Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Jumlah Kepesertaan Bukan Penerima Upah (BPU) Studi Kasus BPJS Ketenagakerjaan Cabang Padangsidempuan
Abstract
Membership of Non-Wage Recipients in BPJS Ketenagakerjaan at the Padangsidempuan Branch office has decreased in 2019. Many branch offices have not been able to achieve the participation target, especially Non-Wage Recipient membership. The lack of knowledge of these self-employed workers regarding BPJS Employment considers that BPJS Employment is only for formal workers only those who work with agencies or companies and interactions and information related to membership of non-wage earners are limited, making it difficult for workers. The type of research used by researchers is field research using a qualitative approach. Data collection techniques used by researchers are interviews and observation. The results of this study are that Employment BPJS implements a marketing strategy that is able to change employment conditions by taking advantage of existing opportunities and minimizing threats from outside the company. The strategies used are extensification, intensification, and retensification strategies. And other efforts made by Employment BPJS to expand membership are taken through the private sector in providing protection for workers. Conduct intensive educational and outreach activities to business actors and workers to increase awareness. Regarding improving the quality of services, BPJS Employment has optimized the simplification and standardization of claims processes and services that are safe and very easy through the JMO (Jamsostek Mobile) application, and Bukalapak Asik (service without physical contact), as well as increasing engagement and retention with participants.
Full Text:
PDFReferences
Asri Wijayanti, Hukum Ketenagakerjaan Pasca Reformasi (JAKARTA: SINAR GRAFIKA, 2018).
Alma Buchari, Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Alfabeta
Craig, J. C., & Grant, R. M. Manajemen Strategik. Jakarta: Pt Elex Media Komputindo, 1996.
Dr didin Fatihudin. S.E., M.SI.Dr.Anang firmansyah, SE, M.M. Pemasaran Jasa. Yogyakarta: Cv Budi Utama, 2019.
Dapartemen Agama RI.(2008). Alquran dan Terjemahnya
Fred Forest. Manajemen Strategik. jakarta: Salemba Empat, 2016.
Halim, F., Kurniullah, A. Z., Efendi, M. B., Sudars, A., Purba, B., Sisca, D. L., … Novela. “Manajemen Pemasaran Jasa†5 (2006): 40–51.
Huda, Nurul, Dkk. Pemasaran Syariah. Yogyakarta: PT Karisma Putra Utama, 2012.
Preadi, N . (2022) . Hasil wawancara : 12 Agustus 2022
Imsar.Analisis Strategi Pengembangan Usaha Ucok Medan, Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam 2018
Kartini Kartono, “Pengantar Metodologi Riset Sosial†(1996): 32.
Kotler A. Prinsip Pemasaran. Jakarta: Nusa Media, 2005.
Kotler A. Prinsip - Prinsip Pemasaran. Erlangga, (2018).
Labaso, S. (2019). Penerapan Marketing Mix , Jurnal Manajemen Pendidikan Islam
Manik S. Manajemen Strategik. Jakarta: ilmu sosial dan ilmu politik Universitas Prof. Dr. Moestopo Beragama, 2016.
Mudiyono. “Jaminan Sosial Di Indonesia.†dalam jurnal ilmu sosial dan ilmu politik 6 (2002): 68.
Mursyid M. Manajemen Pemasara. jakarta: Bumi Aksara, 2014.
M. Syahbudi,Strategi Pengembangan Proram Studi Akutansi Syariah Dalam meningkatkan Akreditasi,Jurnal Ekonomi Dan Keislaman Vol.7 No.1 2019,hal.37-62.
Noval, S. (2022). Hasil wawancara : 25 Agustus 2022
Noor, Z Z (2012).Manajemen Pemasaran.Penerbit Depublich CV Budiutama.
Nawawi, Zuhrinal M (2015). Pengantar Bisnis. Perdana Publiching
Nawawi, Zuhrinal M “Strategi Pemasaran Produk Jurnal Ilmu Komputer Vol.2 (2022) hal. 1618- 1624
Sofjan A. Manajamen Pemasaran Dasar. Jakarta: Balai Pustaka, 2013.
Stanton, W. J. Dasar Dasar Pemasaran Manajemen. Yogyakarta: pustaka, 2012.
Zuhrinal M Nawawi, “Strategi Pemasaran Produk Jurnal Ilmu Komputer Vol.2 (2022) hal. 1618- 1624
Sunarji Harahap,Akutansi Penerimaan Dan Pengeluaran Kas Pada PT Sinar Harapan Anugerah sejahtera Medan.Jurnal Bisnis Kolega. Vol. 4 (2018) hal. 2467
Swasta, Dhamesta. Manajemen Pemasaran Modren (2018).
Staton, WJ .(2002). Prinsip Pemasaran (cet ke 3 ). Penerbit Erlangga.
Tjiptono. Manajemen Pemasaran. Jakarta: Salemba Empat, 2000.
Undang-undang Ketenagakerjaan No. 24 Tahun 2011 tentang Badan Penyelenggara Jaminan Sosial
Undang-undang No.14/1969 tentang Pokok-pokok Tenaga Kerja
Winarto H. Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Makalah Ilmiyah Ekonomika, 2011.
Yogi, Y. (2022). Hasil wawancara : 12 Agustus 2022
Yulianti, F (2019).Manajemen Pemasaran CV Budi Utama.
DOI: https://doi.org/10.36987/jumsi.v4i3.4273
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal ini mengikuti pedoman dari Committee on Publication Ethics (COPE) dalam menghadapi semua aspek etika publikasi dan, khususnya, bagaimana menangani kasus penelitian dan kesalahan publikasi. Pernyataan ini menjelaskan etika perilaku semua pihak yang terlibat dalam proses penerbitan artikel di jurnal ini, termasuk Penulis, Pemimpin Redaksi, Dewan Redaksi, Mitra Bebestari, dan Penerbit (Akademi Kepolisian Republik Indonesia). Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI) berkomitmen untuk mengikuti praktik terbaik tentang masalah etika, kesalahan, dan pencabutan. Pencegahan malpraktek publikasi merupakan salah satu tanggung jawab penting dewan redaksi. Segala jenis perilaku tidak etis tidak dapat diterima, dan jurnal tidak mentolerir plagiarisme dalam bentuk apa pun.
Â
Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI)
Journal URL:Â https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/JUMSI/index
Journal DOI:Â 10.36987/jumsi
E-ISSN:Â 2774-4221
Alamat Redaksi :
Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Labuhanbatu
Gedung Fakultas Ekonomi dan Bisnis,
Jalan Sisingamangaraja No.126 A KM 3.5 Aek Tapa, Bakaran Batu, Rantau Sel., Kabupaten Labuhan Batu, Sumatera Utara 21418