PENGEMBANGAN LKS BERBASIS PROJECT BASED LEARNING PADA MATERI ELEKTROLIT DAN NON ELEKTROLIT KELAS X SMA

Klaudius Ware, Sri Sulistyaningsih N.D. Tiring, Faleria Bonafasia Dei

Abstract


This study aims to determine the development procedure and feasibility level of project based learning worksheets on Electrolyte and Non-Electrolyte Materials for the Tenth Grade High School Students. The study was conducted at SMAS St. Gabriel Maumere and SMAK St. Petrus Kewapante.  This type of research was in the form of research and development by following the Borg and Gall model. The instruments used in this study were validation sheets and feasibility questionnaires. The subjects in this study who involved in the first phase of the trial were 10 students of class X MIA with one chemistry teacher. The second phase of the trial were 30 students of class X MIA with two chemistry teacher, and the trial were 60 students of class X MIA and involved two chemistry teacher. The results showed  that project based learning Worksheets development was feasible  to be used in chemistry learning.

Full Text:

PDF

References


Adam , S. & Syastra, M.T. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. 2(2), 103-114

Baginda, F. A & Hidayat, M. (2021). Pengembangan Media Video Audio Visual Ekosistem Mangrove, Jurnal Pendidikan Dasar,3(1), 28-41

Barlenti I, Hasan & Mahidin. (2017). Pengembangan LKSProject Based Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep, Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 05(1), 81-86

Barokah, H, Nyeneng, D.P & Suyatna, A. (2016). Pengembangan LKSPJBL Untuk Melatih Keterampilan Proses Sains dan Menumbuhkan Sikap Ilmiah. Jurnal Pendidikan, 1(1), 1-10

Chang, R. (2005). Kimia Dasar konsep-konsep inti edisi ketiga jilid 1. Jakarta: Erlangga

Diana, F, Fitri, Z & Rusman.(2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Materi IndikatorAsam-Basa Berbasis Bahan Alam Di Kelas XI SMA Negeri 12 Banda Aceh.Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia (JIMPK),3(4), 140-149

Fannie, D.R & Rohati. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis POE (Predict, Observe, Explain) Pada Materi Program Linear Kelas XII SMA. Jurnal Sainmatika, 8(1) 96-109

Fujiawati, F.S. (2016). Pemahaman Konsep Kurikulum Dan Pembelajaran Dengan Peta Konsep Bagi Mahasiswa Pendidikan Seni, Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni. 1(1), 16-28

Ismawati, R. ( 2007). Strategi React Dalam Pembelajaran Kimia Sma, Indonesian Journal Of Science And Education, 1(1), 1 -7

Kamal, F. K.,& Effendi. (2021). Pengembangan LKPD Terintegrasi STEM-PjBL (Sciene, Technology, Engineering, and Mathematics- Project Based Learning) pada Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit, Journal of Multidisciplinary Research and Development, 3( 3), 1-9

Ma’sumah, A. & Mitarlis. (2021). Pengembangn LKPD Berorientasi STEM Dengan Model Pjbl Materi Larutan Elektrolit Dan Nonelektrolit Dengan Memmanfaatkan Bahan Sekitar, Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 22-34

Maasrukhin, A.R & Ratnasari, K. (2019). Proses Pembelajaran Inquiri Siswa MI Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika. Jurnal Auladuna, 1(2), 100-109

Mawarni, R & Sani R.A (2020). Pengaruh Model Project Based Learning Berbasis Stem Terhadap Kemampuan Berfikir Kreatif Siswa Padamateri Pokok Fluida Statis Di Kelas Xi Smanegeri 4 Tebing Tinggi T.P 2019/2020, Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika, 8 (2), 8-15

Murwindra, R & Yuhelman, N. (2019). Implementasi Kurikulum 2013 Pada Pembelajaran Kimia Di Ma Pp Syafa’aturrasul Teluk Kuantan.Journal Aducation and Chemistry, 1(1), 44-5

Novianti, R., Upa, H. B., & Ruslan (2021). Pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournament (TGT) terhadap hasil belajar matematika, 1(6), 1-9

Prabowo, H. (2018). Pentingnya Peran Kurikulumyang Sesuai Dalam Pendidikan, 1-10

Purwono, J., Yutmini, S., & Anitah, S. ( 2014). Penggunaan Media Pembelajran Audiovisiual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembeljaran. 2(2), 127-144

Rahayu, I. (2007). Praktis Belajar Kimia untuk Kelas X SMA. Jakarta Pusat Perbukuan Dapertemen Pendidikan Nasional.

Hera, R., Khairil, K &, Hasanuddin, H. (2014). Pengembangan handout Pembelajaran Embriologi Berbasis Kontekstual Pada Perkuliahan Perkembangan Hewan Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Mahasiswa di Universitas Muhamadiah Banda Aceh. Jurnal EduBio Tropika, 2(2) 223-228

Santoso, H & subagyo (2017). Peningkatan Aktifitas Dan Hasil Belajar Dengan Metode Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran Tune UP Motor Bensin Siswa Kelas ´ Di SMK Insan Cendekia Turi Sleman Tahun Ajaran 2015/2016, 5(1), 40-45

Stephanie,M.M., Slamet, R & Purwanto, A. (2011). Pengembangan bahan ajar berbasis konstekstual pada materi larutan penyangga sebagai media pembelajaran SMA IPA Kelas, 1(1), 1-12

Suarsani, G.A. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Kimia dengan Materi Pokok Kimia Unsur Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning.Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 2(1), 50-56

Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R& D. bandung: Alfabeta,CV

Wati, P.A. (2017) Pengembangan Lks Berbasis Proyek Pada Mata Pelajaran Kerja Bengkel Dan Menggambar Teknik Kelas X Smk Kal-1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 06 (03), 401-407

Widoyoko, E.P. ( 2009) Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta, Pustaka Pelajar.

Wulandari & Novita (2018) Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Project Based Learning Pada Materi Asam Basa Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis The Development Of Student Worksheet Oriented Project Based Learning In Acid Base Matter To Train Critical Thinking Skill, Unesa Journal of Chemical Education 7 (2), 129-135




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v9i3.3341

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Klaudius Ware

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)