THE DEVELOPMENT OF MOBILE LEARNING INTERACTIVE MEDIA IN DISCRETE MATHEMATICS COURSE OF SEMESTER V STUDENTS

Dita Yuzianah

Abstract


This study aims to develop mobile learning interactive media in fifth-semester students' discrete mathematics courses to motivate students in learning discrete mathematics material via mobile phones anywhere and anytime. The population in this study were all mathematics education students at Universitas Muhammadiyah Purworejo and the sample in this study were fifth-semester students. The subjects of this study were VB semester students, totaling 30 students of the mathematics education study program Universitas Muhammadiyah Purworejo for broad trial and VA semester for trials limited to 7 students. This type of research is developed with the ADDIE stages, Design, Development, Implementation, Evaluation, and feedback. The results of this study show that interactive mobile learning media in discrete mathematics courses for fifth-semester students is feasible to use. This can be seen from the validity test, both material and media validity is stated to be very feasible, practicality reaches a value of 3.70 which is stated to be very practical, and in terms of effectiveness 80% of students meet the predetermined minimum value of 75.

Keywords: interactive media, mobile learning, discrete mathematics courses

 

Abstrak

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan media interaktif mobile learning pada matakuliah matematika diskret mahasiswa semester V sehingga mahasiswa dapat belajar materi matematika diskret melalui handphone dimanapun dan kapanpun. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa semester VB yang berjumlah 30 mahasiswa program studi pendidikan matematika Universitas Muhammadiyah Purworejo untuk uji coba luas dan semester VA untuk uji coba terbatas yang berjumlah 7 mahasiswa. Jenis penelitian adalah pengembangan dengan tahapan ADDIE yaitu Analysis (Analisis), Design (Desain/perancangan), Development (Pengembangan), Implementation (Implementasi/ eksekusi), Evaluation (Evaluasi/ umpan balik). Hasil penelitian ini menunjukan Media interaktif mobile learning pada matakuliah matematika diskret mahasiswa semester V layak digunakan ini terlihat dari uji validitas baik validitas materi maupun media dinyatakan sangat layak, kepraktisan mencapai nilai 3,70 yang dinyatakan sangat praktis, dan dari segi ke efektifan 80% mahasiswa memenuhi nilai minimalyang suda ditentukan yaitu 75

Kata kunci: media interaktif, mobile learning, matematika diskret


Full Text:

PDF

References


Adam, S., & Syastra, M. T. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. CBIS Journal, 3(2), 78–90.

Agustin, E., & Wintarti, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android pada Materi Pola Bilangan. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 7(1), 2–10.

Ariputri, G.A, & S. (2015). Peningkatan Hasil Belajar English Listening Skill dengan Menggunakan Aplikasi “Smarty Way†Berbasis Android. Edu Komputika Journal, 2(1), 38–47.

Arsyad, A. (2010). Media Pembelajaran.

Azhari. (2015). Peran Media Pendidikan dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Siswa Madrasah. Jurnal Ilmiah Didaktika, 16(1), 43–60.

Edi Sunjayanto Masykuri, I., Ike Nugraeni, J. Kumar. (2022). Performing Discourse Student’s Skill by Using Video. In Islam, Media, and Education in Digital Era (pp. 336–319). Taylor and Francis.

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 4(1), 104–117.

Harahap, RD. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Siklus Belajar (Learning Cycle) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas Viii Smp N 1 Silangkitang. Jurnal Eduscience. DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v5i2.938

Lestari, A. S. (2013). Pembelajaran Multimedia. Jurnal Al-Ta’dib, 6(2), 84–98.

Lestari, N. D., Ariani. S.R, & A. (2014). Pengaruh Pembelajaran Kimia menggunakan Metode Student Teams Achievment Divisions (STAD) dan Team Assisted Individualization (TAI) Dilengkapi Media Animasi Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Asam Basa kelas XI Semester Ganjil SMK Sekti Gemolong. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 115–124.

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasi dalam Pembelajaram). Jurnal Pemikiran Islam, 37(1), 27–33.

Majid, A. (2012). Mobile Learning (online). Http://Jurnal.Upi.Edu/File/Mobile_Learning_ok.Pdf.

Mulyatiningsih, E. (2014). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. alfabeta.

Nusaibah, N., & Murdiyani, N. M. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia pada Materi Lingkaran untuk Siswa Kelas VIII SMP. Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY.

Parapi, J. M. O., Maesaroh, L. I., Basuki, B., & Masykuri, E. S. (2020). Virtual education: A brief overview of its role in the current educational system. Scripta: English Department Journal, 7(1), 8–11.

Putri, I. P., & Sibuea, A. M. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Mata Pelajaran Fisika. Jurnal Teknologi Informasi & Informasi Dalam Pendidikan, 1(2), 145–155.

Riwayani, S., Harahap RD. (2022). Does Blended Learning Improve Student’s Learning Independence during the Covid-19 Pandemic? Evidence from a Labuhanbatu University, North Sumatera. Jurnal Kependidikan. DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v8i1.4509

Saluky. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Web Dengan Menggunakan Wordpress. EduMa, 5(1), 80–90.

Saputra, A., Harahap RD. (2022). An Analysis of Student Learning Challenges in Elementary School Science Subject. Jurnal Kependidikan. DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v8i1.4508

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. alfabeta.

Sunjayanto Masykuri, E. (2022). Technology effect of EFL Listening Comprehension to Teaching during Pandemic. Journal of English Teaching and Learning Issues, 5(1). https://doi.org/DOI: 10.21043/jetli.v5i1.13913

Ying, C. L., Osman, S., Kurniati, D., Masykuri, E. S., Kumar, J. A., & Hanri, C. (2020). Difficulties that Students Face when Learning Algebraic Problem-Solving. Universal Journal of Educational Research, 8(11), 5405–5413.




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v10i1.4106

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dita Yuzianah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)