THE INFLUENCE OF WATER CYCLE VIDEO LEARNING MEDIA ON THE UNDERSTANDING OF GRADE V STUDENTS OF SDN TAROKAN 3 ON WATER CYCLE MATERIAL

Juita Cahyani Putri, Novi Nitya Santi, Sutrisno Sahari

Abstract


This research was motivated by the lack of learning media used by teachers when delivering material. The solution to overcome this problem is to use learning video media. The aims of this research are (1) To find out how the use of water cycle video learning media affects the understanding of class V students at SDN Tarokan 3 in the experimental class, (2) To find out how learning without using learning media affects the understanding of class V students at SDN Tarokan 3 in the control class , (3) To determine the difference between the use of water cycle video learning media and without the use of media on the understanding of class V students at SDN Tarokan 3 regarding the water cycle material. This research is a type of quantitative research with experimental techniques. The conclusion of this research is that the water cycle video learning media has a greater role in increasing students' understanding compared to delivering material without using learning media.

Keywords: learning media, videos, water cycles, student understanding.

 

Abstrak

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kurangnya media pembelajaran yang digunakan guru saat meyampaikan materi.  Solusi untuk mengatasi masalah ini adalah dengan menggunakan media video pembelajaran. Tujuan penelitian ini adalah (1) Untuk mengetahui bagaimana penggunaan media pembelajaran video siklus air terhadap pemahaman siswa kelas V SDN Tarokan 3 di kelas eksperimen, (2) Untuk mengetahui bagaimana pembelajaran tanpa menggunakan media pembelajaran terhadap pemahaman siswa kelas V SDN Tarokan 3 di kelas kontrol, (3) Untuk mengetahui adanya perbedaan penggunaan media pembelajaran video siklus air dan tanpa penggunaan media terhadap pemahaman siswa kelas V SDN Tarokan 3 terhadap materi siklus air.  Penelitian ini merupakan jenis penelitian kuantitatif dengan teknik eksperimen. Simpulan penelitian ini adalah media pembelajaran video siklus air memiliki peran lebih dalam meningkatkan pemahaman siswa dibandingkan dengan penyampaian materi tanpa menggunakan media pembelajaran.

Kata Kunci: media pembelajaran, video, siklus air, pemahaman siswa.


Full Text:

PDF

References


Arsyad, Azhar. 2017. Media Pembelajaran. Jakarta : Rajagrafindo Persada.

Busyaeri, A., Udin, T., & Zaenudin, A. (2016). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mapel Ipa Di Min Kroya Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(1), 116–137. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v3i1.584

Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran. In CV Kaaffah Learning Center.

Farista, R., & M, I. A. (2018). Pengembangan Video Pembelajaran. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, 53(9), 1689–1699.

Fitria. (2013). Pengembangan Media Video Pembelajaran “Daur Air†Untuk Mata Pelajaran Ipa Kelas V Semester 2 Di Sdn Sidoharjo 1 Lamongan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Hardianti, H., & Asri, W. K. (2017). Keefektifan Penggunaan Media Video Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas Xii Ipa Sma Negeri 11 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 1(2), 123–130. https://doi.org/10.26858/eralingua.v1i2.4408

Hasan, M. M. D. H. K. T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group (Issue Mei).

Indah Purwanti. (2012). Pemahaman Orang Tua Yang Memiliki Anak Berkebutuhan Khusus Di SDN Kembangan Kecamatan Kebomas Kabupaten Gresik. Thesis Studi Kasus Tentang Pemahaman Orang Tua Yang Memiliki Anak Berkebutuhan Khusus Di SDN Kembangan Kecamatan Kebomas Kabupaten Gresik, 1, 6–47. http://etheses.uin-malang.ac.id/2258/6/08410049_Bab_2.pdf

Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Magdalena, I., Fatakhatus Shodikoh, A., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., Susilawati, I., & Tangerang, U. M. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 312–325.

Mustafa, P. S., Gusdiyanto, H., Victoria, A., Masgumelar, N. K., Lestariningsih, N. D., Maslacha, H., Ardiyanto, D., Hutama, H. A., Boru, M. J., Fachrozi, I., Isaci, E., Rodriquez, S., Prasetyo, T. B., & Romadhana, S. (n.d.). No Title.

Nanang Gozali, T. S. N. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif.

Nurhidajati, T. U. (2014). Air Melalui Pendekatan Saintifik Bermedia Video. 1–12.

Oktafiani, D., Nulhakim, L., & Alamsyah, T. P. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Adobe Flash Pada Kelas IV. MIMBAR PGSD Undiksha,8(3),527–540. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/29261

Palacio, R. D., & Negret, P. J. (2016). Air dalam Lingkungan Kehidupan. Jurnal Universitas Atmajaya, 2010, 6–11.

Putri, A., Kuswandi, D., & Susilaningsih, S. (2020). Pengembangan Video Edukasi Kartun Animasi Materi Siklus Air untuk Memfasilitasi Siswa Sekolah Dasar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 377–387. https://doi.org/10.17977/um038v3i42020p377

Reza. (2015). Association of Education and Communication Technology. Media Pembelajaran, 4(1), 12–32.

Risky, S. M. (2019). Analisis Penggunaan Media Video Pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. 28(2), 73–79.

Rizki Widiatno. (2014). Penerapan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif (Mmi) Pada Kompetensi Dasar Metode Dasar Memasak Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Smk Negeri 3 Blitar. Jurnal Penelitian, 03, 11.

Rozie, F. (n.d.). Pengembangan Media Video Pembelajaran Daur Air untuk Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar IPA Siswa SD. 2, 413–424.

Sarwono, Jonathan. (2012). Path Analysis Untuk Riset Skripsi, Tesis dan Disertasi. Jakarta: Elex Media Komputindo Kompas Gramedia.

Savira, F., & Suharsono, Y. (2018). belaTinjauan Umum Tentang Pemjaran. Journal of Chemical Information and Modeling, 01(01), 1689–1699.

Srihartati, E. (2015). Pengaruh Penggunaan Strategi Pembelajaran Pemerolehan Konsep Terhadap Pemahaman Siswa Pada Materi Pelajaran. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru, 9–26.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : ALFABETA.

Utaminingtyas. (2011). the Influence of Video Media on the Ability of Storytelling on English Lesson Students Class V Sd Negeri Panjatan, Panjatan, Kulon Progo. 96.




DOI: https://doi.org/10.36987/jes.v10i3.4750

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Juita Cahyani Putri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Jurnal Eduscience (JES) by LPPM Universitas Labuhanbatu is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY - NC - SA 4.0)