Analysis of Biological Textbooks at The High School Level on Cell Material in Second Grade (XI Class): In The Perspective of Figural Representation Aspect
Abstract
This research aims to determine the relationship between image representation and the content of the material as well as the relationship between image representation and the reality of the image contained in the cell material. This research uses a method, namely: content analysis. Content analysis focuses on the characteristics of the material. This means that research methods are applied to written or visual material to identify certain parts of that material. The material analyzed can be textbooks, newspapers, web pages, speeches, television programs, advertisements, musical compositions, or documentation (Ary, 2010). Based on the results and discussions carried out, it can be concluded that the image representation in book A is superior compared to book B because the presentation of the images in book A is more balanced between the images, namely around discussion of cells in the material accompanied by images
References
Anagnostnpoulou, K., & Hatnana, V. (2015). Membandingkan penilaian sami internasional dan nasional: apa yang kita pelajari tentang penggunaannya representasi visual 2(1), 96-110.
Anderson, TR, Schonbon, KJ Plessis, L, Gupthar, AS, & Hul TL (2013). Mengidentifikasi dan Mengembangkan Kemampuan Bernalar Siswa dengan Konsep dan Representasi dalam Biologi Dalam Tsia, C. & Treagust, OF (Ed.), Multipel Representasi dalam Perdidikan Biologi (him 3-18). London: Peloncat
Ary , Donald, dik (2010). Pengantar Penelitian di Bidang Pendidikan Kanada: Peribelajaran Wadsworth Cengage.
Brandstetter, M., Sandmann, A., & Florian, C. (2017). Memahami informasi bergambar dalam biologt aktivitas kognitif siswa dan strategi membaca visual Jurnal Internasional Pendidikan Sains, 3989), 1218-1237. https://doi.org/10.1080/09500693.2017.1320454.
Canlas, IP (2021) Menggunakan representasi visual dalam mengidentifikasi prakonsepsi siswa pada gesekan. Penelitian di bidang Sains dan Pendidikan Teknologi.392), 156-184. https://doi.org/10.1080/02635143 2019.1660630.
Cheung, KKC & Winterbottom, M. (2021). Integrasi siswa terhadap representasi buku teks ke dalam pemahaman mereka tentang photomicrographs: analisis jaringan epistemik Penelitian dalam Pendidikan Sains dan Teknologi, 00:00), 1-20, htps://doi.org/10.1080/02635143.2021 1920382.
Colburn, 2010. Primer inkuin ruang lingkup sains Jurnal Pendidikan Sains, 22 (4), 42-44
Elfada, VS, Chandra, E., & Mulyani, A. (2015). Analisis Kualitas flepresentasi Visual Buku Biologi SMA Kelas XI Kurikulum 2013 pada Materi Sel Scientiae Pendidikan.521. 1-10.
Basarts & Spa, 5.20311. Penerimaan Pelajar dan Pengalaman Siswa Penggunaan Realitas Virtual dalam pembutajaran thoug Suan Mera-anarss Jumal Pendidikan Komputer dan Matematika Turki (TURCOMAT), 12(14), 851-858.
Fajriana, N., Abdullah, A., & Safrida, 5. (2017). Analisis Miskonsepsi Buku Teks Pelajaran Biologi Kelas XI Semester 1 SMAN di Kota Banda Aceh, BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi dan Kependidikan 4(1), 60. htmp://doi.org/1022373/ook.v4.1.1071.
Fenk, A. (1997), Representasi dan ikonisitas Semiotika 115(3-4), 215-234.
Garcia-Cabeza, B., & Sánchez-Bello, A. (2013). Representasi Pendidikan Seks dalam Buku Teks Gabungan Biologi dan Geologi Spanyol. Jumal Internasional Pendidikan Sains 35,10), 1725-1755.
https://doi.org/10.1080/09500693.2013.795669.
Gilbert, JK, Reiner, M. & Nakhleh, M. (Eds.) (2008). Visualisasi dalam pendidikan sains. Dordrecht, Belanda: Springer.
Hayati, S., & Lailatussaadah, L. (2016) Validitas Dan Reliabilitas Instrumen Pengetahuan Pembelajaran Aktit, Kreatif Dan Menyenangkan (Pakem) Menggunakan Model Rasch Jurnal Ilmiah Didaktika 16:21 169. https://doi.org/10.22373/id.v162.593.
LF., & T. P. (2022). Analisis konten representasi visual dalam buku teks biologi di seluruh dewan pendidikan terpilih dari Asia. Pendidikan yang Meyakinkan 91) https://doi.org/10.1080/2331186X2022 2057002.
Ladisa, S., & Rahmar, A. (2020). Hubungan Kemampuan Representasi Visual dan Representasi Verbal Mahasiswa Pada Praktikum Morfologi Tumbuhan Simbora, 93), 60. https://doi.org/1033373/sam-bis v911 2430.
Lee, VR (2010). Adaptasidan kontinuitas dalam penggunaan dan desain representasi visual dalam buku teks sains sekolah menengah.jumal Internasional Pendidikan Sains 32(8), 1099-1126.
https://doi.org/10.1080/0950069090325316.
Margono, NC 2010) Analisis Kesesuaian Materi Dan Penyajian Buku Ajar SMP Kelas VIII Di Kabupaten Brebes Terhadap Prinsip Prinsip Pembelajaran Matematika. Skripsi. Universitas Negeri SemarangSemarang.
Millah, 55 (2018). Analisis Buku Teks Biologi Kurikulum Nasional pada Konsep Sistem Ekskresi Ditinjau dari Representasi Visual Skripsi: Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Syekh Nurjati Cirebon. Tidak Diterbitkan.
Mulyani, A. (2014). Representasi Visual Buku Biologi SMA pada Materi Kingdom Plantae Scientiae Educatia jurnal Pendidikan Sains 335-47.
Mulyani, A. (2017). Penguasaan Mahasiswa Calon Guru Biolog Terhadap Representasi Visual Dalam Botani Phanerogamas mu pengetahuan pendidikan, 611, 15.https://decorg/10.24235/sc.educatia.vbit.137.
DOI: https://doi.org/10.36987/jpbn.v10i3.6028
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Azra Khairunnisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pembelajaran dan Biologi Nukleus (JPBN) by LPPM Universitas Labuhanbatu is under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - SA 4.0). Official contact: Rivo +6281362238917