THE URGENCY OF TEACHING PRACTICES ON PROSPECTIVE TEACHERS’ TEACHING ABILITY

Rahmi Rahmawati, Eva Latipah, Ghulam Murtadlo

Abstract


Education is a kit for a person to free from the shackles of ignorance, poverty, and underdevelopment. Teachers are professional educators with the main task of educating, teaching, guiding, directing, training, assessing and evaluating students. Teaching practice is an effort to demonstrate the competence of prospective teachers in planning, carrying out learning and assessing the effectiveness of learning. This study aims to determine the urgency of teaching practice on the teaching abilities of prospective teachers. The research method is using literature study. The results of the study show that teaching practice is one of the most important, because practice means conducting real experiments and during the experiment a practitioner pays attention to the ongoing process until finally knowing something is lacking and then trying to fix it. Teaching practice is carried out as an implementation of improving the teaching and learning process in the classroom. Teaching practice is something urgent that must be carried out by every student teacher candidate, because it trains them so that they have the ability to demonstrate performance in real situations in learning activities in educational institutions in the future.

Keywords: The Urgency of Teaching Practice and Teaching Skills


Abstrak

Pendidikan menjadi wahana agar seseorang terbebas dari belenggu kebodohan, kemiskinan, maupun keterbelakangan. Guru adalah pendidik professional dengan tugas utama mendidik, mengajar, membimbing, mengarahkan, melatih, menilai, dan mengevaluasi peserta didik. Praktik mengajar merupakan suatu upaya yang menunjukkan kompetensi mahasiswa calon guru dalam merencanakan, melaksanakan pembelajaran hingga menilai efektivitas pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui urgensi praktik mengajar terhadap kemampuan mengajar mahasiswa calon guru. Metode penelitiannya yaitu menggunakan studi pustaka. Hasil penelitian menunjukkan bahwa praktik mengajar menjadi salah satu yang terpenting, karena praktik berarti melakukan percobaan yang bersifat nyata dan selama percobaan tersebut seorang praktikan memperhatikan proses yang berlangsung hingga akhirnya mengetahui kekurangan suatu hal kemudian berusaha memperbaikinya. Praktik mengajar dilakukan sebagai implementasi perbaikan proses belajar mengajar di kelas. Praktik mengajar merupakan sesuatu yang urgent yang harus dilaksanakan oleh setiap mahasiswa calon guru, karena hal tersebut melatihnya agar memiliki kemampuan memperagakan kinerja dalam situasi nyata dalam kegiatan pembelajaran di lembaga pendidikan kelak.

Kata Kunci: Urgensi Praktek Mengajar dan Keterampilan Mengajar

Full Text:

PDF

References


Achdiani, Y., & Rusliyani, D. A. (2017). Pengetahuan Keterampilan Dasar Mengajar dalam Menyiapkan Guru Sekolah Menengah Kejuruan. TEKNOBUGA: Jurnal Teknologi Busana Dan Boga, 5(2), 34–43.

Ananda, R. (2019). Perencanaan pembelajaran. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Anggreni, N. L. O. (2019). Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar Dapat ditingkatkan melalui Optimalisasi Penerapan Metode Diskusi Kelompok Kecil (Small Group Discussion). Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 201–208.

Apriani, L., Alpen, J., & Arismon, A. (2020). Tingkat percaya diri dan keterampilan micro teaching. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 1(1), 42–49.

Arsyad, J. (2017). Metode Perumpamaan Dalam Praktik Mengajar Rasulullah. NIZHAMIYAH, 7(1).

Dewanto, A. C. (2018). Efektivitas PPL untuk meningkatkan efikasi diri mengajar pada mahasiswa pendidikan matematika. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6(1), 1–9.

Elvianasti, M., Amirullah, G., & Pramudiani, P. (2019). PROFIL KEMAMPUAN MENGAJAR CALON GURU BIOLOGI PADA MATA KULIAH PKM (PEMBINAAN KOMPETENSI MENGAJAR). Jurnal Pembelajaran Biologi: Kajian Biologi Dan Pembelajarannya, 6(2), 90–98.

Firdaus, E., Gaspersz, S., Purba, S., Muharlisiani, L. T., & Yusuf, R. N. (2021). Keterampilan Dasar Guru. Yayasan Kita Menulis.

Gunawan, I. (2022). Metode Penelitian Kualitatif: teori dan praktik. Bumi Aksara.

Hamid, A. (2017). Guru Profesional. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 17(2), 274–285.

Jaya, F. (2019). Perencanaan Pembelajaran.

Krisnan. (2020). 4 Pengertian Metode Praktik Berdasarkan Pendapat Para Ahli.

KURNIAWA, M. A. (2018). Pandangan Hamka Terhadap Urgensi Pendidikan Islam dalam Kehidupan Manusia. UIN Raden Intan Lampung.

Kurniawan, A., & Masjudin, M. (2018). Pengembangan buku ajar microteaching berbasis praktik untuk meningkatkan keterampilan mengajar calon guru. Prosiding Seminar Nasional Pendidik Dan Pengembang Pendidikan Indonesia, 9–16.

Maarif, S., & Ermawati, I. R. (2022). PRAKTIK MENGAJAR. Feniks Muda Sejahtera.

Mansah, H., & Safitri, I. (2022). The Effectiveness of Improving Student Mathematics Literacy Through The Use of The Facebook Application. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(1), 683–693. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v11i1.4743

Meha, A. M., & Bullu, N. I. (2021). Hubungan Kesiapan Mengajar Dan Proses Praktik Pengalaman Lapangan Dengan Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Pendidikan Biologi. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 412–420.

Rhamayanti, Y. (2018). Pentingnya Keterampilan Dasar Mengajar bagi Mahasiswa Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Prodi Pendidikan Matematika. EKSAKTA Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 3(1), 65–72.

Rijali, A. (2019). Analisis data kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81–95.

Safitri, I., Chastanti, I., Hasibuan, lily R., Rohana, Sujarwo, Irmayanti, & Nasution, H. F. (2022). Teachers’ readiness in the implementation of online learning during COVID-19 pandemic. International Journal of Evaluation and Research in Education, 1082–1089. https://doi.org/http://doi.org/10.11591/ijere.v11i3.22463

Sutisnawati, A. (2017). Analisis keterampilan dasar mengajar mahasiswa calon guru sekolah dasar. Mimbar Pendidikan Dasar, 8(1), 15–24.




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v10i1.4006

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Rahmi Rahmawati, Eva Latipah, Ghulam Murtadlo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)