APPLYING OF THE COOPERATIVE TYPE SNOWBALL THROWING LEARNING MODEL TO IMPROVE LEARNING ACHIEVEMENT STUDENTS ABOUT DIGESTIVE ORGANS IN GRADE V SD NEGERI 012 BARRA-BARRA MAMASA REGENCY

Rasmi Djabba, Ila Israwaty, Patrycian Dagin Rara

Abstract


The purpose of this study is to describe the applying of the type cooperative learning model Snowball Throwing in the process of learning students about the Digestive Organs in grade students SD Negeri 012 Barra-Barra Mamasa Regency and to find out the application of the type cooperative learning model Snowbal Throwing in improving learning achievement about the Digestive Organs in grade V SD Negeri 012 Barra-Barra Mamasa Regency. The focus of this research is in the of learning processes and achievement. The applying of the action was carried out for 2 cycles and each cycle consisted of 1 meeting. Data collection techniques used are observation, tests and documentation. The data analysis technique used is data condensation, data presentation, and conclusion. The subjects of this study were teachers and students in grade V, totaling 20 students. In the first cycle the results of teacher observations were in sufficient qualification (C), the results of student observations were in the sufficient qualification (C) and student learning achievement showed an average qualification (C). In the second cycle the results of teacher observations were in the good qualification (B), the results of student observations are in the good qualification (B) and student learning achievement show an average qualification (B). This shows that the process and learning achievement students in grade students V SD Negeri 012 Barra-Barra Mamasa Regency after applying the type cooperative learning model snowball throwing experienced a significant increase.

Keywords: Snowball Throwing Type Cooperative Learning Model,learning achievement.

 

Abstrak

Tujuan dalam penelitian ini yaitu untuk mendeskripsikan penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Snowbal Throwing dalam proses belajar siswa tentang Organ Pencernaan di kelas V SD Negeri 012 Barra-Barra Kabupaten Mamasa dan untuk mengetahui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Snowbal Throwing dalam meningkatkan hasil belajar siswa tentang Organ Pencernaan di kelas V SD Negeri 012 Barra-Barra Kabupaten Mamasa. Fokus penelitian adalah proses dan hasil belajar. Pelaksanaan tindakan  dilakukan selama 2 siklus dan setiap siklus terdiri 1 kali pertemuan. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, tes dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan yakni kondensasi data, Penyajian data, dan Penarikan kesimpulan. Subjek penelitian ini yaitu guru dan  siswa kelas V yang berjumlah 20 orang. Pada siklus I hasil observasi guru berada pada kualifikasi cukup (C), hasil observasi siswa berada pada kualifikasi cukup (C) dan tes hasil belajar siswa menunjukkan dengan kualifikasi cukup (C). Pada siklus II hasil observasi guru berada pada kualifikasi baik (B), hasil observasi siswa berada pada kualifikasi baik (B) dan hasil belajar siswa menunjukkan dengan kualifikasi baik (B). Hal ini menunjukkan bahwa proses dan hasil belajar siswa di kelas V SD Negeri 012 Barra-Barra Kabupaten Mamasa setelah diterapkan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing mengalami peningkatan yang signifikan.

Kata kunci: Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing, Hasil belajar.

 


Full Text:

PDF

References


Afrah, N., Yulia, & Muslimin. 2021. Evaluasi Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas Empat Di Kabupaten Soppeng. Pinisi Jurnal Of Education, 1(1), 104–117.

Ananda, R. 2019. Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 1–10.

Anggito, A., & Setiawan, J. 2018. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jawa Barat :CV Jejak.

Djabba, R., & Halik, A. 2019. Penerapan Model Quantum Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Publikasi Pendidikan, 9(1), 69–71.

Djamarah, S. B., dan A. Zain. 2014. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT.Rineka Cipta.

Hidayat, I. 2019. 50 Strategi Pembelajaran Populer. Yogyakarta : DIVA Press (Anggota IKAPI).

Hikmah, N. 2017. Penerapan Model Pembelajaran snowball Throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas IV SDN 021 Samarinda Utara. Jurnal Pendas Mahakam, 2(2), 179–184.

Hisbullah & Firman. 2019. Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Dasar. CJPE: Cokroaminoto Juornal Of Primaryeducation, 2(2), 100–113.

Mu’alimin & Cahyadi,R.A.H. 2014. Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik. Pasuruan: Ganding Pustaka.

Nurjannah, Asrul Sultan, M., & Triolita, Y. 2022. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Pengaruh Kalor Terhadap Kehidupan Siswa Kelas V UPTD SDN 72 Pakalu II Kabupaten Maros. Journal Of Health, Education, Economics,Science, And Technology (J-HEST), 4(2), 136–144.

Putra, P. 2017. Penerapan Pendekatan Inkuiri Pada Mata Pelajaran IPA Untuk Mengembangkan Karakter Siswa di SDN 01 Kota Bangun. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 20–46.

Ramadhani, R., Masrul, Nofriansyah, D., Abi Hamid, M., Sudarsana, I. K., Sahri, Simarmata, J., Safitri, M., & Suhelayanti. 2020. Belajar & Pembelajaran (Konsep & Pengembangan). Yayasan Kita Menulis.

Rukajat, A. 2018. Pendekatan Penelitian Kualitatif. Yogyakarta : CV BUDI UTAMA.

Salabi, A. S. 2020. Efektivitas Dalam Implementasi Kurikulum Sekolah. Education Achievement: Journal Of Science And Research, 1(1), 1–13.

Saputa, N., Zanthy, S. L., Gradini, E., Jahring, Rif’an, A., & Ardian. 2021. Penelitian Tindakan Kelas :Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Suardi, M. 2018. Belajar Dan Pembelajaran. Yogyakarta : CV BUDI UTAMA.

Sufiani, & Putra, A. T. A. 2021. Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pembelajaran PAI di SMPN 23 Konawe Selatan. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 12(1), 23.

Syam, N., Yulia, & H Mulyani, S. 2022. Penerapan Reward Dan Ice Breaking Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas III UPT SD Negeri 5 Arawa Kabupaten Sidenreng Rappang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 2125–2136.

Tuasalamony, K., Hatuwe, R. S. M., Susiati, Masniati, A., & Marasabessy, R. N. 2020. Pengembangan Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Negeri 5 Namlea. Pedagogy : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2), 81–91.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 12. 2012. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi.

Winahyu, T. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Guna Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS 2 SMA Negeri 1 Mojosari. Journal Pendidikan Sejarah, Vol. 4(1), 230–244.




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v10i1.3971

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Patrycian Dagin Rara, Rasmi Djabba, Ila Israwaty

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)