EXPLORATION OF ETHNOMATHEMATICS AS A LEARNING RESOURCE IN CULINARY TOURISM KAMU MARKET

Ulfa Annisa Lubis, Nur Rahmi Rizqi, Israq Maharani

Abstract


Ethnomathematics is a culture-based learning concept in the context of mathematics. The presence of mathematics with cultural nuances will make a major contribution to learning mathematics. The purpose of this study is to identify and describe mathematical objects and concepts found in Malay culture at the Kamu market. This type of research is qualitative research with ethnographic methods. Data analysis techniques used are literacy studies, observation, interviews, and documentation. The results showed that the culture at Kamu market has various ethnomathematics concepts found in traditional cakes from various regions such as Katimus cakes, Gadong cakes, Dangai cakes, Karas cakes, Lapet cakes, and Putu Bambu cakes. The mathematical concepts found are geometric shapes such as rectangles, spheres, cuboids, isosceles triangles, quadrilateral pyramids, and cylinders. This ethnomathematics exploration can be used as a learning medium that is expected to help and add insight into understanding the concepts of flat shapes and geometric shapes in learning mathematics.

Keywords: ethnomatematics; culture; geomtery

Abstrak

Etnomatematika merupakan konsep pembelajaran berbasis budaya dalam konteks matematika. Kehadiran matematika yang bernuansa budaya akan memberikan kontribusi besar dalam pembelajaran matematika. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi dan mendeskripsikan objek dan konsep matematis yang terdapat pada budaya Melayu di pasar Kamu. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan metode etnografi. Teknik analisis data yang digunakan adalah studi literasi, observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa budaya di pasar Kamu memiliki berbagai konsep etnomatematika yang terdapat pada kue tradisional dari berbagai daerah seperti kue Katimus, kue Gadong, kue Dangai, kue Karas, kue Lapet, dan kue Putu Bambu. Konsep matematika yang ditemukan adalah bentuk-bentuk bangun geometri seperti persegi panjang, bola, balok, segitiga sama kaki, limas segiempat, dan tabung. Eksplorasi etnomatematika ini dapat digunakan sebagai media pembelajaran yang diharapkan dapat membantu dan menambah wawasan dalam memahami konsep bangun datar dan bangun ruang dalam pembelajaran matematika.

Kata Kunci: etnomatematika; budaya; geometri

Full Text:

PDF

References


Astuti, Copriady, J., & Firdaus, L. N. (2023). Etnomatematika dalam Pandangan Aliran Filsafat Esensialisme. Jurnal Filsafat Indonesia, 6(1), 1–9.

Dalimunthe, R. R., Sasongko, D. F., & Rofiki, I. (2022). Etnomatematika pada Kue Tradisional Asahan Sebagai Sumber Belajar Matematika. Galois: Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 1(1), 17–26.

Diniyati, I. A., Ekadiarsi, A. N., Herdianti, I. A. H., Amelia, T., & Wahidin, W. (2022). Etnomatematika: Konsep Matematika pada Kue Lebaran. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 247–256.

Fatmahanik, U. (2019). Pembelajaran Matematika dalam Kebudayaan Reog Ponorogo (Kajian Ethnomathematics). In Proceeding: International Conference on Islamic Studies (ICIS) IAIN Ponorogo, 10(3), pp.285-299.

Fauzi, I., & Arisetyawan, A. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Materi Geometri di Sekolah Dasar. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 9(2), 27–35.

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c). Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 2(1), 23–30.

Natsir, I., Suryani, D. R., & Nur’aini, K. D. (2023). Profil Kemampuan Dasar Matematika Siswa Smp Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Matematika Unpatti, 4(1), 10–15.

Putra, A. P. (2022). Peran Etnomatematika Dalam Konsep Dasar Pembelajaran Matematika. Intersections, 7(2), 1–9.

Ruseffendi, H. E. T. (2020). Perkembangan Pendidikan Matematika. Jakarta: Universitas Tebuka.

Sari, M. P., Wijaya, A. K., Hidayatullah, B., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Penggunaan Metode Etnografi dalam Penelitian Sosial. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 3(1), 84–90.

Sidiq, R., Najuah, Lukitoyo, P., & S. (2019). S. belajar mengajar sejarah: M. guru sukses. M. Y. K. M. (2019). Strategi belajar mengajar sejarah: Menjadi guru sukses. Medan: Yayasan Kita Menulis. New York: NC State University, 7(2), 17–25.

Suharjana, A., Markaban, & H. (2009). G. D. dan R. di S. S. P. M. (2019). Geometri Datar dan Ruang di SD. Sleman: PPPPTK Matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 45–57.

Wahyuni, S. (2023). Analisis Kesulitan Siswa Pada Mata Pelajaran Transformasi Geometri Dalam Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematika Siswa. Journal Mathematics Education Sigma [Jmes], 4(1), 55–62.




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v10i2.4557

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ulfa Annisa Lubis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)