DEVELOPMENT OF PROBLEM-BASED LEARNING-BASED MATHEMATICS WITH THE ASSISTANCE OF GEOGEBRA APPLICATIONS TO IMPROVE STUDENTS' MATHEMATICAL CONCEPTS UNDERSTANDING ABILITY

Najwah Rokan, Putri Elmania, Feri Gunawan Sihombing, Asiatul Mardiah Hasibuan, Nur Rahmi Rizqi

Abstract


This research is a development research (R & D) that aims to improve students' ability to understand mathematical concepts with learning media assisted by problem-based learning geogebra applications.  The benefit of this research is that students can foster their learning interest in learning mathematics with the help of geogebra application technology so that students can be active in learning and think logically and broadly. This research uses a development research method with a "Four-D Model" or 4-D model which includes four stagesof development, namely: define, design, develop and disseminate. a process to develop and validate a product (Sugiyono, 2019: 394). Meanwhile, according to Sariani, the results of learning media development explained geogebra-assisted learning materials, lesson implementation plans (RPP), teacher books (BG), student books (BS), group worksheets (LKK), concept comprehension ability test instruments, and mathematical disposition questionnaires. Out of 38 students, 5 students were incomplete with a completeness rate of 20% and 33 students were incomplete with a completeness rate of 80%. For students who are more motivated, have a deeper understanding, and have better math skills. Development instrument reaction form sheets, learning program drafts, and student works Student questionnaires and knowledge tests of mathematical concepts are also given on stage. Once the production and assessment of teaching materials and mathematical instruments is complete, validators will proceed to validate previously discontinued instruction, math, and instrumentation use evaluation sheets. Student answer questionnaires and worksheets using learning media such as GeoGebra were used to assess students' understanding of mathematical topics at intervals 2.5–M–3.5 with valid categories.

Keywords: Geogebra, Problem Based Learning , Understand Mathematical Concepts

 

Abstrak

Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan (R&D) yang bertujuan untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa dengan media pembelajaran berbantuan aplikasi geogebra berbasis problem based learning. Manfaat penelitian ini adalah agar siswa dapat menumbuhkan minat belajar meraka dalam pembelajaran matematika dengan bantuan teknologi aplikasi geogebra agar siswa dapat aktif dalam pembelajaran dan berfikir logis serta luas.  Penelitian ini menggunakan metode penelitian pengembangan dengan “Four-D Model†atau model 4-D yang meliputi empat tahap pengembangan yaitu: define (pendefinisian), design (perancangan), develop (pengembangan) dan disseminate (penyebaran). suatu proses untuk mengembangkan dan memvalidasi suatu produk (Sugiyono, 2019). Sedangkan menurut Sariani, , Hasil Pengembangan Media Pembelajaran Dijelaskan materi pembelajaran berbantuan geogebra, rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP), buku guru (BG), buku siswa (BS), lembar kerja kelompok (LKK), instrumen tes kemampuan pemahaman konsep, dan angket disposisi matematis. Bahwa dari 38 siswa, 5 siswa tidak tuntas dengan tingkat ketuntasan 20% dan 33 siswa tidak tuntas dengan tingkat ketuntasan 80%. Untuk siswa yang lebih termotivasi, memiliki pemahaman yang lebih dalam, dan memiliki kemampuan matematika yang lebih baik. Lembar formulir reaksi instrumen pengembangan, draf program pembelajaran, dan karya siswa Kuesioner siswa dan tes pengetahuan konsep matematika juga diberikan di atas panggung. Setelah produksi dan penilaian bahan ajar dan instrumen matematika selesai, validator akan melanjutkan untuk memvalidasi lembar evaluasi penggunaan instruksi, matematika, dan instrumentasi yang sebelumnya dihentikan. Angket jawaban siswa dan lembar kerja menggunakan media pembelajaran seperti GeoGebra digunakan untuk menilai pemahaman siswa terhadap topik matematika pada interval 2,5–M–3,5 dengan kategori valid.

