IMPLEMENTATION OF FLIPPED CLASSROOM ON MATHEMATICS LEARNING AT SMP NEGERI 4 TANIMBAR SELATAN, DISTRICT OF TANIMBAR ISLANDS

Yospeh Watratan, Fransina Rangkoly, Mesak Ratuanik

Abstract


The continuity of education held in 2020 is limited by the emergence of the spread of covid 19. This has made several countries set policies to impose lock down in order to prevent the spread of the corona virus. In Indonesia itself, a Large-Scale Social Restriction (PSBB) policy was implemented to suppress the spread of this virus. Because Indonesia is carrying out PSBB, all activities carried out outside the home must be stopped until this pandemic subsides. This study aims to determine the implementation of the Flipped Classroom model in online mathematics learning at SMP Negeri 4 Tanimbar Selatan. The type of research used in this research is qualitative research. namely exploratory descriptive research which means that researchers want to explore broadly about the causes and effects or things that affect the occurrence of something. The subjects in this study were class VII students of SMP Negeri 4 Tanimbar Selatan, totaling 18 students. The research instruments used in this study were: a) observation Observation aims to observe the effectiveness of student learning in learning mathematics online counting operations material by implementing the Flipped Classroom model, b) interview sheets are used to obtain information related to the effectiveness of learning mathematics material. operation of counting integers online by implementing the Flipped Classroom model c) Tests The test sheets in this study were given to students after being given mathematics lessons with learning videos that had been prepared by researchers to start learning in class. The results of this study indicate that applying the flipped classroom model can overcome problems in the face-to-face learning process and can improve student learning outcomes. This can be seen from the results of the final test of students who take part in the learning process because they feel happy when discussing in groups because they exchange ideas, help each other and freely ask for help from educators when experiencing difficulties.

Keywords: Flipped Classroom, Math Learning.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui implementasi model Flipped Classroom pada pembelajaran matematika secara daring di SMP Negeri 4 Tanimbar Selatan. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif. yaitu penelitian deskriptif eksploratif yang berarti bahwa peneliti ingin menggali secara luas tentang sebab-akibat atau hal-hal yang mempengaruhi terjadinya sesuatu. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas VII SMP Negeri 4 Tanimbar Selatan yang berjumlah  18 siswa. Instrumen penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah: a) observasi Observasi bertujuan untuk mengamati efektivitas belajar siswa dalam pembelajaran matematika materi operasi hitung bilangan bulat secara daring dengan mengimplementasikan model Flipped Classroom, b) lembar wawancara digunakan untuk mendapatkan informasi yang berkaitan dengan efektivitas pembelajaran matematika materi operasi hitung bilangan bulat secara daring dengan mengimplementasikan model Flipped Classroom c) Tes Lembar tes dalam penelitian ini diberikan kepada siswasesudahdiberikan pembelajaranmatematika dengan video pembelajaran yang sudah disiapkan oleh peneliti untuk memulai pembelajaran di kelas. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa bahwa dengan menerapkan model flipped classroom dapat mengatasi masalah terhadap proses pembelajaran tatap muka dan dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Hal ini dilihat dari hasil tes akhir siswa yang mengikuti proses pembelajaran dikarenakan merasa senang saat berdiskusi dalam kelompok karena mereka bertukar pikiran, saling membantu dan secara bebas meminta bantuan dari pendidik saat mengalami kesulitan.

Kata Kunci: Flipped Classroom, Pembelajaran Matematika

 


Full Text:

PDF

References


Aritonang, I., & Safitri, I. (2021). Pengaruh blended learning terhadap peningkatan literasi matematika siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 735–743. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.555

Hariati, P. N. S., Hasibuan, lily R., & Safitri, I. (2020). Pengaruh penggunaan media video animasi terhadap respon siswa dalam pembelajaran matematika pada materi operasi bilangan bulat. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS), 6(1), 18–22. https://doi.org/https://doi.org/10.36987/jpms.v6i1.1657

