceptions about the circulation system material in class XI MA PPKP Darul Ma'La Winong Pati students. This type of research is quantitative and uses descriptive and non-experimental methods. The subjects of this study were 30 students from class XI MIA 1 and 2 for the academic year 2021/2022 who were selected by random sampling technique. The instrument in this research is a student's ability test using a three-tier diagnostic test. Based on the results of the study, it was found that misconceptions exist in all concepts of the circulation system material with an average percentage of misconceptions reaching 73.2% (high category). The concept with the highest level of misconception is the blood clotting mechanism by 80% and the lowest is the concept of circulatory function by 53.4%. The cause of this misconception is due to internal factors such as student understanding, as well as external factors, namely the way teachers teach and the use of the internet as a source of information

Keywords


Biology, Circulation System, Misconception

Full Text:

PDF

References


Apriani, A. (2017). Pengembangan Instrumen Three Tier Untuk Identifikasi Miskonsepsi Siswa SMA Kelas XI Pada Konsep Sistem Sirkulasi. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

Edy, S. K., Sudiana, R., & Fakhrudin. (2022). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Pembelajaran Daring Matematika Kimia Melalui Tes Diagnostik Three Tier Multiple Choice. Wilangan: Junal Inovasi Dan Riset Pendidikan Matematika, 3(2), 119–126.

Elvia, R., Rohiat, S., & Ginting, S. M. (2020). Identifikasi Miskonsepsi Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Matematika Kimia Melalui Tes Diagnostik Three Tier Multiple Choice. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 9(2), 84–96. https://doi.org/https://doi.org/10.33394/hjkk.v9i2.4422

Ibrahim, M. (2012). Konsep, Miskonsepsi dan Cara Pembelajarannya. UNESA University Press.

Jasaputra, D. K., & Santosa, S. (2008). Metodelogi Penelitian Biomedis (2nd ed.). Bandung: PT. Danamartha Sejahtera Utama - Grafika.

Khairaty, N. I., Taiyeb, A. M., & Hartati. (2018). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Sistem Peredaran Darah Dengan Menggunakan Three-Tier Test Di Kelas Xi IPA 1 Sma Negeri 1 Bontonompo. Jurnal Nalar Pendidikan, 6(1), 7–13. https://doi.org/https://doi.org/10.26858/jnp.v6i1.6037

Manalu, K. (2012). Pembelajaran konsep: Upaya Mengatasi Miskonsepsi dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Ihyaul Arabiyah, 2(2), 292–303.

Monita, frista A., & Suharto, B. (2016). Identifikasi dan Analisis Miskonsepsi Siswa Menggunakan Three-tier Multiple Choice Diagnostic Instrument Pada Konsep Kesetimbangan Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 7(1), 27–38.

Munawaroh, R., & Setyarsih, W. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Siswa dan Penyebabnya pada Materi Alat Optik Menggunakan Three-tier Multiple Choice Diagnostic Test. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 05(02), 79–81. http://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12606

Ngilawajan, D. (2013). Proses Berpikir Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Turunan Ditinjau Dari Gaya Kognitif Field Independent Dan Fleld Dependent. Jurnal Pendidikan, 2(1), 71–83.

Nurfadila, S., Kaniawati, I., & Liliawati, W. (2020). Identifikasi Miskonsepsi dan Penyebabnya Menggunakan Tes Diagnostik Pada Siswa SMA Kelas 11 Materi Gelombang Mekanik. Prosiding Seminar Nasional Fisika 6. Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung, 99–107.

Pradina, L. E., & Yuliani, Y. (2020). Profil Miskonsepsi Siswa pada Materi Pertumbuhan dan Perkembangan Tumbuhan Menggunakan Three-Tier Multiple Choice Test. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 9(2), 310–318. https://doi.org/10.26740/bioedu.v9n2.p310-318

Pratama, S., Idrus, A. A. I. Al, Kusmiyati, K., & Setiadi, D. (2021). Identifikasi Pemahaman Konsep Sistem Reproduksi dengan Menggunakan Instrumen Three Tier Test di Lombok Barat. Jurnal Pijar MIPA, 16(1), 30–38. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jpm.v16i1.2126

Qodriyah, N. R. L., Rokhim, D. A., Widarti, H. R., & Habiddin, D. (2020). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Kelas Xi Sma Negeri 4 Malang Pada Materi Hidrokarbon Menggunakan Instrumen Diagnostik Three Tie. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 14(2), 2642–2651.

Rahayu, D. S., & Fitriza, Z. (2021). Identifikasi Miskonsepsi Peserta Didik Pada Materi Ikatan Kimia : Sebuah Studi Literatur. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3). https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/510

Ramadhani, R., Hasanuddin, & M. D, A. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Konsep Sistem Reproduksi Manusia Kelas XI IPA SMA Unggul Ali Hasjmy Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Biologi, 1(1), 1–9.

Rizki, C., & Setyarsih, W. (2022). Identifikasi Miskonsepsi Siswa dan Penyebabnya pada Materi Elastisitas Menggunakan Three-Tier Diagnostic Test. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 11(3), 32–43.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhermiati, I. (2015). Analisis Miskonsepsi Siswa Pada Materi Pokok Sintesis Protein Ditinjau Dari Hasil Belajar Biologi Siswa. Jurnal Bioedu, 4(3), 985–990.

Suparno, P. (2013). Miskonsepsi dan Perubahan Konsep dalam Fisika. Jakarta: Grasindo.

Tekkaya, C. (2002). Misconceptions as barrier to understanding biology. Hacettepe University Journal of Education, 23, 259–266.

Wahyuni, S. (2021). Identifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Sistem Peredaran Darah Dengan Menggunakan Three-Tier Test Di Kelas XI MIA 1 SMAN 8 Bulukumba. Universitas Muhammadiyah Makassar.




DOI: https://doi.org/10.36987/jpbn.v8i3.2919

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Silviani Indah Wahyuni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 






Jurnal Pembelajaran dan Biologi Nukleus by LPPM Universitas Labuhanbatu is under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)