Application of the Discovery Learning Model to Improve Students' Science Process Skills on Virus Material
Abstract
Based on the results of a researcher interview with one of the biology teachers at SMAN 3 Gorontalo, science process skills have been applied before, but in their implementation they do not get maximum results so that science process skills in students do not develop. The purpose of the study was to improve the science process skills of students who used the Discovery Learning model on virus material. This type of research is descriptive quantitative with Pre-Experimental Design research methods and One group pretest and posttest designs. The subjects in this study were 31 students of grade X-4 SMA Negeri 3 Gorontalo. The indicators of science process skills observed in this study consist of aspects of observing, interpreting, applying concepts, grouping, and communicating. The results obtained the average pretest score was 45.21%, and the average posttest score was 77.75%. From the results of the study, it can be concluded that the science process skills of grade X students of SMA Negeri 3 Gorontalo can be improved through the application of the Discovery Learning model
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adri, R. F. (2020). Pengaruh Pre-Test Terhadap Tingkat Pemahaman Mahasiswa Program Studi Ilmu Politik Pada Mata Kuliah Ilmu Alamiah Dasar. MENARA Ilmu, 14(1), 81-85.
Ali, M., & Setiani, D. D. (2018). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Konsep Jamur. Bioedusiana, 3(2), 59-63.
Aliwanto. (2017). Analisis Aktivitas Belajar Siswa. Jurnal Konseling GUSIJIGANG, 3(1), 64-71.
Ariansyah, & Nurfathurrahman. (2022). Analisis Keterampilan Proses Sains Melalui Metode Berbasis Masalah Pada Materi Keanekaragaman Makhluk Hidup. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(2), 105-109.
Fitri, M., & Derlina, D. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Suhu dan Kalor. Jurnal Inpaf, 3(2), 89–96.
Hasan, A. M., & Ahmad, J. (2019). Teacher Professional Education in the Era of Industrial Revolution 4.0. Jakarta: Redwhite Press.
Kastawaningtyas, A., & Martini, M. (2018). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Melalui Model Experiential Learning Pada Materi Pencemaran Lingkungan. JPPIPA (Jurnal Penelitian Pendidikan IPA), 2(2), 45–52.
Kemendikbud. (2016). Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 Tentang StandarProsesPendidikan dan Menengah. Jakarta: Kemendikbud.
Latjompoh, M., & Bau, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Cerdas Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Menyempurnakan Konsep Siswa. Journal-Jurnal Tinjauan Sejawat Multi disiplin, 7(3), 105-113.
Munir , N. P. (2016). Pengaruh Kesadaran Metakognitif terhadap Motivasi Belajar dan Kaitannya dengan Hasil BelajarMatematika Siswa Kelas XI SMA Negeri di Kota Pare-Pare. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan ALam, 4(2), 117-128.
Mustofa, A., Zubaidah, S., & Kuswantoro, H. (2021). Pengembangan Modul Berbasis Proyek Berdasarkan Analisis Lintas Karakter Agronomi dan Morfologi Kedelai untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengemabangan, 6(1), 24-34.
Purwanto. (2010). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Putri, U. D., & Suliyanah. (2015). Penerapan Pendekatan Saintifik Melalui Model Discovery Learning Pada Materi Fluida Statis Untuk Meningkatkan Hasil Belajara Siswa Di Kelas X Sma Negeri 8 Surabaya. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 4(2), 150-155.
Rahayu, A. H., & Angg. (2017). Analisis Profil Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar Di Kabupaten Sumedang. Pesona Dasar (Jurnal Pendidikan Dasar Dan Humaniora), 5(2), 22–33.
Rusmana, F. A., Dahlan, S., & Andriyanto, R. E. (2018). Peningkatan Keberanian Siswa Berbicara Dalam Diskusi Kelas Menggunakan Konseling Kelompok Dengan Teknik Assertive Training. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling), 6(1), 1-13.
Susanti, E., Jamhari, M., & Suleman, S. M. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Keterampilan Sains Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Tentang Ipa Smp Advent Palu. Jurnal Sains dan Teknologi Tadulako, 5(3), 36-41.
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu, Konsep , Strategi dan Implementasinya dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara.
DOI: https://doi.org/10.36987/jpbn.v10i1.5424
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Sela Restia Tangahu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pembelajaran dan Biologi Nukleus (JPBN) by LPPM Universitas Labuhanbatu is under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - SA 4.0). Official contact: +6281362238917