APPLICATION OF TEAM GAMES TOURNAMENTS TO INTEREST IN LEARNING MIDDLE SCHOOL STUDENTS

Nur Mala Hayati

Abstract


In the era of globalization, juvenile delinquency is increasing. One reason is the low awareness of religion. Teachers as educators can suppress juvenile delinquency by increasing students' interest to learn PAI (Islamic Religious Education). In school learning activities, educators can choose a variety of methods, one of which is the TGT (Team Games Tournament). This study aims to determine a significant increase between students' learning interest that is applied and that is not applied to the TGT learning model for class IX SMPN 2 Cipanas. This research method is a quasi-experimental design and pre-test and post-test groups. Data collection techniques using questionnaires and documentation. The results of the data show t_count = 3.824 and t_table = 2.042 with a significance of 0.000 <0.005 which is the result of the t-test. the conclusion of the results of the hypothesis test is accepted "There is an effect of implementing team games tournaments on student learning interest in PAI class IX at SMP Negeri 2 Cipanas

Keywords: team games tournament; interest to learn; Islamic education

Abstrak

Kenakalan remaja (siswa) yang semakin meningkat adalah salah satu penyebab rendahnya kesadaran beragama. Guru sebagai pendidik dapat menekan kenakalan remaja dengan menumbuhkan minat belajar PAI (Pendidikan Agama Islam) siswa. Kegiatan pembelajaran di lingkungan sekolah, pendidik dapat memilih metode bervariasi salah satunya adalah TGT (Team Games Tournament). Penelitian ini bertujuan mengetahui peningkatan yang signifikan antara minat belajar siswa yang diterapkan dan tidak diterapkan model pembelajaran TGT kelas IX SMPN 2 Cipanas. Metode penelitian ini merupakan quasi eksperimental dan desain rancangan kelompok pra dan pasca uji. Teknik pengumpulan data menggunakan angket dan dokumentasi. Hasil data menunjukan = 3,824 dan = 2,042 dengan signifikansi 0,000 < 0,005 merupakan hasil uji-t. kesimpulan hasil uji hipotesis diterima “Terdapat pengaruh penerapan team games tournament terhadap minat belajar siswa pada mata pelajaran PAI kelas IX SMP Negeri 2 Cipanas

Kata Kunci: team games tournament; minat belajar; pendidikan agama Islam


Full Text:

PDF

References


Armidi, Ni L S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VI SD. Journal Of Education Action Research. 6 (2). 214-220.

Asfiati, (2020). Visualisasi dan Virtualisasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Versi Program Merdeka Belajar Dalam Tiga Era (Revolusi Industri 5.0, Era Pandemi Covid-19 dan Era New Normal). Jakarta: Kencana.

Fatirani, Herneta. (2022). Pembelajaran Kooperatif TIpe Jigsaw Pada Sistem Ekskresi Manusia. NTB: P4I.

Fey. (2020, 28 Desember). 93 Persen Siswi Depok Seks Pranikah, Komnas Soroti Pendidikan. CNN Indonesia. https://www.cnnindonesia.com/nasional/20201228143258-20-587007/93-persen-siswi-depok-seks-pranikah-komnas-soroti-pendidikan.

Hariyanti, Agus. (2019) Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT) dan Jigsaw Melalui Pemdekatan Saintifik. Yogyakarta: Penerbit Deepublish.

Lestari, Endang P. (2023). Model Pembelajaran Think Pair Share Solusi Menumbuhkan Keberanian Berpendapat. NTB: P4I.

Octavia, Shilphy A. (2020). Motivasi Belajar Dalam Perkembangan Remaja. Yogyakarta: Deepublish.

Panjaitan, Maru Mary J. (2022). Tipe-tipe Model Pembelajaran Kooperatif. -: Yayasan Kita Menulis.

Pesha, Indry N Y. (2021). Materi Perkuliahan Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Masagi Inspiration.

Reski, Niko. (2020). Tingkat Minat Belajar Siswa Kelas IX SMPN 11 Kota Sungai Penuh. Jurnal Inovasi Penelitian, 1 (11) : 2485 – 2490. https://stp-mataram.e-journal.id/JIP/article/view/496/421

Rohmad Widodo, dkk. (2019). Pengantar Pendidikan. Malang: Universitas Muhammadiyah.

Sugiata, I Wayan, (2018). Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT) Untuk meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia. 2 (2). 78-87

Suryadi, Rudi A. (2018). Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Penerbit Deepublish.

Utami, Dian. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Team Games Tournament Terhadap Minat Belajar Geografi Siswa SMA. Jurnal Swarnabhumi. 3 (2). 81-88.

Zainuddin, dkk. (2018). Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Deepublish.

Zulkufli, dkk. (2022). Konsep Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam. Yogyakarta: Penerbit Deepublish.




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v11i1.4138

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nur Mala Hayati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)