Development of a Module Based on Problem Based Learning (PBL) Model And Local Potential As Supporting Biodiversity Materials In Senior High School of SMA Negeri 1 Natal
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aldo, N., Revita, R., & Nurdin, E. (2021). Pengembangan Modul Berbasis Problem Based Learning pada Materi Statistika SMP Kelas VIII. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 6(2), 115–129. https://doi.org/10.15642/jrpm.2021.6.2.115-129
Ardianti, R., Sujarwanto, E., & Surahman, E. (2022). Problem-based Learning: Apa dan Bagaimana. Diffraction, 3(1), 27–35. https://doi.org/10.37058/diffraction.v3i1.4416
Artanti. (2020). Modul Pembelajaran SMA Biologi Kelas X Keanekaragaman Hayati. Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1–23. https://repositori.kemdikbud.go.id/22124/1/X_Biologi_KD-3.2_Final.pdf
Budiono, E., & Susanto, H. (2006). Penyusunan Dan Penggunaan Modul Pembelajaran Berdasar Kurikulum Berbasis Kompetensi Sub Pokok Bahasan Analisa Kuantitatif Untuk Soal-Soal Dinamika Sederhana Pada Kelas X Semester I Sma. Pend. Fisika Indonesia Vol., 4(2), 79–87.
Branch, R. M. (2009). Instructional Design-The ADDIE Approach. New York: Springer. Bruning.
Fadul, F. M. (2019). Keanekaragaman Hayati Pembelajaran Biologi dengan Pendekatan Kearifan Lokal dan Budaya untuk SMA/MA. Yogyakarta: Mirra Buana Media.40.
Farida, A., & Indah, R. P. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Kalkulus 1 Berbasis Problem Based Learning Di STMIK Duta Bangsa. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 26–36. https://doi.org/10.31316/j.derivat.v4i1.162
Fatimah. (2016). Pengembangan Pendidikan Karakter dan Keunggulan Lokal dalam Kurikulum Kejuruan di SMK Negeri Kabupaten Tapin. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(11), 882–899.
Harahap, I. J., Tanjung, I. F., & Jayanti, U. N. A. D. (2023). Pengembangan Modul Berbasis Potensi Lokal Nanas (Ananas Comosus) dan Ikan Terubuk (Tenualosa Ilisha) Panai Tengah. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(4), 25–36. https://doi.org/10.57218/jupeis.vol2.iss4.834
Hake, R. R. (1999).Analyzing Change/ Gain Score. Dept. Of Physics Indiana University. Diunduh dari http:/wwwphysick.indiana.edu tanggal 28-03- 2024
Indriani, L., Haryanto, H., & Gularso, D. (2022). Dampak Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Quizizz terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), 214–222. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i2.48139
Kurniawan, A., & Rosyid Ridlo, M. (2017). Perilaku Konsumtif Remaja Penikmat Warung Kopi. Jurnal Sosiologi DILEMA, 32(1), 9–22. https://jurnal.uns.ac.id/dilema,
Madjid, R. A. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Audio Si Juara Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Siswa Tunanetra Di Mtslb/a Yaketunis Yogyakarta. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan, 8(4), 305–314.
Mesak, M., Zebua, L. I., & Sujarta, P. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Materi Keanekaragaman Hayati. Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(3), 126–137.
Miftachudin, A. A., & Puspasari, D. (2018). Pengembangan modul berbasis problem based learning pada kompetensi dasar menjelaskan teknik penyelenggaraan rapat di smkn 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 6(2), 174–179.https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/JPAPUNESA/article/view/32145
Rachman, A., dan Yochanan, E. D. I. A. I. S. (2024). Metode Peneltiian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Karawang: CV Saba Jaya Publisher. 249p.
Ridoan, S., Susilo, F., & Nasution, J. (2022). Inventarisasi Jenis Tumbuhan Obat dan Pemanfaatannya oleh Masyarakat di Desa Malintang Kecamatan Bukit Malintang Kabupaten Mandailing Natal Sumatera Utara. Jurnal Ilmiah Biologi UMA (JIBIOMA), 4(1), 27–39. https://doi.org/10.31289/jibioma.v1i1.1227
Riduwan. (2011). Dasar-dasar Statistika. Bandung : Akfabeta. 256p
Ritonga, A. Z. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Potensi Lokal Pembuatan Minyak Nilam (Pogostemon cablin Benth.) Di Kabupaten Aceh Tamiang. Braz Dent J., 33(1), 1–12. http://repository.uinsu.ac.id/id/eprint/14656
Rukmana, M., Putri Agustina, T., & Watung, F. A. (2023). Pengembangan Modul Biologi Berbasis Potensi Lokal Kabupaten Enrekang pada Materi Plantae untuk Siswa Kelas X SMA. Biotek, 11(1), 1–13.
Saragih, P. P., & Tanjung, I. F. (2023). Development of STEM-Based Environmental Change Module to Enhance Environmental Literacy. Biosfer: Jurnal Tadris Biologi, 14(1), 89–98. https://doi.org/10.24042/biosfer.v14i1.17884
Sari, L. O. R. K. (2006). Pemanfaatan Obat Tradisional Dengan Pertimbangan Manfaat Dan Keamanannya. Pharmaceutical Sciences and Research, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.7454/psr.v3i1.3394
Setiawan, A. (2022). Keanekaragaman Hayati Indonesia: Masalah dan Upaya Konservasinya. Indonesian Journal of Conservation, 11(1), 13–21. https://doi.org/10.15294/ijc.v11i1.34532
Subijanto. (2015). Kebijakan Program Pendidikan Berbasis Keunggulan Lokal Di Sekolag Menengah Atas Negeri 2 Pekalongan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 21(2), 115–134.
Tristanti, L. Y., Ibrahim, M., Hidayat, T., & Akhwani, A. (2021). Pembelajaran Karakter Terintegrasi IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3373–3377. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1351
DOI: https://doi.org/10.36987/jpbn.v10i2.5819
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Amelisa Putri; Kartika Manalu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pembelajaran dan Biologi Nukleus (JPBN) by LPPM Universitas Labuhanbatu is under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - SA 4.0). Official contact: Rivo +6281362238917