The Effectiveness of Jigsaw Cooperative Learning Model on Students' Appreciation of Biodiversity at Senior High School SMA Negeri 1 Rantau Utara
Abstract
The low appreciation and understanding of students towards biodiversity, especially medicinal plants, pose challenges in biology education in Indonesia. Traditional teacher-centered methods emphasize memorization and lack a local cultural context. This study examines the effectiveness of the Jigsaw cooperative learning model based on ethnoscience in improving students’ appreciation and understanding of medicinal plant biodiversity. A quasi-experimental design with a non-equivalent control group was used, involving grade X students of SMA Negeri 1 Rantau Utara. The experimental group used the Jigsaw model, while the control group followed conventional methods. Instruments included a Likert scale for appreciation and a multiple-choice test for understanding. Data analysis with SPSS 22.0 showed an average appreciation score of 67.03 and an understanding score of 87.66. The effectiveness test yielded a significance value of 0.000 (P < 0.005), indicating a significant improvement in the experimental group. The study concludes that the Jigsaw model enhances student engagement and appreciation of local knowledge, making it a relevant and contextual learning approach for strengthening students’ understanding of Indonesia’s natural and cultural heritage
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akmal, A. U. (2021). Analisis Etnosains Dalam Pembelajaran IPA di SekolahDasar (SD) Kota Padang Dan Bukittinggi. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2), 68. https://doi.org/10.24036/jippsd.v4i2.111385
Amalia Putri, Nur Qomaria, & Ana Yuniasti Retno Wulandari. (2022). Kajian Etnosains pada Ramuan Tradisional Keraton Sumenep dan Kaitannya dengan Pembelajaran IPA SMP. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(4), 1148–1155. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i4.762
Etnawati, S. (2022). Implementasi Teori Vygotsky Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, 22(2), 130–138. https://doi.org/10.52850/jpn.v22i2.3824
Firamadani, A. H. (2024). Pendekatan Etnosain dalam Upaya Mewujudkan Pendidikan Multikultural yang Inklusif Konten ini telah tayang di Kompasiana.com dengan judul “Pendekatan Etnosain dalam Upaya Mewujudkan Pendidikan Multikultural yang Inklusif”, Klik untuk baca: https://www.komp. Kompasiana.Com.
Gantini, P, D. S. (2022). Penliaian Hasil Belajar. Cetakan II. Jakarta: Penerbit Erlangga. https://doi.org/308.807.001.0
Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan Eksperimen-Kuasi. Buletin Psikologi, 27(2), 187. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.38619
Kumalasari, N. A., & Suyetno, A. (2022). Penerapan Model Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Creative Thingking Dan Motivasi Belajar Pada Siswa Smk. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 22(1), 29–33.
Lubis, N. A. (2014). Pembelajaran Kooperatif Tipe JIGSAW. As-Salam, 1(1), 67–84.
Meiryani. (2021). Memahami composite reliability dalam penelitian ilmiah. Binus University School of Accounting.
Nee, C. C., & Yunus, M. M. (2020). RollRoll Dice: An Effective Method to Improve Writing Skills among Year 3 Pupils in Constructing SVOA Sentences. Universal Journal of Educational Research, 8(6), 2368–2382. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080621
Nuralita, A. (2020). Analisis penerapan model Pembelajaran berbasis etnosains dalam pembelajaran tematik SD. MIMBAR PGSD Undiksha, 4(1), 1–8.
Rahma, S. (2023). Keanekaragaman makhluk hidup interaksi dan peranannya di alam. In modul ajar IPA Bio, keanekaragaman hayati kelas X /genap 2023. Makassar: Dinas Pendidikan Provinsi Sulsel. https://files1.simpkb.id/guruberbagi/rpp/4458-1676387182.pdf
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Sukarmini, N. N., Suharsono, N., Sudarma, I. K. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Kelas X SMA Negeri 1 Manggis. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Teknologi Pembelajaran. 6(2), 1-8.
Taniatara, M. B., & Wulandari, F. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Jigsaw Tipe II terhadap Kemampuan Penalaran Sains Siswa dalam Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 13. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.402
Trihartoto, A., & Indarini, E. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Hasil Belajar Tematik Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(1), 117–124. https://doi.org/10.23887/jippg.v5i1.45547
Turner, D. P. (2022). Teknik Purposive Sampling: Definisi, Tujuan, dan Syarat. Jakarta: Sampoerna university.
Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., Sari Lase, I. P., Ndruru, M., & Marsa Ndraha, L. D. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.325-332.2022
Lathifa Natasya, Khairil Anisa, Sri Handayani, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Strategi Pembelajaran Kooperatif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 4(2), 69–81. https://doi.org/10.55606/cendikia.v4i2.2869
Maslakhatunni mah, D., Safitri, L. B., & Agnafia, D. N. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VII SMP. Seminar Nasional Pendidikan Sains 2019, 179–185.
Mukti, H., Suastra, I. W., & Aryana, I. B. P. (2022). Integrasi Etnosains dalam pembelajaran IPA. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(2), 356–362.
Ratnasari, D. H., & Nugraheni, N. (2024). Peningkatan Kualitas Pendidikan Di Indonesia Dalam Mewujudkan Program Sustainable Development Goals (SDGs). Jurnal Citra Pendidikan, 4(2), 1652–1665. https://doi.org/10.38048/jcp.v4i2.3622
Talk, P. A., & Talk, P. A. (2018). Promoting Academic Talk in Schools. In Promoting Academic Talk in Schools. https://doi.org/10.4324/9780203728932
Yuliana, I. (2017). Pembelajaran Berbasis Etnosains Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter Siswa Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2), 98–106.
Septina, E. A., Widianingrum, O. L., & Cahyaningrum, D. (2024). Korelasi Budaya , Potensi Lokal dan Kearifan Lokal pada Pembelajaran IPA Berbasis Etnosains. 1(1), 25–32.
DOI: https://doi.org/10.36987/jpbn.v11i1.6500
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Nur Safrani Siregar, Hasmi Syahputra Harahap, Khairul Khairul

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pembelajaran dan Biologi Nukleus (JPBN) by LPPM Universitas Labuhanbatu is under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - SA 4.0). Official contact: Rivo +6281362238917