DIFFERENCES IN STUDENTS' ABILITY TO RECEIVE AND PROCESS INFORMATION ON EDUCATIONAL STATISTICS COURSES

Shafira Zahra Nur Ghifari, Zahid Mubarok, Sutisna Sutisna

Abstract


The ability to receive and process information is included in cognitive abilities. This ability is a basic ability that everyone should have well because almost every day human life is surrounded by information. However, not all individuals can immediately understand the information provided to them, including students. For this reason, this study aims to find out how students' abilities in receiving and processing information in educational statistics courses. In addition, it is also to find out what causes differences in students' abilities in receiving and processing information in educational statistics courses. The method used is a qualitative method with a grounded theory approach. Data collection was carried out by observing, filling out questionnaires, and documentation. The research was conducted in Class PAI 5E FAI UIKA Bogor. The results showed that student's ability to receive and process information in educational statistics courses was quite good. This can be seen from the results of student learning which shows that the average is at A-B grades. The causes of differences in student abilities in receiving and processing information on educational statistics courses are caused by 3 things, namely interest and motivation to learn, focus on learning, and supporting facilities in learning these courses.

Keywords: cognitive ability; learning outcomes; educational statistics

 

Abstrak

Kemampuan menerima dan mengolah informasi termasuk dalam kemampuan kognitif. Kemampuan ini merupakan kemampuan dasar yang seharusnya dimiliki setiap orang dengan baik karena hampir setiap hari kehidupan manusia dikelilingi dengan adanya informasi. Akan tetapi tidak semua individu bisa langsung memahami informasi yang diberikan kepada mereka termasuk mahasiswa. Untuk itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana kemampuan mahasiswa dalam menerima dan mengolah informasi mata kuliah statistika pendidikan. Selain itu juga untuk mengetahui apa penyebab perbedaan kemampuan mahasiswa dalam menerima dan mengolah informasi mata kuliah statistika pendidikan. Metode yang digunakan yaitu metode kualitatif dengan pendekatan grounded theory. Pengambilan data dilakukan dengan melakukan observasi, pengisian kuesioner, dan dokumentasi. Penelitian dilakukan di Kelas PAI 5E FAI UIKA Bogor. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan mahasiswa dalam menerima dan mengolah informasi mata kuliah statistika pendidikan dapat dikatakan cukup baik. Hal ini dapat dilihat dari hasil belajar mahasiswa yang menunjukkan rata-rata berada pada nilai A-B. Adapun penyebab perbedaan kemampuan mahasiswa dalam menerima dan mengolah informasi mata kuliah statistika pendidikan disebabkan oleh 3 hal yaitu minat dan motivasi belajar, fokus belajar, serta fasilitas penunjang dalam pembelajaran mata kuliah tersebut.

Kata kunci:Kemampuan kognitif, hasil belajar, statistika pendidikan


Full Text:

PDF

References


Al-Sheikh, A. b. (2004). Tafsir Ibnu Katsir Jilid 1. Bogor: Pustaka Imam Asy-Syafi'i.

Asmin. (2011). Konsep Dan Metode Pembelajaran Untuk Orang Dewasa (Andragogi). Jurnal Unimed Medan, 1(1), 1–18. psikologinet.com

Budiwan, J. (2018). Pendidikan Orang Dewasa (Andragogy). Qalamuna, 10(2), 107–135.

Daryanto & Tarno, H. (2017). Pendidikan Orang Dewasa (Cetakan I). Gava Media.

Fatimah Ibda. (2015). Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektualita, 3(1), 27–37. https://media.neliti.com/media/publications/242904-perkembangan-kognitif-teori-jean-piaget-48e0bd89.pdf

Hermawan, A. (2014). Konsep Belajar dan Pembelajaran Menurut Al-Ghazali. Jurnal Qathruna, 1(1), 84–98. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/qathruna/article/view/247

Hurlock, E. B. (1991). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Ibn, U., Bogor, K., Ibn, U., & Bogor, K. (2018). Pedoman Akademik UIKA Bogor Tahun 2018.

Mubarok, Z., & Sutarto. (2019). Pendidikan Kewirausahaan dan Kemandirian Anak. Bogor: Pustaka Amma Alamia.

Muvid, M. B. (2020). Konsep Pendidikan Agama Islam Dalam Tinjauan Hadits (Studi Analisis Tentang Hadits-Hadits Pendidikan). Tarbawiyah Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 1. https://doi.org/10.32332/tarbawiyah.v4i1.1733

Pesha, I. N. (2021). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Masagi Inspiration.

Prastiwi, E., & Vera, I. (2022). Penyesuaian Diri Mahasiswa Baru IAIN Surakarta Dalam Menempuh Pembelajaran Online di Tahun Pertama Perkuliahan Selama Pandemi Covid-19 Enis. Indonesian Journal of Islamic Psychology, 4(1)), 1–18.

Pujiyanto, H., & Sulistiyowati, W. (2016). Analisa Pengaruh Fokus Belajar, Aktivitas Belajar dan Intleektual Bagi Mahasiswa Aktif terhadap Prestasi Belajar dengan Menggunakan Metode SEM. Jurnal Humaniora, 62-66.

Rafiqa. (2015). 160 TEORI PENGOLAHAN INFORMASI: PERSPEKTIF PENDIDIKAN Oleh: Rafiqa Abctract. 160–171.

Rahayu, W. D., Hendriana, H., & Fatimah, S. (2020). Perilaku Membolos Peserta Didik Ditinjau Dari Faktor-Faktor Yang Melatarbelakanginya. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 3(3), 99–106.

Rahman, M. L. (2016). Konsep Belajar Menurut Islam. Jakarta: Lentera Hati Konsep Belajar Menurut Pandangan IslamJurnal Ulul Albab, 24(2), 230–250.

Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 79. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8108

Setyani, M. R., & Ismah. (2018). Analisis Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Dalam Proses Pembelajaran Matematika Ditinjau Dari Hasil Belajar. Pendidikan Matematika, 01, 73–84.

Sutranita, L. (2022). Penggunaan Supervisi Klinis dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Menggunakan Model Pembelajaran Inovatif di SD Negeri 192/IX Simpang Setiti. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 3509–3517. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3418%0Ahttps://jptam.org/index.php/jptam/article/download/3418/2912

Syah, M. (2018). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Turhusna, D., & Solatun, S. (2020). Perbedaan Individu dalam Proses Pembelajaran. As-Sabiqun, 2(1), 18–42. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v2i1.613




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v10i1.4115

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Shafira Zahra Nur Ghifari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)