Analisis Strategi Pemasaran Kerajinan Rumah Tangga Anyaman Tikar Pandan Di Desa Pintu Padang Julu Kec. Siabu Kab. Mandailing Natal Sumatera Utara
Abstract
Handicraft mat woven pandanus is a product of the household industry in the village of Padang Julu door Siabu District Mandailing Natal North Sumatra which was bequeathed to the community as a processed product that is worth selling and art. This study aims to analyze the marketing strategy of household handicrafts woven pandanus mats in Pintu Padang Julu Village, Siabu District, Mandailing Natal regency, North Sumatra. Existing Data is the result of interviews, observations and documentation. The method used is qualitative descriptive approach with data reduction analysis model, data presentation and conclusion. The results showed that the strategy efforts that need to be done, namely 1) innovation style and shape, 2) expansion of marketing 3) the involvement of the younger generation, 4) the role of the village government and the Related Industry Department, this is to maintain the tradition and increase sales of woven pandanus leaf production.
Full Text:
PDFReferences
Achmad, S. (2015). Manajemen Strategi Pemasaran. CV. Pustaka Setia.
Alma, B. (2016). Manajemen Pemasaran Dan Pemasaran Jasa (12th ed.). Alfabeta.
Assauri, S. (2007). Manajemen Pemasaran. Raja Grafindo.
Bahagia, M. M. Q. (2005). Industri Kecil Dan Kerajinan Rumah Tangga. CV. Ray Sarana Kreasi.
Budianto, A. (2015). Manajemen Pemasaran Edisi Revisi. Ombak.
David, F. R. (2011). Strategic Management: Manajemen Strategi Konsep. Salemba Empat.
Gurning, F. A. S., & Nuri Aslami. (2022). Strategi Pemasaran Produk Asuransi Syariah Di PT. Prudential Life Assurance Cabang Kota Medan. MAMEN: Jurnal Manajemen, 1(1), 27–33. https://doi.org/10.55123/mamen.v1i1.10
Gusrizaldi, R., & Komalasari, E. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Penjualan Di Indrako Swalayan Teluk Kuantan. Valuta, 2(2), 286–303.
Hasil Sensus Pertanian 2020. (2020). Badan Pusat Satistik.
Iriyanto, M. T. (n.d.). ̳Peranan Industri Kerajinan Kulit Terhadap Pendapatan Rumah Tangga Dan Penyerapan Tenaga Kerja Di Dusun Manding (p. 99).
Itsnaini, F. M. (2021). Pengertian Kerajinan, Tujuan, Jenis Dan Contohnya (3rd ed.). Detik Edu.
Kadjim. (2011). Kerajinan Tangan dan Kesenian. Adiswara.
Kotler, & Amstrong. (2013). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Erlangga.
Lektur.id. (2022). Kamus Besar Bahasa Indonesia. PT. Pustaka Digital Indonesi.
Lestari, A., & Aslami, N. (2022). Strategi Pemasaran Produk Asuransi Syariah. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 21(2), 80–89. https://doi.org/10.47467/mk.v21i2.882
M.Sn, A. C. (2008). ̳Studi Pengembangan Desain Kerajinan Anyaman Pandan Sentra.
wawancara oleh penulis, (2022).
DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v2i4.3919
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.
Â
Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL:Â https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI:Â 10.36987/jumsi
E-ISSN:Â 2774-4221
Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418