DEVELOPMENT OF TEACHING MATERIALS WITH ELICITING ACTIVITIES MODELS BASED ON ETHNOMATHEMATICS TO IMPROVE MATHEMATICAL LITERACY ABILITY

Yohanes Jefrianus Kehi, Maria Naimnule

Abstract


This research is a development research (R & D) which aims to produce a mathematics teaching material with ethnomathematics-based eliciting activities. The method used in this study is a development research method with five stages as follows: (1) Preliminary Investigation, (2) Design, (3) Realization/Construction, (4) Test -Evaluation and Revision (Test, Evaluation and Revision) and (5) Implementation (Implementation) but in this study, development was only carried out up to the first 4 stages because the implementation stage required a long process and time. The results of the validation of teaching materials and other tools by mathematicians and media experts show an average score of 4.46 which is classified as very good. and students, then a trial was carried out to see the effectiveness of learning through a mathematical literacy ability test where the results showed an average completeness of 80.25% in the good category. The conclusion of this study is that mathematics teaching materials using the eliciting activities model based on ethnomathematics are categorized as good and appropriate for use in teaching mathematics in junior high schools.

Keywords: teaching materials, eliciting activities models, ethnomathematics, mathematical literacy skills

 

Abstrak

Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan (R & D) yang bertujuan untuk menghasilkan suatu bahan ajar matematika dengan eliciting actvities berbasis etnomatematika. Metode yang digunakan dalam penelitian ini merupakan metode penelitian pengembangan dengan lima tahapan sebagai berikut: (1) investigasi awal (Preliminary Investigation), (2) Perancangan (Design), (3) Realisasi/Konstruksi (Realization/Construction), (4) Tes-Evaluasi dan Revisi (Test, Evaluation and Revision) dan (5) Implementasi (Implementation) namun Pada penelitian ini, pengembangan hanya dilakukan sampai pada 4 tahapan awal karena pada tahap implementasi memerlukan proses dan waktu yang cukup lama. Hasil validasi bahan ajar beserta perangkat lainnya oleh ahli matematika dan ahli media menunjukkan rata-rata skor 4,46 yang tergolong dalam kategori sangat baik, hasil uji coba kepraktisan bahan ajar dan perangkat lainnya menunjukkan bahwa semuanya dalam kategori praktis hal ini ditunjukkan melalui data aktivitas guru dan siswa, selanjutnya dilakukan uji coba untuk melihat keefektifan pembelajaran melalui tes kemampuan literasi matematika dimana hasil menunjukkan rata-rata ketuntasan 80,25% dengan kategori baik. Kesimpulan dari penelitian ini adalah bahan ajar matematika dengan model eliciting activities berbasis etnomatematika dikategorikan baik dan layak untuk digunakan dalam pembelajaran matematika di sekolah menengah pertama.

Kata Kunci: Bahan Ajar, Model Eliciting Activities, Etnomatematika, Kemampuan Literasi Matematika


Full Text:

PDF

References


Alangui, W.V. (2016). Role of Ethnomathematics in Mathematics Education. In M. Rosa, U. D’Ambrosio, D. Orey, L. Shirley, W. Alangui, & M. Gavarrete, Current and Future Perspectives of Ethnomathematics as a Program (pp. 31-37). Hamburg: Springer.

Desi, S., Irpan, M., Naimah. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Bernuansa Etnomatematika Pada Tingkat Sekolah Dasar Dengan Satuan Hitung Tidak Baku Khas Banyumas. Jurnal Eduscience (JES). 9(1)

Dzulfikar, A., Asikin, M., & Hendikawati, P. (2012). Keefektifan Problem Based Learning Dan Model Eliciting Activities Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Unnes Journal of Mathematics Education, 1(1).

Fadila D. R & Marsigit. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Prestasi Dan Motivasi Belajar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika 6(6), 69 – 76.

Gazali, R Y., 2016. Pengembangan Bahan Ajar Matematika untuk Siswa SMP Berdasarkan Teori Belajar Ausubel. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika. 11(2). pp.182-192.

Hendriana, H., & Sumarmo, U. (2014). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Ibda, H. (2018). “Penguatan Literasi Baru Pada Guru Madrasah Ibtidaiyah Dalam Menjawab Tantangan Era Revolusi Industri 4.0â€. Journal of Research and Thought of Islamic Education. 1 (1). 1–21.

Jarnawi A. D & Revina P. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Etnomatematika Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Menengah Pertama. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika). 2 (1) Hal. 133 – 150

Lakapu, M., Fernandez, A. J., Djong, K. D., Fernandez, M., & Gawa, M. G. M. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Etnomatematika Materi Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel. Figma Jurnal Pendidikan, 4(1), 50-55.

OECD. (2016). Result in Focus. OECD Publishing.

Plomp, Tj. 1997. Educational Design: Introduction. From Tjeerd Plomp (eds). Educational & Training System Design: Introduction. Design of Education and Training (in Dutch).Utrecht (the Netherlands): Lemma. Netherland.Faculty of Educational Science and Technology, University of Twente.

Rochmad., 2012. Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Jurnal Kreano. 3(1). pp.59-72.

Siregar, S. H. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Dengan Model Eliciting Activities Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi dan Disposisi matematis Siswa SMA Negeri 1 Lubuk Pakam (Doctoral dissertation, UNIMED).

Stacey, K. (2011). “The PISA View of Mathematical Literacy in Indonesiaâ€. Journal of Matematics Education. 2 (2). 95 – 126.

Utami, R. E., Nugroho, A. A., Dwijayanti, I., & Sukarno, A. (2018). Pengembangan e-modul berbasis etnomatematika untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(2), 268-283.

Yohanes, K., Zaenuri, M., & Budi, W. (2019). Kontribusi etnomatematika sebagai masalah kontekstual dalam mengembangkan literasi matematika. In PRISMA: Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 190-196).

Zaenuri, Z., & Dwidayanti, N. (2018, February). Menggali etnomatematika: Matematika sebagai produk budaya. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 1, pp. 471-476).

Zhang, W., & Zhang, Q. (2010). Ethnomathematics and Its Integration Within The Mathematics Curriculum. Journal of Mathematics Education , 151-157.




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v10i1.4013

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Yohanes Jefrianus Kehi, Maria Naimnule

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)