DEVELOPMENT OF COMIC MEDIA MATERIAL DETERMINING CHARACTER AND CHARACTER OF FAIRY TALES FOR CLASS 4 PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Dimas Ramzy Pratama, Endang Sri Mujiwati, Kharisma Eka Putri

Abstract


The The background of teacher when conveying material on determining characters and fairy tale characters in using learning media is still less varied. The teacher only uses thematic book teaching materials by displaying pictures and stories about fairy tale characters and characters, so that students do not understand the material presented. The formulation of the problem is how the validity, effectiveness, teacher and student responses to comic media material determine the characters and characters of fairy tales for grade 4 elementary school students in their use as media during learning. This study uses the Research and Development (R&D) research method with the ADDIE model (Analyze, Design, Developmen, Implementation, and Evaluation). The subjects of this study were teachers and fourth grade students at SDN Ngadi. The results of the comic media development research are as follows: (1) The validation results for comic media if we calculate the average result of 87.7% which is declared very valid. (2) The results of the effectiveness of comic media in the limited trial obtained 100% while the wide trial obtained 94.11%, based on these results, the comic media was stated to be very good. (3) The results of the teacher's response questionnaire obtained 96% results which were declared very good and the results of the student response questionnaire in the limited trial obtained 83% results while in the wide trial the results obtained 82% which were stated to be very good.

Keywords: Development; Comic Media; Determining Figures and Characteristics of Fairy Tales

Abstrak

Penelitian ini dilatarbelakangi bahwa guru saat menyampaikan materi menentukan tokoh dan watak dongeng dalam menggunakan media pembelajaran masih kurang bervariatif. Guru hanya menggunakan bahan ajar buku tematik dengan memperlihatkan gambar dan cerita mengenai materi tokoh dan watak dongeng, sehingga siswa kurang paham dalam memahami materi yang disampaikan. Rumusan masalah yaitu bagaimana kevalidan, keefektifan, respon guru dan siswa pada media komik materi menentukan tokoh dan watak dongeng untuk siswa kelas 4 sekolah dasar dalam penggunaannya sebagai media saat pembelajaran. Penelitian ini mengunakan metode penelitian Research and Development (R&D) dengan model ADDIE (Analyze, Design, Developmen, Implementation, dan Evaluation). Subjek penelitian ini adalah guru dan siswa kelas IV SDN Ngadi. Hasil dari penelitian pengembangan media komik adalah sebagai berikut: (1) Hasil validasi media komik rata-rata hasil sebesar 87,7% yang dinyatakan sangat valid. (2) Hasil efektifitas media komik pada uji coba terbatas mendapatkan 100% sedangkan uji coba luas mendapatkan 94,11%, berdasarkan hasil tersebut, media komik dinyatakan sangat baik. (3) Hasil angket respon guru diperoleh hasil 96% dinyatakan sangat baik dan hasil angket respon siswa pada uji coba terbatas diperoleh hasil 83% sedangkan pada uji coba luas diperoleh hasil 82% dinyatakan sangat baik.

Kata Kunci: Pengembangan; Media Komik; Menentukan Tokoh dan Watak Dongeng

Full Text:

PDF

References


Arofah, R., & Cahyadi, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. 3(1), 35–43. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Asih Ria Ningsih, S.S., M. H., Rita Arianti, M. P., & Misra Nofrita, S.S., M. P. (2022). Prosa Fiksi Teori dan Terapan. Eureka Media Aksara, Desember 2022 Anggota Ikapi Jawa Tengah No. 225/Jte/2021, 1–141.

Berbasis, P. E., Pada, P., & Bahasan, P. (2021). INNOVATIVE : Volume 1 Nomor 2 Tahun 2021 Research & Learning in Primary Education. 1, 647–653.

Farhrohman, O. (2017). Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 9(1), 23–34. http://www.jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/primary/article/view/412

Kedungbanteng, S. M. P. N. (2019). ISSN 2528-2328 Dialektika FKIP. 3(2), 266–276.

Meningkatkan, U., Belajar, P., Siswa, M., Model, P., & Token, T. (2020). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Melalui Penerapan Model Time Token Arends.

Nilantira, J., & Rukmi, A. S. (2019). Pengembangan Media Komik Cerita Rakyat untuk Keterampilan Menulis Cerita Fiksi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jpgsd, 07(07), 3828–3838. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/31789/28835

Prasetyo, Y. A., Aka, K. A., & Primasatya, N. (2022). Pengembangan Media Video Scribe pada Materi Rantai Makanan Kelas V SDN Mojorot 4 Kota Kediri. 05(01), 1381–1387.

Silaswati, D., & Purwanti, R. (2021). Penggunaan Teknik Note Taking Pairs Untuk Mengoptimalkan Kemampuan Menulis Teks Berita. METAMORFOSIS | Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia Dan Pengajarannya, 14(1), 6–15. https://doi.org/10.55222/metamorfosis.v14i1.540

Sosiologi, P. P., Sahari, S., & Imron, I. F. (2022). Sosiologi. X(April).

Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai. 2019. Media Pengajaran. Bandung: SBAlgensindo

Sugiyono.2015. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suryani, Nunuk, dkk. 2018. Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembanganya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Vol, J. P. (2018). unugha.ac.id. 2(1).

Zainal, Asriati, N., & Syahrudin, H. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Elektronik Menggunakan Edmodo Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Pelajaran Ekonomi. Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 08(12), 219–232.

Zulela. 2012. Pembelajaran Bahasa Indonesia&Apresiasi Sastra di Sekolah Dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v10i3.4748

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Dimas Ramzy Pratama, Endang Sri Mujiwati, Kharisma Eka Putri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)