MODEL IMPLEMENTATION MIND MAPPING ON STUDENT LEARNING OUTCOMES IN CLASS IV SOCIAL STUDIES SUBJECTS AT SD NEGERI 23 LUBUKLINGGAU

Muhammad Juni Saputra, Yeni Asmara, Andri Valen

Abstract


This study aims to determine the completeness of social studies learning outcomes for fourth grade students after applying the model Mind Mapping. The research method used in this research is quasi-experimental design research Pre-experiment One Group Pre-test and Post-test. The data collection technique was carried out using a test technique in the form of an essay with 5 questions. Data analysis techniques with steps: calculating the average, standard deviation, normality test and hypothesis testing. The population in this study were fourth grade students with a total sample of 22 students taken using a saturated sampling technique. The average score of student learning outcomes in the initial test was 40.31 and in the final test it was 86.41 and students with an average increase of 46.1. on datapost-test it was found that there were students who completed the standard of 65 out of the total class IV students with a learning completeness percentage of 100%. Based on the calculation results of the z-test analysis. known Z valuecount (8,63) WITHtable (1.64). Thus it can be concluded that after applying the modelMind Mapping in the social studies subject, the learning outcomes of fourth grade students at SD Negeri 23 Lubuklinggau are significantly complete.

Keywords: Mind Mapping, Model, Social Studies Learning, Elementary School


Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ketuntasan hasil belajar IPS siswa kelas IV setelah diterapkan model Mind Mapping. Jenis penelitian yang digunakan yaitu kuantitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik (pre-test dan post-test). Metode nya Pre-Experimental design. Instrument yang digunakan berbentuk soal essai. Populasi pada penelitian ini adalah siswa kelas IV dengan jumlah sampel sebanyak 22 siswa. Nilai rata-rata hasil belajar siswa pada tes awal sebesar 40,31 dan pada tes akhir menjadi 86,41 dan siswa dengan peningkatan rata-rata sebesar 46,1. Pada data post-test didapatkan ada siswa yang tuntas mencapai standar 65 dari total siswa kelas IV dengan persentase ketuntasan belajar sebesar 100%. Berdasarkan hasil hitung atau analisis uji-z. post-test dengan Zhitung (8,63) Ztabel (1,64), data post-test meningkat menjadi 100% atau semua siswa tuntas mencapai dari total siswa kelas IV yaitu 22 orang. Demikian,dapat disimpulkan bahwa setelah diterapkan model Mind Mapping pada mata pelajaran IPS siswa kelas IV secara signifikan tuntas.

Kata Kunci: Mind Mapping, Model,  Pembelajaran IPS, Sekolah Dasar


Full Text:

PDF

References


Ana Zulfia L, Amalia S, dkk. (2020). Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kreativitas Pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan. 21(1), 38-50.

Andri V, Asep S. E. (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Model Student Team Achievement Division Siswa Kelas IV SD Negeri 82 Bengkulu. Inventa, 4 (2), 181-189.

Candra, A. K. M. (2015). Penerapan Media Mind Mapping untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IP S Kelas IV SD Negeri Purwoyoso 04 Kota Semarang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Ekonomi & Bisnis. 3.

Engkus. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien di Puskesmas Civitung Kabupaten Sukabumi. Jurnal Governansi. 5 (2): 104.

Kurniasih, dkk. (2021). Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 6 (3). 1-10.

Kustian Gantina, N. (2021). Penggunaan Metode Mind Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Academia, 1 (1), 30-37.

Pane, A. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman. 3 (2): 334.

Miftahuddin. (2016). Revitalisasi IPS dala Perspektif Global. Jurnal Tribakti. 27 (2): 270.

Sutrisno. (2016). Berbagai Pendekatan dalam Pendidikan Nilai dan Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran. 5: 30. 21.

Valen, A. (2020). Analisis Pemahaman dan Kemampuan Menyusun Soal Mid Semester Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar. Basicedu, 4(4), 1084-1097.




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v10i1.3427

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Andri Valen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)