Hasanah, U., Safitri, I., Rukiah, & Nasution, M. (2021). Menganalisis perkembangan media pembelajaran matematika terhadap hasil belajar berbasis game. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 204–2011. https://doi.org/https://doi.org/10.51577/ijipublication.v1i3.125

Hildani, T., & Safitri, I. (2021). Implementation of JSIT Curriculum-Based Mathematics Learning in Forming Students Character. Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 9(1), 66–70. https://doi.org/https://doi.org/10.26858/jdm.v9i1.19374

Latif, A., Safitri, I., & Pasaribu, L. H. (2020). PENGARUH METODE PEMBELAJARAN PROBLEM SOLVING TERHADAP AKTIVITAS BELAJAR SISWA. Jurnal Eduscience, 7(2), 1–9. https://doi.org/https://doi.org/10.36987/jes.v7i2.1907

Raka Siwa, L. A., Safitri, I., & Pasaribu, L. H. (2018). Perbandingan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dengan Stad (Student Team Achievement Division) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas XI SMA …. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS), 4(2), 17–26. https://doi.org/doi.org/10.36987/jpms.v4i2.1256

Ratuanik, M., & Feninlambir, S. (2022). Pemanfaatan Software Geogebra pada Materi Lingkaran dengan Menggunakan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Tanimbar Utara. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1105–1119. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1042

Rezekiah, P. T., Safitri, I., & Harahap, R. D. (2022). Analisis Nilai-Nilai Karakter Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1251–1267. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1325

Romaito, P., Safitri, I., & Nisah, H. (2021). The Mathematics Learning using Geogebra Software to Improve Students ’ CreativeThinking Ability The Mathematics Learning using Geogebra Software to Improve Students ’ CreativeThinking Ability. Journal of Physics: Conference Series, 1819(1), 012008. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1819/1/012008

Romansyah, Suriyani, & Safitri, I. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Materi Lingkaran Berbasis Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII. Jurnal MathEducation Nusantara, 2(2), 133–138. https://doi.org/doi.org/10.32696/jmn.v2i2.82

Riwayani, S., Harahap, RD. (2022). Does Blended Learning Improve Student’s Learning dependence during the Covid-19 Pandemic? Evidence from a Labuhanbatu University, North Sumatera. : Jurnal Kependidikan. 8 (1), DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v8i1.4509

Saputra, A., Harahap, RD. (2022). An Analysis of Student Learning Challenges in Elementary School Science Subject. Jurnal Kependidikan. 8 (1), DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v8i1.4508

Safitri, I. (2017a). Pengaruh Media Audio Visual terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Dikelas X SMA Muhammadiyah-10 Rantauprapat Tahun Pembelajaran 2016/2017. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS), 3(1), 14–23. https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/sigma/article/viewFile/1277/1260

Safitri, I. (2017b). Perbandingan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa yang Diajar dengan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning dan Pembelajaran Konvensional. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS), 3(2), 10–14. https://doi.org/doi.org/10.36987/jpms.v3i2.1296

Safitri, I., & Hasibuan, lily R. (2018a). PEMBELAJARAN ANALOGI PADA KONSEP VEKTOR UNTUK MEMBENTUK SIKAP DAN MORAL SISWA KELAS X SMA NEGERI 1 RANTAU UTARA. Simposium Fisika Nasional, 240–249.

Safitri, I., & Hasibuan, lily R. (2018b). The Character Education Through Analogy Learning Implementation on Vector Concepts. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 4(2), 75–82. https://doi.org/doi.org/10.21009/1.04204

Efendi, A., & Maskar, S. (2020). Studi Pendahuluan: Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Smk Islam Adiluwih. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 3(1), 50–53.

Kristanto, Y. D. (2020). Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran Matematika Melalui Flipped Classroom dan Gamifikasi: Suatu Kajian Pustaka. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 3, 266–278.

Walidah, Z., Wijayanti, R., & Affaf, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom ( FC ) terhadap Hasil Belajar. Edumatica | Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 71–77.




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v10i1.3424

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Messy Ratuanik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)