Development of Biology Module Based on Local Potential of Coffee Plants (Coffea sp.) on Inheritance Pattern Materials for Third Class of Senior High School
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahdhianto, E., Putra, Y. D., Thohir, M. A., & Mas’Ula, S. (2021). MBCL (Metacognition Based Contextual Learning)-Based E-Module Development For Elementary School Students. Proceedings - 2021 7th International Conference on Education and Technology, ICET 2021, 194–198. https://doi.org/10.1109/ICET53279.2021.9575119
Alimah, D. M., Hendrawijaya, A. T., & Indrianti, D. T. (2018). Pengaruh Pemanfaatan Potensi Lokal Sebagai Sumber Belajar Terhadap Program Pendidikan Keaksaraan Di Kabupaten Jember The Effect Of Using Local Potency As A Resource Learning To The Program Of Literacy Education In Jember Regency. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, Vol 2(1), 23–25.
Arikunto, S. (2021). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 3 (3rd ed.). Jakarta: Bumi Aksara. Halaman 37. https://books.google.co.id/books?id=j5EmEAAAQBAJ.
Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. New York: Springer US. Halaman 17. https://books.google.co.id/books?id=mHSwJPE099EC.
Diana, N. (2017). Manajemen Pendidikan Berbasis Budaya Lokal Lampung (Analisis Eksploratif Mencari Basis Filosofis). Analisis : Jurnal Studi Keislaman, Vol 12(1), 183–208.
Duli, N. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif: Beberapa Konsep Dasar Untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data Dengan SPSS. Yogyakarta: Deepublish. Halaman 24. https://books.google.co.id/books?id=A6fRDwAAQBAJ.
Fatikhah, I., & Izzati, N. (2015). Matematika Bermuatan Emotion Quotient Pada Pokok Bahasan Himpunan. EduMa, Vol 4(2), 46–61.
Hamalik, O. (2003). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: Bumi Aksara. Halaman 50-53. https://books.google.co.id/books?id=BjjhNwAACAAJ
Harahap, H. S. (2019). Pengembangan Media Ajar Interaktif Biologi Berbasis Macromedia Flash Dalam Komputer Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia. Jurnal Pembelajaran Dan Biologi Nukleus, Vol 5(2), 54–66. https://doi.org/10.36987/jpbn.v5i2.1356
Indriyani, L. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kognitif Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Vol 2(1), 17–26.
Koohang, A., Harman, K., & Institute, I. S. (2007). Learning Objects and Instructional Design. California: Informing Science Press. Halaman 22. https://books.google.co.id/books?id=DOZFrbLt1CUC.
Kosasih, M. P. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Bumi Aksara. Halaman 259. https://books.google.co.id/books?id=UZ9OEAAAQBAJ.
Lambert, H. M. (1960). Early Childhood Education. Boston: Allyn and Bacon. Halaman 438. https://books.google.co.id/books?id=pG4bAAAAMAAJ.
Lefrida, R. (2014). Efektifitas Penerapan Pembelajaran Kontekstual Dengan Strategi REACT (Relating, Experiencing, Applying , Cooperating , dan Transferring) untuk meningkatkan pemahaman pada materi Logika Fuzzy. Jurnal Pendidikan MIPA FKIP UNTAD, Vol 16(3), 35–40. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/Kreatif/article/view/2398.
Maflukha, D., Sajidan, & Maridi. (2017). Pengembangan Modul Biologi Pembelajaran Discovery Learning Yang Dipadu Survey Lapangan dengan Memanfaatkan Potensi Lokal Pada Materi Fungi SMA Kelas X Kurikulum 2013. Jurnal Inkuiri, 6(2), 147–156. http://jurnal.uns.ac.id/inkuiri
Magdalena, I., Prabandani, R. O., Rini, E. S., Fitriani, M. A., & Putri, A. A. (2020). Analisis Pengembangan Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 170–187. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Marzuki, M. ., Ramli, M., & Sugiyarto, S. (2017). Pengembangan Modul Plantae berbasis Guided Discovery Learning Terintegrasi Potensi Lokal untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Lombok Timur. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 10(2), 47–54. https://jurnal.uns.ac.id/bioedukasi/article/view/15276.
