THE EFFECT OF THE APPLICATION OF TEAM GAMES TOURNAMENT ON PAI LEARNING INTEREST IN SMP NEGERI 2 CIPANAS CIANJUR

Nur Mala Hayati, Muhyani Muhyani, Sutisna Sutisna

Abstract


In the era of globalization, juvenile delinquency is increasing. One reason is the low awareness of religion. Teachers as educators can suppress juvenile delinquency by increasing students' interest to learn PAI (Islamic Religious Education). In school learning activities, educators can choose a variety of methods, one of which is the TGT (Team Games Tournament). This study aims to determine a significant increase between students' learning interest that is applied and that is not applied to the TGT learning model for class IX SMPN 2 Cipanas. This research method is a quasi-experimental design and pre-test and post-test groups. Data collection techniques using questionnaires and documentation. The results of the data show t_count = 3.824 and t_table = 2.042 with a significance of 0.000 <0.005 which is the result of the t-test. the conclusion of the results of the hypothesis test is accepted "There is an effect of implementing team games tournaments on student learning interest in PAI class IX at SMP Negeri 2 Cipanas

Keywords: team games tournament; interest to learn; Islamic education


Abstrak

Kenakalan remaja (siswa) yang semakin meningkat adalah salah satu penyebab rendahnya kesadaran beragama. Guru sebagai pendidik dapat menekan kenakalan remaja dengan menumbuhkan minat belajar PAI (Pendidikan Agama Islam) siswa. Kegiatan pembelajaran di lingkungan sekolah, pendidik dapat memilih metode bervariasi salah satunya adalah TGT (Team Games Tournament). Penelitian ini bertujuan mengetahui peningkatan yang signifikan antara minat belajar siswa yang diterapkan dan tidak diterapkan model pembelajaran TGT kelas IX SMPN 2 Cipanas. Metode penelitian ini merupakan quasi eksperimental dan desain rancangan kelompok pra dan pasca uji. Teknik pengumpulan data menggunakan angket dan dokumentasi. Hasil data menunjukan = 3,824 dan = 2,042 dengan signifikansi 0,000 < 0,005 merupakan hasil uji-t. kesimpulan hasil uji hipotesis diterima “Terdapat pengaruh penerapan team games tournament terhadap minat belajar siswa pada mata pelajaran PAI kelas IX SMP Negeri 2 Cipanas

Kata Kunci: team games tournament, minat belajar, pendidikan agama Islam


Full Text:

PDF

References


Dr. Hj. Asfiati, S. A. M. P. (2020). Visualisasi Dan Virtualisasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Prenada Media. https://books.google.co.id/books?id=1ukREAAAQBAJ

Fatirani, H. (2022). PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW PADA SISTEM EKSKRESI MANUSIA. Penerbit P4I. https://books.google.co.id/books?id=rBx9EAAAQBAJ

Halid Hanafi, L. A. Z. (2018). Ilmu Pendidikan Islam. Deepublish. https://books.google.co.id/books?id=zIOYDwAAQBAJ

Harianja, J. K., Subakti, H., Avicenna, A., Rambe, S. A., Hasan, M., Ramadhani, Y. R., Sartika, S. H., Nirbita, B. N., Chamidah, D., & Rahmawati, I. (2022). Tipe-Tipe Model Pembelajaran Kooperatif. Yayasan Kita Menulis.

Harahap, RD. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Siklus Belajar (Learning Cycle) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas Viii Smp N 1 Silangkitang. Jurnal Eduscience. DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v5i2.938

Hariyanto, A. (2019). Teams Games Tournament (TGT) Dan Jigsaw Melalui Pendekatan saintifik. Yogyakarta: Deepublish.

Lestari, E. P., & M. Hidayat, M. M. S. R. P. M. (2023). Model Pembelajaran Think Pair Share Solusi Menumbuhkan Keberanian Berpendapat. Penerbit P4I. https://books.google.co.id/books?id=NzmoEAAAQBAJ

Octavia, S. A. (2020). Motivasi Belajar Dalam Perkembangan Remaja. Deepublish. https://books.google.co.id/books?id=QmrSDwAAQBAJ

Pesha, I. N. Y. (2021). Materi Perkuliahan Ilmu Pendidikan Islam (R. Aripin & M. Bajri (eds.); 1st ed.). Masagi Inspiration.

Riwayani, S., Harahap, RD. (2022). Does Blended Learning Improve Student’s Learning dependence during the Covid-19 Pandemic? Evidence from a Labuhanbatu University, North Sumatera. : Jurnal Kependidikan. 8 (1), DOI: https://doi.org/10.33394/jk.v8i1.4509

Suryadi, R. A. (2018). Ilmu Pendidikan Islam. Deepublish. https://books.google.co.id/books?id=OC5aDwAAQBAJ

Utami, D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament Terhadap Minat Belajar Geografi Siswa Sma. JURNAL SWARNABHUMI : Jurnal Geografi Dan Pembelajaran Geografi, 3(2), 81. https://doi.org/10.31851/swarnabhumi.v3i2.2597

Zulkifli, S. P. I. M. P. C. P. H., Imam Hanafie, S. A. M. A., Akhmad Riadi, S. P. I. M. P. I., Fauzi, M. L., & Mahfud Ifendi, M. P. I. (2022). Konsep Dasar Pengajaran & Pembelajaran Pendidikan Islam. Deepublish. https://books.google.co.id/books?id=XzCgEAAAQBAJ




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v10i1.4140

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Nur Mala Hayati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)