Kata Kunci: Geogebra, Problem Based Learning, Pemahaman Konsep Matematis


Full Text:

PDF

References


Agung, Ma’rufi, & I. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran (Modul) Berbantuan Geogebra Pokok Bahasan Turunan. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), Hal 135-152.

Akker, J., V., A. (2018). Educational Design Reseach, The Netherlands: SLO Enshede. Pendidikan Matematika, 5(7), 56–65.

Aldila, S., & Mukhaiyar, R. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika Di Kelas X SMK Negeri 1 Bukittinnggi. Journal Of Multidisciplinary Research And Development, 10(2), 51–57.

Aminah, S., Henra, N., Tanjung, S., Bina, S., Meulaboh, B., Nasional, J., Peunaga, M.-T., Ujong, C., Meureubo, K., & Aceh, K. (2020). Genta Mulia Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Disposisi Matematis Siswa Sma Negeri 4 Wira Bangsa Kabupaten Aceh Barat. XI(2).

Astrie Pratiwi Damayanti, Dwi Juniati, & Susanah, S. (2021). Student’s Mathematical Literacy In Solving PISA Model Problems Based On The Reflective-Impulsive Cognitive Style. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 101–113. Https://Doi.Org/10.33654/Math.V7i2.1201

Diana, P., Marethi, I., & Pamungkas, A. S. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa: Ditinjau Dari Kategori Kecemasan Matematik. Ditinjau Dari Kategori Kecemasan Matematik. SJME (Supremum Journal Of Mathematics Education), 4(1), 24–32.

Halawati, F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Media Terhadap Kesulitan Belajar Siswa. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 6(1), 23. Https://Doi.Org/10.25273/Jems.V6i1.5318

Hasratuddin. (2018). Mengapa Harus Belajar Matematika. Medan: Perc. Edira Journal Of Medives Journal Of Mathematics Education IKIP, 10(2), 108–117.

Kholik. (2022). Terobosan Baru Membentuk Manusia Berkarakter Di Abad 21: Gagasan Pendidikan Holistik Al-Attas. EDU PUBLISHER. Model Pembelajaran, 13(17), 100–108. Https://Doi.Org/10.20885/Unisia.Vol13.Iss17.Art13

Latifah, T., Afriansyah, E. A., Barat, J., & Barat, J. (2021). Kesulitan Dalam Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Pada Materi Statistika. 3(2), 134–150.

Meiliza Aminy. (2021). Meiliza Aminy (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika Di Kelas X SMK Negeri 1 Bukittinnggi 2(2), 51-57.. Ranah Research: Journal Of Multidisciplinary Research And Development, 2(2), 51–57.

Nila, K. (2019). Pemahaman Konsep Matematik Dalam Pembelajaran Matematika,â€. Pros. Semin. Mat. Dan Pendidik. Mat. Jur. Pendidik. Mat. Fak. Mat. Dan Ilmu Pengetah. Alam Univ. Negeri Yogyakarta, Pp, 9(3), 229–235.

Nur, I. M. (2019). Pemanfaatan Program Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 12–18.

Ramadhani, A., & Prahmana, R. C. I. (2019). Desain Pembelajaran Garis Dan Sudut Menggunakan Jam Dinding Lingkaran Untuk Siswa SMP Kelas VII. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 4(2), 85–101.

Rangkuti, R. K., Suprihatiningsih, S., Rahayu, S., & Razy, M. A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Riemann: Research Of Mathematics And Mathematics Education, 5(1), 29–44.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D). Bandung: Alfabeta, 3(7), 112.

Supinah & Sutanti Fauzia, H. A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 40–47.

Suprihady. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Geogebra Classroom Sebagai Penguatan Pemahaman Konsep Materi Translasi Siswa SMP Kelas IX. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 10–23.

Tanjung, H. S., & Nababan, S. A. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berorientasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Pbm) Siswa Sma Se-Kuala Nagan Raya Aceh. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar 2018. STKIP Bina Bangsa Getsempena, 10(2), 16–21.




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v10i2.4584

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Najwah Rokan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)