Mulyasa, H. E., & Aksara, B. (2021). Implementasi Kurikulum 2013 Revisi: Dalam Era Industri 4.0. Jakarta: Bumi Aksara. Halaman 75. https://books.google.co.id/books?id=Z5MlEAAAQBAJ.
Mustafida, F. (2016). Kajian Media Pembelajaran Berdasarkan Kecenderungan Gaya Belajar Peserta Didik Sd/Mi. Madrasah, Vol 6(1), 20. https://doi.org/10.18860/jt.v6i1.3291.
Najuah, N., Lukitoyo, P. S., Wirianti, W., & Simarmata, J. (2020). Modul Elektronik: Prosedur Penyusunan dan Aplikasinya. Medan: Yayasan Kita Menulis. Halaman 5-6. https://books.google.co.id/books?id=zEEAEAAAQBAJ.
Ningrum, E. (2009). Kemampuan Menghubungkan Materi Pembelajaran. Encyclopedia of Educational Leadership and Administration, September, 0–19. http://file.upi.edu/Direktori/FPIPS/JUR._PEND._GEOGRAFI/196203041987032-EPON_NINGRUM/MAKALAH/CTL_.pdf.
Nuryasana, E., & Desiningrum, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Strategi Belajar Mengajar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 967–974. https://doi.org/10.47492/jip.v1i5.177
Permendiknas No. 22 Tahun 2006. (2006). Peraturan Mentri Pendidikan Nasional Republik Indonesia No. 22 Tahun 2006. Global Shadows: Africa in the Neoliberal World Order, Vol 44(2), 8–10.
Prabowo, D. L., & Nurmiyati, M. (2016). Pengembangan Modul Berbasis Potensi Lokal pada Materi Ekosistem sebagai Bahan Ajar di SMA N 1 Tanjungsari, Gunungkidul The Development Of Local Potential-Based Module On Ecosystem Subject Matter as a Teaching Materials SMA N 1 Tanjungsari, Gunungkidul. Proceeding Biology Education Conference. Semarang, 2016. Universitas Negeri Semarang, Vol 13(1), pp 192–195.
Siti, N. (2014). Pengembangan bahan ajar (modul) materi bangun ruang berorientasi pendekatan induktif SMP kelas VIII. Skripsi. Purwokerto: Universitas Muhammadiyah Purwokerto. Halaman 30–31. http://repository.ump.ac.id/6449/3/Siti Ngaisah Bab II.pdf
Sukaenah, Q., & Yuliana, R. (2019). Pengembangan Modul Budaya Berbasis Kearifan Lokal Banten Pada Mata Pelajaran IPS. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2019. Banten: Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Vol 2(1), pp 298–309.
Sulianto, J. (2012). Keefektifan Model Pembelajaran Kontekstual dengan pendekatan open ended dalam aspek penalaran dan pemecahan masalah pada materi segitiga di kelas VII. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 1(1), 73–86. https://doi.org/10.26877/malihpeddas.v1i1.64
Suprihatin Siti, Y. M. M. (2020). Guru Menginovasi Bahan Ajar Sebagai Langkah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, Vol 8(1), 65–72.
Zaki, D. Y. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Pelajaran PKN SMA Swasta Darussa’adah Kec. Pangkalan Susu. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol 7(2), 809–820. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v7i2.618.
DOI: https://doi.org/10.36987/jpbn.v8i3.3045
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Suqya Rahmah Rosalvin, Nirwana Anas, Khairuna Khairuna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pembelajaran dan Biologi Nukleus (JPBN) by LPPM Universitas Labuhanbatu is under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - SA 4.0). Official contact: Rivo +6281362238917